Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

Nye 'Skole for alle hæfter'

'Skole for alle hæfterne' er blevet opdateret. Læs og hent hæftet til indskoling og til mellemtrin & udskoling her.

19. sep. 2024
  • Læs op

Indhold

    Hæfterne har nu fået en opdatering med Børn og Unges fokus på at skabe bredere børnefællesskaber for øje.

    Det overordnede formål med 'Skole for alle hæftet' er at bidrage til skolernes arbejde med at være både mangfoldige og inkluderende. 

    Der er i den forbindelse tre formål:

    • At børn og unge så vidt muligt kan være i deres almene miljøer på en måde, så de 
      trives, lærer og udvikler sig.
    • At skolerne og deres samarbejdspartnere arbejder praksisnært sammen om udviklingen af læringsmiljøer, der tilgodeser mange forskellige elever.
    • At skolerne har fokus på anvendelse af specialpædagogiske metoder i almenundervisningen til understøttelse af bredere børnefællesskaber.

    Skole for alle giver lærere, pædagoger, ressourcepersoner, ledere og samarbejdspartnere et fælles fundament, en fælles redskabskasse og et arbejdsfællesskab til at skabe klasserum, der er så tilpas rolige, trygge og strukturerede, at alle elever kan orientere sig, indgå, trives og udvikle sig sammen med deres klassekammerater. 


    Fokus på bredere børnefællesskaber

    Børn og unge gør, hvad de kan. De er ikke problemet, men de viser problemet. De voksne skal tage ansvar for trivsel, læring, udvikling og dannelse for alle børn og unge og finde  løsningerne i fællesskabet. 
    - Uddrag fra Børne- og Ungepolitikken 2023


    I mange år har der været en overvægt af indsatser rettet mod det enkelte barn på baggrund af en individorienteret forståelse af udfordringerne.

    Forskning peger dog på:

    • at det sjældent giver mening at arbejde med et barn væk fra dets kontekst. Barnets udvikling, hvad enten det er i positiv eller negativ retning, er altid et produkt af samspillet mellem barnet selv og barnets miljø.
    • at dagtilbud, skole og fritid er vigtige udviklingsbetingelser for børn.
    • at specialpædagogiske metoder i almenmiljøet og de professionelles relationskompetencer er afgørende for at skabe inkluderende og positive læringsmiljøer.

    Børn og unge skal, i langt højere grad end nu, kunne trives, udvikle sig og lære i de almene miljøer i deres lokale fællesskaber i dagtilbud, skoler og fritidstilbud.

    Find de nye 'Skole for alle hæfter' her:

           

     

    Relateret indhold

    Her er min klasse og min undervisning! Hvad ser du?
    Visuelle materialer til indretning af klasseværelset
    Når klasseværelset kommunikerer
    Vejen til en skole for alle i Tilst
    Vi arbejder for en skole for alle
    Alle nyheder om Bredere børnefællesskaber
    Sidst opdateret: 2. oktober 2024