Gå til hovedindhold

Kort

Se, hvor BRT-busserne forventligt skal køre, hvis Aarhus Byråd vedtager projektet endeligt.

  • Læs op

Indhold

    Aarhus Byråd har igangsat skitseprojekt og miljøkonsekvensvurdering for BRT på Ringvejen. Byrådets beslutning betyder, at det nu stort set ligger fast, hvor BRT-busserne kommer til at køre, hvis politikerne vedtager og finder finansiering til det endelige projekt.

    Kort over den formodede BRT-strækning

    Mod nord undersøger vi tre alternative forløb. Det ene forløb har endestation ved Torsøvej letbanestation og vil bl.a. betjene boligområderne på Arresøvej/Brassøvej m.fl. Det andet forløb har endestation ved Vestre Strandallé letbanestation og vil betjene de mange busser mm., der kommer til Aarhus via Grenåvej. Det tredje forløb har også endestation ved Vestre Strandallé letbanestation, men vil køre via Grenåvej og Hørgårdsvej for derved også at kunne betjene boligområderne på Arresøvej/Brassøvej m.fl.

    I Viby undersøges ligeledes to alternative ruter – enten via Sønderhøj eller via Søndervangs Allé. Begge ruter er udfordret, idet der ingen af stederne er meget plads til BRT-busser, men det er vurderingen, at det er vigtigt at BRT-busserne kører forbi Viby Station, da det er et vigtigt knudepunkt for omstigning af passagerer mellem forskellige transportformer. Herudover undersøges det, om ruten fra Viby Torv via Fredensvej til Holme Ringvej kan være et alternativ til ruten Viby Torv via Skanderborgvej til Holme Ringvej.

    Sidst opdateret: 5. september 2024