Forebyggelse
Vi kan ikke altid forebygge, at episoderne opstår eller undgå at børn og unge reagerer kraftigt, men vi kan som arbejdsplads, ledelse og arbejdsmiljøgruppe sørge for at håndtere kontakt, relationer og hændelser med så meget indsigt, faglighed og forebyggelse som muligt.
De grundlæggende byggesten i forebyggelse er:
- Forventningsafstemning og klare rammer for ens arbejdsopgaver
- Indflydelse på egen opgaveløsning og hjælp til at se handlemuligheder, når afmagten rammer
- Mulighed for supervision og faglig sparring
- Mulighed og systematik i at dele erfaringer og svære oplevelser i trygge omgivelser
- Fokus på ”sunde vaner” i henhold til personlige præferencer og behov
- Fokus på at arbejdsfællesskab, netværk og sociale relationer fungerer understøttende
Ved at opbygge og vedligeholde beskyttende faktorer hele vejen rundt i IGLO, er arbejdspladsen godt på vej i sin forebyggelse.
Nationalt center for Forskning i Arbejdsmiljø har i to studier undersøgt, hvordan fem faktorer påvirker det længerevarende sygefravær for medarbejdere, der er følelsesmæssigt involveret i deres arbejde.
Resultaterne tyder på, at to af de undersøgte faktorer kan gøre en positiv forskel:
- Gode udviklingsmuligheder
- Lav grad af rollekonflikter
Forskning tyder altså på, at gode udviklingsmuligheder og klare roller, hvor der ikke bliver stillet modstridende krav til medarbejderne, muligvis kan begrænse de potentielle negative konsekvenser af høje følelsesmæssige krav i arbejdet.
Gode råd til arbejdsmiljøgruppen
- Søg viden og indsigt i høje følelsesmæssige krav og deres tegn og konsekvenser
- Drøft og undersøg hvornår jeres arbejde stiller høje følelsesmæssige krav
- Vurdér risikoen, og gennemfør eventuelt risikovurdering og iværksæt forebyggende tiltag
- Lær tegnene at kende på over- og underinvolvering, kontakttræthed, forråelse og afmagt
- Sørg for introprogram/efteruddannelse til medarbejderne, så de oplever sig klædt på til at håndtere direkte og indirekte følelsesmæssige krav. Viden i sig selv beskytter!
- Udbred forståelse og dialoger om tegn på ubalance og behov for hjælp og støtte
- Overvej forebyggende organisatoriske handlemuligheder og eventuelt også ændringer i arbejdets tilrettelæggelse og fordeling af belastning
- Tag jævnligt temperaturen på de høje følelsesmæssige krav i arbejdet - individuelt og i grupper
- Drøft uønskede hændelser og andre cases fra hverdagen, og fortsæt dialog og læring med medarbejderne på team- eller personalemøde
- Sørg for, at der er rum og tid til at tale om det, der påvirker på arbejdspladsen - eventuelt gennem sparring eller supervision
- Vurder hvad der er relevant at drøfte i LMU
Tips og råd til medarbejderen
- Bliv bevidst om, hvornår dit arbejde stiller høje følelsesmæssige krav
- Lær tegnene at kende på kontakttræthed, over- og underinvolvering
- Lær faresignaler på overbelastet krop og sind at kende. Hvis man ikke er bekendt med symptomerne, kan ens reaktioner virke uforståelige og skabe skyld
- Reagér ved at tale om det - både dine egne oplevelser og det du ser hos kolleger. Så hverken du eller kolleger skal gå alene med tanker og følelser
- Vær opmærksom på om hjælpe-støtte-omsorgsrollen fortsætter i privatlivet
- Find mod til at sætte ord på det, du ser og mærker: ”Du ser bleg/trist ud - hvordan har du det?” - ”I frokostpausen i går lagde jeg mærke til, at vi grinede af Valdemars sølle kontaktforsøg med Amalie - mon det kan være et tegn på en snigende kynisme i vores gruppe”?
- Brug mulighederne for sparring. Tal med kollegaer om svære oplevelser og tegn på ubalance og behov for hjælp og støtte
- Hjælp med at skabe rum og tid til at tale om det, der påvirker på arbejdspladsen
- Hjælp til med den løbende risikovurdering og dialog i samarbejde med ledelse, arbejdsmiljøgruppe og kolleger om hændelser, påvirkninger og tegn
Beskyttende faktorer
I IGLO-modellen
- Kendskab til faresignaler og mestringsstrategier
- Kende hjælpepyramide
- Kende arbejdspladsens beredskab
- Skal selv kunne række ud - sparring - supervision
- Skab overblik og tag kontakt efter hændelse
- Registrere hændelser
- Egenomsorg - iltmaske
- Vær opmærksom på ‘tilvænning’
- Praktisk hjælp til opgaver
- Støtte/feedback på arbejdet (hverdagssparring)
- Information og videndeling
- Følelsesmæssig støtte
- At tilhøre en gruppe/støttende atmosfære (psykologisk tryghed)
- Lære af registreringer
- Tag kontakt til kriseramt kollega
- Rammesætte opgaven
- Italesætte indflydelse
- Opfølgning på voldsomme episoder
- Støtte og sparring
- Støtte i forældresamarbejde
- Understøtte psykologisk tryghed i teamet
- Skabe rammer for faglig udvikling og sparring
- Rammer for restitutionspauser, debriefing og supervision
- Rollemodel ved tvivl og sårbarhed
- Kendt og anvendt beredskab til krisehåndtering
- Hjælpepyramiden
- Faste strukturer for aflastning og restitution
- Systematisk kompetenceudvikling
- Intro og instruktion
- Risikovurderinger
- Registrering
- Løbende læring og tiltag