Din karriere og kompetenceudvikling
I Børn og unge i Aarhus lægger vi vægt på, at medarbejdere og ledere udvikler sig igennem et helt arbejdsliv. Derfor tilbyder vi gode muligheder for kompetenceudvikling og videreuddannelse.
Styrk din faglighed
Som pædagogisk medarbejder arbejder du med at styrke læring, udvikling og trivsel hos børn og unge. Det kræver viden og opmærksomhed på blandt andet udvikling af sprog, motorik, mental sundhed og meget mere.
I Børn og Unge har vi pædagogiske medarbejdere, der med specifikke kompetencer er lokale ressourcepersoner i arbejdet med eksempelvis sprog og motorik. Det kan også være, at du er mere interesseret i klima og bæredygtighed og derfor brænder for at blive det lokale fyrtårn, der kan hjælpe og inspirere kollegerne til at arbejde med børnene som fremtidens grønne medborgere.
Find eksempler på nogle af de faglige indsatser i Børn og Unge:
Fra medarbejder til leder
Drømmer du om en karriere som leder, kan vi tilbyde tre forskellige ledertalentforløb. Forløbene har fokus på såvel afklaring som udvikling af dit lederpotentiale. Dyk ned i de enkelte forløb nedenfor.
Som ny leder sørger vi for, at du bliver klædt godt på til at varetage dit nye ansvar. Vi tilbyder blandt andet mentorordning, introduktionsforløb og flere redskabsrettede kurser.
Du får også mulighed for at trække på de mange pædagogiske og specialiserede kompetencer, som findes i Børn og Unge.
Læs om vores tilgang til god ledelse:
Børn og Unges MUS, LUS og GRUS-materiale
I Børn og Unge er børnene og de unges læring, udvikling og trivsel vores højeste prioritet. Vores vigtigste ressource for at lykkes er ledere og medarbejdere - Børn og Unges Professionelle Kapital.
Det er medarbejdere og lederes engagement, viden og færdigheder, deres evne til at samarbejde og deres erfaring og dømmekraft som gør forskellen. Dét potentiale skal MUS, LUS og GRUS være med til at understøtte så samtalerne er med til at bygge bro mellem medarbejderens udvikling og organisationens visioner og ambitioner med børnene og de unge.
- at understøtte en dynamisk dialog om arbejdstrivsel, motivation, udvikling og resultater
- at skabe grundlag for læring og udvikling på et datainformeret og handlingsorienteret grundlag
- at styrke sammenhængen mellem medarbejderens opgaveløsning og udvikling og Børn og Unges strategier, politikker, mål og visioner
MUS, LUS og GRUS har således et fokus på det individuelle, det ledelsesmæssige og på gruppedynamikker i et organisatorisk perspektiv.
MUS/LUS-materialet er inspireret af Vitaliseringsmodellen ved Jan Tønnesvang. Det sigter mod at tilgodese fire grundlæggende psykologiske behov af betydning for trivsel, motivation og udvikling – med respekt for at vi er her for at løse en fælles opgave og skabe nogle ’resultater’ indenfor nogle fælles rammer og vilkår. Det handler om:
- Mestring: At man oplever, at man mestrer sine opgaver - og bidrager til den fælles kerneopgave
- Mening: At man kan se mening og retning for sine opgaver - og bidrager til opfyldelsen af de fælles visioner og værdier
- Samhørighed: At man oplever, at man hører til og indgår i samarbejde med andre - og bidrager med egen viden og erfaringer
- Autonomi: At man bliver værdsat for det man er og har mulighed for at bruge sit potentiale - til gavn for arbejdspladsen
Nedenfor finder du materialerne til MUS, LUS og GRUS, som grundlæggende ligner hinanden. Det er tilstræbt at materialerne er så enkle og selvforklarende at du bare kan gå i gang. Det er ikke en forudsætning, at du har erfaringer med vitaliseringstænkningen, men hvis du har, vil der være genkendelighed.
-
Mus - invitation
-
Mus - forberedelsesark
-
Mus - vejledning
-
Mus - samtaleguide
-
Mus - kompetenceudviklingsplan
-
Lus - invitation.pdf
-
Lus - forberedelse.pdf
-
Lus - vejledning.pdf
-
Lus - samtaleguide.pdf
-
Lus - kompetenceudviklingsplan
-
Grus - forberedelsesark.pdf
-
Grus - vejledning.pdf
-
Grus - samtaleguide.pdf
-
Grus - opfølgning.pdf
-
Mus, lus og grus - teoretisk afsæt