Undervisning

Undervisning er et godt redskab til at lære nyt og komme videre i livet.

Du kan bruge undervisningen til at blive klogere på dig selv og bedre til at håndtere en hverdag med psykiske vanskeligheder. I forhold til job- og uddannelsesafklaring kan undervisning tilbyde et værdifuldt supplement til en række øvrige tiltag.

Du skal være indstillet på at arbejde målrettet med dig selv og dele dine udfordringer og strategier med undervisere og medkursister.

Formålet med undervisningen er, at du øger viden og selvindsigt for at etablere et selvstændigt liv på dine egne præmisser og for at kunne deltage aktivt i samfundslivet.

Overordnede mål med undervisningen

• At få indsigt i og accept af egen situation
    • At blive bedre til at skabe langsigtede, holdbare strategier for at håndtere egen livssituation bl.a. som basis for deltagelse på arbejdsmarkedet/uddannelse.
    • At øge indsigt i egen situation
    • At lære sig selv bedre at kende og styrke sine egne ressourcer og troen på, at forandring er mulig
    • At styrke personlige og sociale kompetencer.

Holdstørrelserne er på max 10 personer samt en eller to undervisere. Der vil løbende i forløbet blive fulgt op på din individuelle plan.

Deltagelse forudsætter godkendelse fra sagsbehandler, hvis du er tilknyttet Jobcentret.

Du kan læse mere om de forskellige undervisningstilbud herunder.

Sådan får du adgang til tilbuddene

Vil du begynde på et af forløbene, så ring på visitationstelefonen og aftal tid til en visitationssamtale.

Lovgrundlag

Tilbuddene drives i henhold til Lov om Kompenserende specialundervisning for voksne.

ADHD og hva' så?

Kurset er for dig, der ønsker viden, selvindsigt og redskaber til at håndtere din ADHD- eller ADD-diagnose.

Angst

I de seneste år er der kommet mere og mere fokus på angst og de mange forskellige former for angst, der findes samt de mange forskellige udtryksformer, angst kan have fra person til person.

At håndtere negative tanker

Vi arbejder med at få dine negative tanker til at påvirke dig mindre, så du i højere grad kan leve det liv, du vil på trods af bekymring eller angst.

Forstå dine kognitive udfordringer

Dette kursus er for dig, der har været ramt at stress, angst, depression eller har en adhd-diagnose, og som oplever at have kognitive vanskeligheder, selvom grundtilstanden er velbehandlet.

Hjernetræning

Kurset er for dig, der gerne vil vide, hvor du står rent kognitivt, og hvordan du udnytter dine kognitive potentialer bedre.

Livsglæde og livskraft

Kurset er for dig, der ønsker ny viden, indsigt i og strategier ift., hvordan du bevidst kan øge din egen livsglæde.

Ord der gror

Kurset er både for dig, der er nybegynder og for dig, som har erfaring med at skrive. Det vigtigste er, du har lyst til at skrive og afprøve billedudtryksformer, for processen er vigtigere end produktet.

Selvindsigt og recovery

På kurset lærer du dig selv bedre at kende, så du kan styrke dine egne ressourcer og din tro på, at forandring er mulig. Til slut udformer du en personlig handleplan, du kan bruge efter kurset.

Voksenliv med autisme

Kurset er for dig, der har fået diagnosticeret en autismespektrumsforstyrrelse som voksen og er 23 år eller ældre.

Sidst opdateret: 8. juli 2024