Hvorfor fokus på høje følelsesmæssige krav i Børn og Unge?
Medarbejdere i Børn og Unge kan ofte være påvirket af høje følelsesmæssige krav i deres arbejde – det skal vi interessere os for! Men kan (og skal) arbejdspladsen gøre noget ved det, hvis vi som udgangspunkt ikke kan fjerne påvirkningerne?
Først og fremmest "JA". Vi skal både interessere os for og handle på konsekvenser og afledte effekter af høje følelsesmæssige krav. Der kan selvsagt ikke opnås hverken fuld kontrol eller forudsigelighed, når vi arbejder med mennesker, og derfor kan medarbejdere opleve afmagt, hvis deres rammer eller muligheder for at hjælpe eller løse opgaven ikke rækker.
Vi skal handle på disse påvirkninger fordi ansatte kan blive syge af det, og fordi lovgivningen kræver det. I både forebyggelse, håndtering og efterbearbejdning af såvel voldsomme enkeltepisoder som i den kontinuerlige daglige påvirkning, findes der rum og redskaber, der kan mindske påvirkningen af medarbejdernes nervesystem.
Artiklen er skrevet til ledere og tillidsvalgte - arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) og tillidsrepræsentanter (TR) - med det formål, at de får større forståelse, sprog, ståsted og redskaber og dermed en mere ensartet, oplyst og handlingsorienteret tilgang til både høje følelsesmæssige krav og beskyttende faktorer.
I artiklen her finder du viden om:
- Hvad er høje følelsesmæssige krav
- Hvem kan særligt være påvirket i Børn og Unge
- Hvad siger arbejdsmiljølovgivning og forskning om emnet
- Hvilke opgaver stiller det til ledelse, MED og arbejdsmiljøgruppe
- Hvilke beskyttende faktorer og forebyggende tiltag findes
Litteratur, lovgivning og podcast
Vejledning om henvisninger:
Som arbejdsmiljøgruppe bør I kende AT-vejledningen. Ellers kan podcasts som Brinkmanns Briks og Forråelsens ansigter anbefales.
Grundbog i belastningspsykolog af Rikke Høgsted
Når gode mennesker handler ondt af Dorthe Birkmose
Medfølelsens pris af Per Isdal
Omsorgstræthed - syv forebyggende principper af Anne-Mette Sohn Jensen
Empatien kan tage overhånd: Sådan undgår du at blive ramt af omsorgstræthed | BUPL
Læs artiklen på bupl.dk
Med mig selv som redskab af Maja Nørgård Jacobsen et.al.
Hør podcastafsnittet "Bliver man ond af at være sød?" fra Brinkmanns Briks
Hør podcastserien "Forråelsens ansigter" af Dorthe Birkmose
Hør Følelser på job - En podcastserie:
Episode 1: Professionel med følelser
Episode 2: En ressource i samarbejde og opgaveløsning
Episode 3: Følelser i teams og grupper
Se video på tre minutter: Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker fra bfaportalen.dk
Undersøgelse af de særlige tilbud fra maj 2023. Udarbejdet af HR og Organisation, Børn og Unge (Høje følelsesmæssige krav i arbejdet - Kun tilgængelig internt i Aarhus Kommune.
PUX-redskab til dialog om at (P)rioritere opgaver, (U)dnytte ressourcer og e(X)terne ressourcer i daginstitutioner:
Med tre enkle perspektiver kan pædagogerne gennemgå en konkret situation, og de kan undersøge, om der er mulige løsninger eller ændringer, der kan gøre situationen mindre presset eller uoverskuelig.