Hvad er høje følelsesmæssige krav?
Læs Arbejdstilsynets beskrivelse af, hvad høje følelsesmæssige krav er, og hvordan de beskriver problemstillingen
Arbejdstilsynets definition af høje følelsesmæssige krav er:
"Ved høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker forstås arbejde, som indebærer direkte eller indirekte kontakt med mennesker, herunder borgere og kunder, og hvor kontakten stiller høje krav til at:
1) sætte sig ind i, rumme eller håndtere disse menneskers tænkning, følelser eller adfærd
2) håndtere eller skjule egne tanker eller følelser
3) tilpasse kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med"
Arbejdstilsynet beskriver problemstillingen sådan her:
"Det stiller særlige krav at arbejde med mennesker med svære personlige, sociale eller helbredsmæssige problemer. Kontakten med disse mennesker kan være en belastning i sig selv, men kan blive en stor psykisk belastning for medarbejderne, hvis de ikke oplever, at de har indflydelse på deres arbejde eller har mulighed for at få hjælp og støtte, når de har behov for det.
I denne type arbejde er jobkravene ofte uklare, uformulerede eller modstridende. Det er principielt umuligt at blive færdig med arbejdet. Mange medarbejdere oplever, at ligegyldigt hvor hårdt de arbejder, kan de ikke løse de menneskelige problemstillinger, de står over for.”