Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

Vi arbejder for en skole for alle

Flere børn og unge skal trives og udvikle sig på deres lokale skole. Derfor har Aarhus' Kommune igangsat tre store indsatser på skoleområdet - og arbejdet er godt i gang.

15. aug. 2024
  • Læs op

Indhold

    Af Marie Lærke Justesen, B&U Kommunikation

    Formålet med arbejdet i 'Skole for alle' er at flere børn og unge skal kunne få det tilbud de har behov for lokalt - det gælder også specialundervisningstilbud. Det betyder samtidig, at almenområdet skal styrkes med flere specialpædagogiske kompetencer.

     

    Under overlæggeren ‘Bredere børnefællesskaber’ er ‘Skole for alle’ overskrift og mål for tre indsatser i Aarhus Kommune. Læs mere om de tre indsatser, og få overblik over tidsplanen, herunder.

    Formål

    Formålet med Skole for alle - Almenklasser er, at alle ledere og medarbejdere på Aarhus’ folkeskoler udvikler specialpædagogiske kompetencer, som gør dem i stand til at forbedre læringsmiljøet - samtidig med at vi vedligeholder og videreudvikler den almene pædagogik og didaktik.

    Skole for alle - Almenklasser tilrettelægges som et kompetenceudviklingsforløb baseret på aktionslæring og er en af hjørnestenene i det langsigtede arbejde med at højne børnenes og de unges trivsel, således flere børn og unge kan indgå i det almene klassefællesskab.

    Det er intentionen, at vi ved at anvende almen- og specialpædagogiske greb på en mere bevidst og hensigtsmæssig måde i almenklasserne, kan reducere og forebygge mistrivsel – og dermed på sigt nedbringe antallet af børn, der har behov for et specialpædagogisk tilbud.

     

    Det arbejder vi med

    Skole for alle - Almenklasser er en videreførelse af skolens arbejde med Mellemformer.

    Afsættet for den enkelte skole bliver bl.a. skolens udgangspunkt fra arbejdet med Mellemformer, når det tre-årige forløb med Mellemformer ophører.

    Det er et bærende princip, at kompetenceudviklingen foregår i og med afsæt i praksis, således, at forløbet fører til en konkret praksisudvikling. Kompetenceudviklingen vil have karakter af aktionslæring, hvor fokus er på medarbejdernes udvikling af specialpædagogiske kompetencer.

    Skole for alle - Almenklasser bygger på den ene side oven på etableret forskning på feltet. På den anden side bygger det oven på lokale erfaringer og virksomme praksisser erhvervet gennem arbejdet med Mellemformer, såvel som Stærkere Læringsfællesskaber og Nest ligesom der skeles til erfaringerne med arbejdet med praksisnær PPR.

     

    Tidsplan

    August 2024
    Opstart af kompetenceudviklingsforløb på de første 10 skoler.

    Efterår 2024
    Ledelsesopfølgning

    December 2024
    Erfaringsdelingsworkshop for de 10 første skoler med deltagelse af skoleledelse og andre relevante medarbejdere.

    Informationsmøde for de 21 skoler, der skal starte i august 2025.

    August 2025
    Opstart af kompetenceudviklingsforløb på de næste 21 skoler.

    August 2026
    Opstart af kompetenceudviklingsforløb på 13 skoler.

    Formål

    Formålet med PLUSklasser er, at flere børn og unge skal kunne få deres tilbud lokalt, herunder også specialundervisningstilbud, give flere børn almene børnefællesskaber at spejle sig i og at udbrede flere specialpædagogiske kompetencer på almenområdet.

    Udviklingen af PLUSklasser skal ske med afsæt i de erfaringer Børn og Unge har gjort sig gennem årene med hhv. NEST, Mellemformer og vores mange forskellige specialklasser

     

    Hvad er en PLUSklasse?

    • En PLUSklasse er en klasse med en særlig elevsammensætning. I klassen går både almene elever og elever med specialpædagogiske behov henvist til klassen af PPR.

    • I PLUSklasserne er der altid to voksne i klassen, der underviser efter en struktureret co-teaching model.
    • Forældreinddragelse og -samarbejde er tilpasset klassens særlige sammensætning.

    • PLUSklasserne har et fast tilknyttet ressourceperson fra skolen, ligesom der er et tæt skole/PPR samarbejde omkring klasserne.
    • Der er en særlig systematik omkring teamsamarbejde og meddelelsesbog, der sikrer læring og udvikling for alle elever.

    • Social Læring er en integreret del af skoledagen for de henviste elever.

    • De specialpædagogiske metoder, der anvendes i PLUSklasserne, skaber deltagelsesmuligheder, tryghed og trivsel for alle klassens elever.

     

    Hvor mange elever er der i en PLUSklasse?

    I PLUSklassen starter ca.19 elever i børnehaveklassen, heraf er to elever henvist fra klyngens dagtilbud eller skoler.

    Antallet af henviste børn i PLUSklassen vil stige op gennem skoletiden. I indskolingen vil der således være op til fire elever, på mellemtrinnet op til fem elever og i udskolingen op til seks elever med specialpædagogiske behov.

    Der forventes således at være mellem 19 og 23 elever i PLUSklasserne frem til 9. klasse.

     

    Målgruppen for visiterede elever til PLUSklasserne

    Målgruppen for de visiterede børn til PLUSklasserne er børn med et specialpædagogisk støttebehov, der henvises til specialundervisning og kan profitere af at indgå i og spejle sig i et alment børnefællesskab. De visiterede børn vil i PLUSklassen få en mindre klassesammenhæng med 19-23 børn, social læring, specialpædagogiske indsatser og 2 voksne i klassen. Specialpædagogikken vil være Nest-inspireret og tage udgangspunkt i børnenes behov. Samtidig vil de visiterede børn få mulighed for at spejle sig i de lokale børn og indgå i dette klassefællesskab.

    De visiterede børn kan have forskellige vanskeligheder. Det kan være elever med en midlertidig nedadgående trivsel, der viser sig i emotionelle og sociale vanskeligheder, der kræver særlig støtte og omsorg, samt et tæt samarbejde med forældre, socialforvaltning, BUA eller andre relevante samarbejdspartner.

    Det kan også være elever med mere varige udfordringer, eksempelvis elever med lettere kognitive funktionsnedsættelser og indlæringsvanskeligheder, sprogvanskeligheder, vanskeligheder med opmærksomhed og aktivitet (ADD, ADHD), kontaktvanskeligheder (autisme, social kognitive vanskeligheder), angst eller ængstelige tilstande samt tvangstanker eller handlinger (OCD).

     

    Tidsplan 

    April-juni 2024 
    Kompetenceudvikling af personale og ledelse i de tre første PLUSklasser. 

    August 2024 
    Skolestart for eleverne de tre nye 0.PLUSklasser på følgende skoler: 


    Foråret 2025 
    Forberedelse og kompetenceudvikling for ni nye værtsskolers personale samt ledelse.

    August 2025 
    Skolestart for eleverne i de nye 0.PLUSklasser på de ni nye værtsskoler samt på de eksisterende 12 værtsskolers 0.PLUSklasse og 1.PLUSklasse. 

    Foråret 2026 
    Forberedelse og kompetenceudvikling for de sidste seks værtsskolers personale samt ledelse. 

    August 2026 
    Skolestart for eleverne i de nye 0.PLUSklasser på de 6 nye værtsskoler samt på de eksisterende 12 værtsskolers 0.PLUSklasse, 1.PLUSklasse og 2.PLUSklasse. 

     

    Formål

    Det overordnede formål med Skole for alle er, at flere børn og unge kan trives og udvikle sig i deres nærmiljø. Det betyder bl.a., at børn og unge skal kunne få det tilbud de har behov for lokalt - det gælder også specialundervisningstilbud i en specialklasse.

    Det betyder, at der skal etableres nye lokale specialklasser. Det underliggende formål med lokale specialklasser er blandt andet at skabe større geografisk nærhed for elever, som henvises til specialundervisning, for at give eleverne bedre forudsætninger for at bevare en tilknytning til deres nærmiljø og bedre forudsætninger for at kunne vende tilbage til almenmiljøet på sigt.

     

    Det arbejder vi med

    Med fokus på at skabe større geografisk nærhed, bliver det nu undersøgt, hvordan lokale specialklasser kan implementeres i Aarhus Kommune på en måde, som indfrier de politiske og Børn og Unges egne visioner for tilbuddet. Planen er, at der kan visiteres til de første lokale specialklasser fra skoleåret 2025/26.

    Sideløbende skal der også peges på, hvordan og hvilke bydækkende specialtilbud, der skal bevares. Dette hænger sammen med, at nogle børn og unge fortsat vil have vidtgående specialpædagogiske støttebehov, som fordrer et bydækkende specialiseret undervisningstilbud.

     

    Tidsplan

    August-november 2024
    Modeller for implementering af lokale specialklasser, bydækkende specialtilbud og visitation belyses og implementeringsanbefalinger udarbejdes.

    December 2024
    Chefteam og Rådmand tager stilling til implementering af lokale specialklasser, bydækkende specialtilbud og visitation fra skoleåret 2025/26

    December 2024
    Visitation af skolestartere til specialundervisning til skoleåret 2025/26 begynder.

    Forår 2025
    Udrulning af lokale specialklasser forberedes.

    August 2025
    De første lokale specialklasser opstarter, som minimum på 0. klassetrin.

     

    Relateret indhold

    Bredere børnefællesskaber - bevægelsen er igang
    Alle nyheder om Bredere børnefællesskaber
    Sidst opdateret: 01. oktober 2024