Hvorfor fokus på høje følelsesmæssige krav i Børn og Unge?
Medarbejdere i Børn og Unge kan ofte være påvirket af høje følelsesmæssige krav i deres arbejde – det skal vi interessere os for! Men kan (og skal) arbejdspladsen gøre noget ved det, hvis vi som udgangspunkt ikke kan fjerne påvirkningerne?
Først og fremmest "JA". Vi skal både interessere os for og handle på konsekvenser og afledte effekter af høje følelsesmæssige krav. Der kan selvsagt ikke opnås hverken fuld kontrol eller forudsigelighed, når vi arbejder med mennesker, og derfor kan medarbejdere opleve afmagt, hvis deres rammer eller muligheder for at hjælpe eller løse opgaven ikke rækker.
Vi skal handle på disse påvirkninger fordi ansatte kan blive syge af det, og fordi lovgivningen kræver det. I både forebyggelse, håndtering og efterbearbejdning af såvel voldsomme enkeltepisoder som i den kontinuerlige daglige påvirkning, findes der rum og redskaber, der kan mindske påvirkningen af medarbejdernes nervesystem.
Artiklen er skrevet til ledere og tillidsvalgte - arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) og tillidsrepræsentanter (TR) - med det formål, at de får større forståelse, sprog, ståsted og redskaber og dermed en mere ensartet, oplyst og handlingsorienteret tilgang til både høje følelsesmæssige krav og beskyttende faktorer.
I artiklen her finder du viden om:
- Hvad er høje følelsesmæssige krav
- Hvem kan særligt være påvirket i Børn og Unge
- Hvad siger arbejdsmiljølovgivning og forskning om emnet
- Hvilke opgaver stiller det til ledelse, MED og arbejdsmiljøgruppe
- Hvilke beskyttende faktorer og forebyggende tiltag findes
Hvad er høje følelsesmæssige krav?
Læs Arbejdstilsynets beskrivelse af, hvad høje følelsesmæssige krav er, og hvordan de beskriver problemstillingen
Hvem oplever høje følelsesmæssige krav i Børn og Unge?
I Børn og Unge vil rigtig mange ansatte – såvel medarbejdere som ledere, der har direkte kontakt med børn, unge og forældre opleve episoder eller perioder, hvor en relation har påvirket dem på en helt særlig måde følelsesmæssigt og professionelt.
Forskning i enkeltpåvirkninger og kombinationsbelastninger
Det er blandt andet underbygget, at enkeltfaktoren høje følelsesmæssige krav i arbejdet hænger sammen med større risiko for langtidssygefravær.
Beskyttende faktorer
Beskyttende faktorer i at forebygge konsekvenser af høje følelsesmæssige krav – set i et IGLO-perspektiv
Forebyggelse
Vi kan ikke altid forebygge, at episoderne opstår eller undgå at børn og unge reagerer kraftigt, men vi kan som arbejdsplads, ledelse og arbejdsmiljøgruppe sørge for at håndtere kontakt, relationer og hændelser med så meget indsigt, faglighed og forebyggelse som muligt.
Litteratur, lovgivning og podcast
Vejledning om henvisninger:
Som arbejdsmiljøgruppe bør I kende AT-vejledningen. Ellers kan podcasts som Brinkmanns Briks og Forråelsens ansigter anbefales.
Grundbog i belastningspsykolog af Rikke Høgsted
Når gode mennesker handler ondt af Dorthe Birkmose
Medfølelsens pris af Per Isdal
Omsorgstræthed - syv forebyggende principper af Anne-Mette Sohn Jensen
Empatien kan tage overhånd: Sådan undgår du at blive ramt af omsorgstræthed | BUPL
Læs artiklen på bupl.dk
Med mig selv som redskab af Maja Nørgård Jacobsen et.al.
Hør podcastafsnittet "Bliver man ond af at være sød?" fra Brinkmanns Briks
Hør podcastserien "Forråelsens ansigter" af Dorthe Birkmose
Hør Følelser på job - En podcastserie:
Episode 1: Professionel med følelser
Episode 2: En ressource i samarbejde og opgaveløsning
Episode 3: Følelser i teams og grupper
Se video på tre minutter: Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker fra bfaportalen.dk
Undersøgelse af de særlige tilbud fra maj 2023. Udarbejdet af HR og Organisation, Børn og Unge (Høje følelsesmæssige krav i arbejdet - Kun tilgængelig internt i Aarhus Kommune.
PUX-redskab til dialog om at (P)rioritere opgaver, (U)dnytte ressourcer og e(X)terne ressourcer i daginstitutioner:
Med tre enkle perspektiver kan pædagogerne gennemgå en konkret situation, og de kan undersøge, om der er mulige løsninger eller ændringer, der kan gøre situationen mindre presset eller uoverskuelig.