Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

Vejen til en skole for alle i Tilst

Tilst Skole arbejder med mellemformer på alle klassetrin. Et stort og bredt funderet arbejde med fokus på at udvikle pædagogiske kompetencer, som alle medarbejdere har engagement og medejerskab i. Målet? En skole for alle. 

20. aug. 2024
  • Læs op

Indhold

    Af Marie Lærke Justesen, B&U Kommunikation


    I maj 2024 var Tanja Nyborg, direktør i Børn og Unge, på besøg på Tilst Skole for at høre om, og se, skolens arbejde med at skabe en skole for alle.
     


    Tanja havde en god snak med skoleleder Lone Gunhild Jørgensen, som fortalte om Tilst Skole og bevæggrundene for at arbejde meget fokuseret med mellemformer, eller ‘trivselspædagogik’, som det hedder her.
     


    "Vi har de seneste syv år været meget optagede af at skabe fællesskaber for alle her på Tilst Skole. Vi startede med at tilrettelægge et B-klasse-spor, hvor vi havde fokus på at skabe et klassefællesskab, hvor elever både med og uden specialpædagogiske behov kunne trives, lære og udvikle sig. Nu arbejder vi med trivselspædagogik i alle klasser – fordi vores erfaring viser, at alle børn profiterer af det. Og vi er bestemt ikke færdige. Tilst Skole er en skole i udvikling. Lige nu har vi fokus på at dygtiggøre os inden for co-teaching,”
    fortæller skoleleder Lone Jørgensen.
     

     

    På besøg i 0.B

    Tanja blev herefter inviteret på besøg i 0.B, hvor Kaja Jensen er børnehaveklasseleder. Fem børn i Kajas børnehaveklasse har specialpædagogiske behov, og derfor har Kaja et særligt fokus på struktur, forudsigelighed og overblik i sin pædagogiske tilgang. Trivselspædagogikken i Kajas klasse skaber rum og rammer for, at alle klassens børn lærer, trives og udvikler sig i klassefællesskabet.  


    “Kaja har arbejdet med mellemformer og trivselspædagogik i en årrække, så hun kan virkelig sit kram. Derfor er Kajas undervisning og pædagogik - og effekten heraf - på mange måder et vindue til fremtiden.”
     
    Tanja Nyborg 

    Interview med børnehaveklasseleder Kaja Jensen, Tilst Skole

    Hvordan arbejder hele Tilst Skole med trivselspædagogikken?

    Efter besøget i 0.B havde Tanja en snak med AKT-vejleder Thomas Engholm, som fortalte om arbejdet med trivselspædagogik på hele skolen, og hvordan Tilst Skole griber sådan en udvikling an. 


    “Det er så svært, hvis ikke umuligt, at sætte den gode proces for kulturudvikling på formel. Men at høre, hvordan Tilst Skole arbejder dynamisk og lyttende med medarbejdergruppen i denne her proces er utroligt inspirerende, og noget jeg og vi absolut kan tage med os i arbejdet med bredere børnefællesskaber i hele Aarhus.”
    Tanja Nyborg 

    Interview: Tanja Nyborg interviewer AKT-vejleder Thomas Engholm på Tilst Skole

    “Tilst Skole er én ud af mange skoler i Aarhus, der er rigtig langt i udviklingen af en skole for alle. Når vi arbejder så intenst med at udvikle bredere børnefællesskaber og en skole for alle, så er det helt utroligt givende at se et skarpt billede på dét mål vi sigter efter. Tak Kaja Jensen, Thomas Engholm og Lone Jørgensen fordi jeg måtte besøge jer og høre om, og ikke mindst se, hvordan I på Tilst Skole arbejder med at skabe og drive en skole for alle.” Tanja Nyborg  

     

    Formål

    Formålet med Skole for alle - Almenklasser er, at alle ledere og medarbejdere på Aarhus’ folkeskoler udvikler specialpædagogiske kompetencer, som gør dem i stand til at forbedre læringsmiljøet - samtidig med at vi vedligeholder og videreudvikler den almene pædagogik og didaktik.

    Skole for alle - Almenklasser tilrettelægges som et kompetenceudviklingsforløb baseret på aktionslæring og er en af hjørnestenene i det langsigtede arbejde med at højne børnenes og de unges trivsel, således flere børn og unge kan indgå i det almene klassefællesskab.

    Det er intentionen, at vi ved at anvende almen- og specialpædagogiske greb på en mere bevidst og hensigtsmæssig måde i almenklasserne, kan reducere og forebygge mistrivsel – og dermed på sigt nedbringe antallet af børn, der har behov for et specialpædagogisk tilbud.

     

    Det arbejder vi med

    Skole for alle - Almenklasser er en videreførelse af skolens arbejde med Mellemformer.

    Afsættet for den enkelte skole bliver bl.a. skolens udgangspunkt fra arbejdet med Mellemformer, når det tre-årige forløb med Mellemformer ophører.

    Det er et bærende princip, at kompetenceudviklingen foregår i og med afsæt i praksis, således, at forløbet fører til en konkret praksisudvikling. Kompetenceudviklingen vil have karakter af aktionslæring, hvor fokus er på medarbejdernes udvikling af specialpædagogiske kompetencer.

    Skole for alle - Almenklasser bygger på den ene side oven på etableret forskning på feltet. På den anden side bygger det oven på lokale erfaringer og virksomme praksisser erhvervet gennem arbejdet med Mellemformer, såvel som Stærkere Læringsfællesskaber og Nest ligesom der skeles til erfaringerne med arbejdet med praksisnær PPR.

     

    Tidsplan

    August 2024
    Opstart af kompetenceudviklingsforløb på de første 10 skoler.

    Efterår 2024
    Ledelsesopfølgning

    December 2024
    Erfaringsdelingsworkshop for de 10 første skoler med deltagelse af skoleledelse og andre relevante medarbejdere.

    Informationsmøde for de 21 skoler, der skal starte i august 2025.

    August 2025
    Opstart af kompetenceudviklingsforløb på de næste 21 skoler.

    August 2026
    Opstart af kompetenceudviklingsforløb på 13 skoler.

    Relateret indhold

    Vi arbejder for en skole for alle
    Mellemformer
    Bredere børnefællesskaber - bevægelsen er igang
    Alle nyheder om Bredere børnefællesskaber
    Sidst opdateret: 1. oktober 2024