Vi arbejder for en skole for alle
Flere børn og unge skal trives og udvikle sig på deres lokale skole. Derfor har Aarhus Kommune igangsat tre store indsatser på skoleområdet - og arbejdet er godt i gang.

Formålet med arbejdet i 'Skole for alle' er at flere børn og unge skal kunne få det tilbud de har behov for lokalt - det gælder også specialundervisningstilbud. Det betyder samtidig, at almenområdet skal styrkes med flere specialpædagogiske kompetencer.
Under overlæggeren ‘Bredere børnefællesskaber’ er ‘Skole for alle’ overskrift og mål for tre indsatser i Aarhus Kommune. Læs mere om de tre indsatser, og få overblik over tidsplanen, herunder.
Formål
Formålet med at arbejde systematisk med en lokal praksisudvikling er, at alle ledere og medarbejdere udvikler og anvender kompetencer, som gør dem i stand til at forbedre de læringsmiljøer, vi tilbyder børnene – uanset om det er i almenklasser, specialklasser eller i SFO’en. I almensporet vil der være fokus på at forebygge mistrivsel og forebygge segregering af elever til specialundervisningstilbud, mens fokus i specialundervisningstilbuddene vil være på at understøtte elevernes vej tilbage til almenmiljøerne. Med andre ord skal der lokalt arbejdes med i højere grad at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og unge.
Det er målet, at vi ved at højne kvaliteten af vores læringsmiljøer dels kan reducere og forebygge mistrivsel, og dels på sigt kan nedbringe antallet af børn, der har behov for et specialpædagogisk tilbud.
Det arbejder vi med
En udvikling af den lokale praksis skal ske gennem et vedvarende fokus på god undervisning og høj kvalitet i læringsmiljøerne. For at lykkes med dette skal vi tage udgangspunkt i skolernes lokale behov og udfordringer.
Det er intentionen, at alle pædagogiske medarbejdere og ledere skal tilegne sig nye eller flere pædagogiske og didaktiske værktøjer, som de skal sætte i spil med henblik på at skabe bredere børnefællesskaber og bedre deltagelsesmuligheder for alle børn og unge. Derfor er der også øremærket ressourcer til at understøtte det lokale arbejde.
Sådan arbejder vi
Praksisudviklingsforløbet er bygget op som et aktionslæringsforløb. Vi ved, at aktionslæringsforløb med øvebaner og systematiske nedslag i egen praksis er medvirkende til, at vi finder arbejdet mere relevant og praksisnært, hvilket øger vores engagement og ejerskab, som igen er afgørende for den refleksion og læring, vi ønsker at opnå lokalt.
Den lokale praksisudvikling tager udgangspunkt i de lokale initiativer som skolen allerede arbejder med, eller i de ønskede initiativer/indsatser, som skolen med disse ressourcer får mulighed for at realisere. Forløbet kommer til at foregå i et tæt samarbejde mellem skolerne og fællesfunktionerne, som vil understøtte skolerne lokalt i den pædagogiske praksis.
Forud for arbejde blandt medarbejderne vil der være et målrettet forløb for hver skoles lederteam og pædagogiske læringscenter (PLC) med fokus på at lede og forankre medarbejdernes kompetenceløft. Dette forløb for ledelser og PLC påbegyndes fra august 2025 og frem til udgangen af 2025. Herefter arbejder skolerne og medarbejderne i rul af halve eller hele skoleår med et fokusområde, der retter sig mod det fælles mål om at skabe bedre deltagelsesmuligheder for alle børn. I hvert rul vælger skolerne fokusområde med afsæt i lokale data, kompetencer, udfordringer og behov.
Tidsplan
Efterår 2025 - Forløb for ledelse og PLC
Forår 2026 - Aktionslæringsforløb for alle medarbejdere - 1. rul
Efterår 2026 - Aktionslæringsforløb for alle medarbejdere - 2. rul
Forår 2027 - Aktionslæringsforløb for alle medarbejdere - 3. rul
Formål
En PLUSklasse er en almen skoleklasse – men med ekstra tilførte ressourcer. Der er maksimalt 19 elever på børnehaveklassetrinnet, heraf to elever med specialpædagogiske behov, som PPR vurderer vil trives i en almen klasse med ekstra ressourcer.
De to elever visiteres til PLUSklassen af PPR og får i deres tilbud i almenklassen et særligt fokus og følgeskab ift. deres trivsel og udvikling.
Samtidig er det en hjørnesten i forståelsen af PLUSklassen, at alle 19 elever tænkes som ét samlet fællesskab - én børnegruppe, hvor alle børnene ses som bidragende og uundværlige for hinandens udvikling og læring.
De ekstra ressourcer, som tilføres klassen, kommer således alle børn til gode.
Mere om PLUSklasser
I PLUSklassen er der altid to fagprofessionelle, som til dagligt samarbejder om at skabe læringsmiljøer, der skaber deltagelsesmuligheder, tryghed og trivsel for alle børn.
Skoledagen i i PLUSklassen foregår i et læringsmiljø, hvor de fagprofessionelle har fokus på struktur og overblik i klassen, klassens fællesskab, trygge relationer og kommunikation, regulering og mestring, samt co-teaching.
Social læring er en integreret del af skoledagen, hvor der arbejdes både i en mindre gruppe bl.a. for de visiterede børn og på hele klassen, for at styrke alle børns muligheder for at bidrage og føle sig som en del af børnefællesskabet.
På skolen ses PLUSklasserne som en del af almenklasserne og tænkes i hverdagen ind på lige fod med alle skolens andre klasser. Her vil der også, med udgangspunkt i bredere børnefællesskaber, være fokus på klare trygge rammer, deltagelsesmuligheder, voksenstøtte og samarbejde, struktur og forudsigelighed m.m..
Der tildeles ressourcer til de professionelles teamsamarbejde i PLUSklassen og der er en særlig systematik, som sikrer muligheden for at samarbejde tæt om undervisningen og få sparring fra ressourcepersoner på skolen samt PPR.
Det er også en del af arbejdet omkring PLUSklassen, at skolens ledelse og professionelle omkring klassen deltager på kursusdage, hvor de fælles får styrket deres forudsætninger for at skabe læringsfællesskaber med fokus på trivsel, læring og udvikling for alle børn i området.
Hvor mange elever er der i en PLUSklasse?
Antallet af henviste børn i PLUSklassen vil stige op gennem skoletiden. I indskolingen vil der således være op til fire elever, på mellemtrinnet op til fem elever og i udskolingen op til seks elever med specialpædagogiske behov.
Der forventes således at være mellem 19 og 23 elever i PLUSklasserne frem til 9. klasse.
De visiterede børn til PLUSklasserne er børn, der henvises til specialundervisning og kan profitere af at indgå og spejle sig i et alment børnefællesskab.
Elevernes særlige behov kan bl.a. være begrundet i ADHD, autisme, kognitive funktionsnedsættelser og indlæringsvanskeligheder, eller andre udfordringer, der viser sig i emotionelle og sociale vanskeligheder, der kræver særlig støtte og omsorg.
Visiterede elever i PLUSklasserne
De visiterede børn til PLUSklasserne er børn, der henvises til specialundervisning og kan profitere af at indgå og spejle sig i et alment børnefællesskab.
Elevernes særlige behov kan bl.a. være begrundet i ADHD, autisme, kognitive funktionsnedsættelser og indlæringsvanskeligheder, eller andre udfordringer, der viser sig i emotionelle og sociale vanskeligheder, der kræver særlig støtte og omsorg.
Tidsplan
August 2024
De første tre PLUSklasser startede op på følgende skoler:
- Sabro-Korsvejskolen
- Skåde Skole
- Vorrevangskolen
August 2025
De eksisterende PLUSklasser fortsætter på 1. årgang på hhv. Sabro-Korsvejskolen, Skåde Skole og Vorrevangskolen, som også alle tre opstarter nye PLUSklasser på 0. årgang.
På 0. årgang starter der desuden PLUSklasser op på følgende syv nye skoler:
- Lisbjergskolen
- Virupskolen
- Elsted Skole
- Møllevangskolen
- Frederiksbjerg Skole
- Højvangskolen
- Bavnehøj Skole
August 2026
Skolestart for eleverne i de nye PLUSklasser på børnehaveklassetrinnet, der nu vil være etableret i alle klynger. Der vil være syv klynger, for hvem opgaven er helt ny, mens resten af klyngerne vil have et eller to års erfaring med PLUSklasser. Fra august 2026 vil vi have PLUSklasser på hhv. 0. årgang, 1. årgang og 2. årgang.
Udrulningsplan
Følgende klynger skal opstarte en PLUSklasse i 2026:
- Klynge 3 - Skæring Skole, Sølystskolen
- Klynge 6 - Ellevangskolen, Strandskolen
- Klynge 8 - Hasle Skole, Katrinebjergskolen, Skovvangskolen
- Klynge 9 - Ellehøjskolen, Gammelgaardsskolen, Åby Skole
- Klynge 10 - Sødalskolen, Engdalskolen, Næshøjskolen
- Klynge 14 - Viby Skole, Rosenvangskolen
- Klynge 17 - Solbjergskolen, Mårslet Skole
Formål
Det overordnede formål med Skole for alle er, at flere børn og unge kan trives og udvikle sig i deres nærmiljø.
Det betyder bl.a., at børn og unge skal kunne få det tilbud de har behov for lokalt - det gælder også specialundervisningstilbud i en specialklasse, hvor der skal etableres lokale specialklasser. Det underliggende formål med lokale specialklasser er blandt andet at skabe større geografisk nærhed for elever, som henvises til specialundervisning, for at give eleverne bedre forudsætninger for at bevare en tilknytning til deres nærmiljø og bedre forudsætninger for at kunne vende tilbage til almenmiljøet på sigt.
Det arbejder vi med
Med fokus på, at lokale specialklasser skal implementeres for at skabe større geografisk nærhed, skal forvaltningen undersøge og levere anbefalinger til forskellige modeller for, hvordan lokale specialklasser kan implementeres i Aarhus Kommune på en måde, som indfrier de politiske og Børn og Unges egne visioner for tilbuddet. Disse anbefalinger skal foreligges Chefteamet i december 2024 målrettet at der kan visiteres til de første lokale specialklasser fra skoleåret 2025/26.
Sideløbende skal der som del af anbefalingerne også peges på, hvordan og hvilke bydækkende specialtilbud, der skal bevares. Dette hænger sammen med, at Byrådet har peget på, at nogle børn og unge fortsat vil have et så vidtgående specialpædagogisk støttebehov at det fordrer et bydækkende specialiseret undervisningstilbud.
Endeligt skal anbefalingerne også indeholde modeller for, hvordan visitation til de lokale specialklasser kan tilpasses, for at imødegå den nye model for organisering af specialklasser. Byrådet rammesætter, at visitation skal ske i et samarbejde mellem skolerne i klyngerne og PPR, hvor PPR har beslutningskompetencen. Derfor undersøges det som led i dette indsatsspor, hvorvidt og hvordan visitation og revisitation kan rykke tættere på skolerne i et samarbejde med PPR, hvor PPR har beslutningskompetencen og om en styrket nærhed med fordel vil kunne opnås ved at involvere klyngerne.
Som led i udarbejdelsen af anbefalingerne vil relevante parter blive inddraget, hvilket der vil følge mere information omkring efter sommerferien 2024. Ligeledes kigges der også til eksempelvis andre kommuner for inputs til, hvordan større nærhed kan implementeres i specialundervisningstilbud m.m.
Patrick Larsen
Konsulent
Pædagogik, Undervisning og Fritid
Børn og Unge
PPR
Børn og Unge
Mandag-fredag kl. 9-13