Nyt fra projektet
Vi opdaterer løbende med nyt fra projektet.
Seneste opdatering om projektet
20. september 2024
29 ud af 31 byrådsmedlemmer har indgået forlig om Aarhus Kommunes budget for 2025-2028. I budgetaftalen står der:
Puljen til BRT på Ringvejen reduceres fra 300 mio. kr. til 150 mio. kr. Dette muliggør at fastholde midlerne afsat til udvidelse af Ringvejen med et tredje busspor på dele af vejen. Det vil ikke være muligt at etablere selve BRT-delen på Ringvejen.
Teknik og Miljø er ved at afklare, hvad budgetforliget konkret får af betydning for BRT-projektet på Ringvejen. Vi opdaterer siden her, når vi ved mere.
Budgetforliget skal behandles og eventuelt vedtages endeligt i byrådet den 9. oktober 2024.
Læs mere om budgetforliget for 2025 her
Tidligere opdateringer om projektet
4. september 2024
Den 7. august indgik et bredt flertal i Aarhus Byråd en aftale om en grøn mobilitetsplan.
I aftalen bekræfter partierne bag, at Teknik og Miljø skal arbejde videre med planlægningen af den fulde BRT-strækning fra Oddervej i syd til Risskov i nord.
Den endelige beslutning om BRT-projektet på Ringvejen bliver, som besluttet i den grønne mobilitetsplan, udskudt fra 2026 til 2028. Til den tid vil Aarhus Byråd vurdere, om der er tilstrækkeligt stort passagergrundlag til, at projektet skal realiseres. På samme tid skal byrådet vurdere, om der er brug for en markant opgradering af A-buskørslen på strækningen frem til BRT-bussernes indtog.
9. august 2024
På baggrund af borgerinddragelsen i starten af 2024 ønsker Aarhus Kommune at undersøge muligheden for to nye alternative linjeføringer for BRT-busser på Ringvejen.
Vi ønsker at medtaget en alternativ rute i den nordlige ende af BRT ruten. Ruten forløber fra Vejlby Centervej via Grenåvej og Hørgårdsvej til Vestre Strandalle letbanestation.
Herudover er en alternativ rute fra Viby Torv via Fredensvej til Holme Ringvej ved at blive undersøgt.
Et supplerende debatoplæg for de nye strækninger er sendt i offentlig høring.
Læs debatoplægget og kom med dit høringssvar her
Du har mulighed for at byde ind med nye emner, du synes, vi skal undersøge, men kig gerne lige i afgrænsningsnotatet, hvor du kan se alle de emner, som vi allerede behandler. Afgrænsningsnotatet ses nedenfor.
7. august 2024
I starten af 2024 blev en debatfolder for projektets miljøkonsekvensvurdering sendt i offentlig høring.
På baggrund af denne høring har vi udarbejdet et udkast til et afgrænsningsnotat for miljøkonsekvensvurderingen.
I afgrænsningsnotatet er alle høringssvar behandlet og der er taget stilling til hvilke emner, der skal behandles i miljøkonsekvensrapporten.
13. marts 2024
Vi har mødtes med en række naboer til Hasle Ringvej, som havde henvendt sig til os med ønske om et møde, hvor de kunne stille spørgsmål om BRT-projektet. Mødet tog afsæt i en forskellige temaer:
- Det analytiske grundlag for valg af strækning
- Støj
- Vibrationer/rystelser
- Trafiksikkerhed
- Parkering
- Ekspropriering
- Faldende husværdi
- Tid og proces
Borgermødet blev afholdt på et tidligere projektstadie end sædvanligt. Cirka 25 borgere og tre repræsentanter fra Hasle Fællesråd deltog i mødet.
1. marts 2024
Vi har taget hul på såkaldte stedslæsninger langs hele den tænkte BRT-strækning.
Med stedslæsninger laver vi en arkitektonisk og byrumsmæssig registrering og vurdering af den tænkte BRT-strækning. Vi kortlægger strækningernes værdier, styrker, karakteristika, udfordringer og byrumsmæssige udviklingspotentiale. Som supplement til dette inviterer vi lokale aarhusianere og fællesråd på byvandringer, hvor vi gennem interviews og observationer bliver klogere på lokale forhold langs BRT-strækningen herunder opmærksomhedspunkter, uforløste potentialer, udfordringer, hensyn m.m. – det kalder vi et borgerperspektiv.
Stedslæsningen er et arbejdsgrundlag, som blandt andet kan være med til at belyse og afklare, hvordan vi bedst muligt får stedstilpasset BRT-kørebaner og stationer, hvilke stationsplaceringer der er de rigtige, og hvilke særlig landskabelige og urbane sammenhænge vi kan og bør forstærke og udvikle med BRT-projektet.
BRT-strækningen er inddelt i ni delstrækninger, for hvilke der laves individuelle stedslæsninger. Stedslæsningerne forventes færdige i løbet af foråret.
Stedslæsningerne tager udgangspunkt i Aarhus Kommunes ”Politik for Bykvalitet og Arkitektur” med særligt fokus på pejlemærkerne ’Bylivsknudepunkter samler’ og ’Forbindelser væver bydele sammen’.
Læs Politik for Bykvalitet og Arkitektur her.
17. januar 2024
Vi har har sendt debatfolderen for projektets miljøkonsekvensvurdering i høring. Du har mulighed for at byde ind med emner, du synes, vi skal undersøge, og så kan du komme med forslag til, hvordan BRT-projektet kan blive endnu bedre.
Høringsfristen udløb d. 7. februar. Se høringssvarene her.
1. december 2023
Vi har holdt to møder med Tilgængelighedsrådet og Ældrerådet i den tidlige skitsefase for at skærpe opmærksomheden på tilgængeligheden i det endelige projekt. Med afsæt i store kort og køreture med letbanen, hvor vi besøgte udvalgte stoppesteder i Aarhus, har vi fået input til udfordringer og gode løsninger.
20. september 2023
Vi har sendt en beklagelse til de aarhusianere, der var berørt af det fejlbehæftede kort over den formodede BRT-strækning, vi sendte med orienteringsbrevet den 30. juni.
17. august 2023
Vi har skudt inddragelsesprocessen på BRT på Ringvejen i gang. Vi havde besøg af repræsentanter fra 8 ud af de 10 fællesråd på BRT-strækningen samt Tilgængelighedsrådet, Passagerrådet, Cyklistforbundet og Aarhus Universitetshospital. Der blev orienteret om projektet – herunder baggrunden for valg af BRT samt strækning. Strækningen blev gennemgået, og der blev her ud fra dykket ned i de enkelte områder, hvor udfordringer og muligheder blev indsamlet og diskuteret blandt deltagerne - bl.a. placering af stoppesteder, adgangsforhold, mobilitetsknudepunkter, alternative ruter og meget andet blev vendt og taget med videre. Slutteligt var der mulighed for at give input til den videre borgerinddragelsesproces – spændende ting kom på bordet, som vi nu samler op på og går videre med. Tusind tak for en god dialog til dem, der mødte op. Vi glæder os til at møde endnu flere i den videre proces.
25. juli 2023
Vi er blevet opmærksomme på, at der desværre var en fejl på kortet over den formodede BRT-strækning, som blev sendt ud med orienteringsbrevet den 30. juni.
På det oprindelige og fejlbehæftede kort fulgte den optegnede mulige udvidelse ikke Ringvejen nøjagtigt mellem Søren Frichs Vej og Silkeborgvej - det kunne dermed se ud som om, at stort set hele Thomas Thaarups Vej i Åbyhøj skulle omdannes til busbane. Fejlen er nu rettet.
Se det rigtige kort over den formodede BRT-strækning her.
Vi beklager fejlen og de gener, den måtte have medført.
6. juli 2023
Vi har inviteret de 10 fællesråd, der repræsenterer aarhusianere langs BRT-strækningen, samt Passagerrådet, Tilgængelighedsrådet og Cyklistforbundet til workshop i august. Ved workshoppen skal fællesråd og interessenter bl.a. bidrage med tanker om muligheder og udfordringer i de enkelte lokalområder ved en udvidelse af Ringvejen.
Teknik og Miljøs afdeling for Medborgerskab skal desuden bruge workshoppen til at planlægge den kommende borgerinddragelse om BRT-projektet i tæt samarbejde med fællesrådene og interessenterne.
Læs mere om borgerinddragelsen om BRT på Ringvejen.
30. juni 2023
Vi har sendt et orienteringsbrev til Ringvejens nærmeste naboer.
25. maj 2023
På byrådsmødet d. 24. maj besluttede politikerne at igangsætte skitseprojekt og miljøkonsekvensvurdering for BRT-projektet på Ringvejen.
Læs referatet fra byrådsmødet.
Byrådets beslutning betyder, at det nu stort set ligger fast, hvor de hurtigkørende busser kommer til at køre, hvis politikerne vel at mærke vedtager og finder finansiering til det endelige projekt, når det er klar om nogle år.
Se kort over den formodede BRT-strækning.
Læs mere om byrådets beslutning om igangsætning af skitseprojekt og VVM her.
Byrum
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon:
89404400
E-mail: post@mtm.aarhus.dk