Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

“Jeg kan næsten kun se plusser ved at få en PLUSklasse”

Sådan siger børnehaveklasseleder Kathrine Møller Kristensen fra Skåde Skole, der ligesom Karoline Reppien fra Vorrevangsskolen og Lise Hohlmann Tucker fra Sabro-Korsvejen Skole og deres klasse-teams efter sommerferien kan slå dørene op til Aarhus’ første 0.PLUSklasser. 

1. aug. 2024

Indhold

    Af Marie Lærke Justesen, B&U Kommunikation

    PLUSklasserne bliver de første tre af sin slags i Aarhus. Klasserne har max 19 elever, heraf to med specialpædagogiske behov – og indretning, pædagogik og strukturer i klassen bygges op om kendte og efterprøvede metoder fra bl.a. Mellemformer og NEST. 

    Jeg har spurgt de tre kommende 0.PLUSklasseledere til forventninger, håb og bekymringer omkring den nye opgave, der står for døren til skolestart i august. 

     

    Hvordan blev du børnehaveklasseleder i skolens nye PLUSklasse?  

    “Jeg bød selv ind på stillingen – og jeg er meget glad for at jeg fik lov til at løfte opgaven som børnehaveklasseleder i Vorrevangskolens første PLUSklasse. 

    At blive børnehaveklasseleder i en PLUSklasse betyder at mine kolleger og jeg får nye redskaber til en kendt opgave. Vi har alle sammen elever med udfordringer i klassen, og jeg er allerede nu i gang med at prøve og justere greb, metoder og viden fra kompetenceforløbene i min nuværende børnehaveklasse. 

    Med rammerne omkring PLUSklassen – elevantal, co-teaching, kompetenceforløb, materialer og støtte fra PPR får vi mulighed for at lykkes bedst muligt.”  

    Karoline Reppien, Vorrevangskolen 

     

    “Jeg bød også selv ind på stillingen som børnehaveklasseleder for Skåde Skoles første PLUSklasse. Jeg ser det som en oplagt chance for relevant faglig udvikling. 

    Jeg kan næsten kun se plusser ved at få en PLUSklasse. 

    Jeg tænker bl.a., at det er lidt af en gave at få en klasse med to børn, der allerede er diagnosticerede. Det gør, at vi fra starten kan hjælpe børnene bedst muligt med deres udfordringer, og derudover må det være en klar fordel i forældresamarbejdet, at der allerede er viden og erkendelse hos forældrene.”

    Kathrine Møller Kristensen, Skåde skole 

     

    “Jamen, det samme her – jeg søgte også aktivt stillingen som børnehaveklasseleder for Sabro-Korsvejen Skoles første PLUSklasse. Og jeg er virkelig glad for at det blev mig. 

    Jeg kan også tilslutte mig både Karoline og Katrines synspunkter – at PLUSklassen giver et fagligt og praktisk stillads rundt om en kendt opgave, der må give langt bedre muligheder for at lykkes med opgaven.” 

    Lise Hohlmann Tucker, Sabro-Korsvejen Skole 

     

     

    Forandringer giver ofte anledning til bekymringer – hvad er dine? 

    “Jeg har bl.a. en meget lavpraktisk bekymring. Alle de piktogrammer, stemmeskalaer og hvad vi ellers bruger, og kommer til at bruge, er jo forskellige fra dagtilbud til dagtilbud og fra skole til skole. Det bliver en stor opgave at ensrette – men også nødvendig, hvis ambitionen om kontinuérlighed og genkendelighed for børnene skal indfries.” 

    Lise Hohlmann Tucker, Sabro-Korsvejen Skole  

     

    “Jeg har en bekymring for overgangen mellem børnehaveklasse og 1. klasse. Nu bestemmer jeg jo det hele sammen med mit klasse-team... Hvordan skal en ny lærer tage imod sådan en pakke af faste strukturer, laminerede piktogrammer, særaftaler og rutiner om et år?  

    Hvis der bliver usikkerhed og knas i overgangen, vil det også blive svært for børnene.”  

    Karoline Reppien, Vorrevangskolen 

     

    “Jeg er enig. Vi skal have fundet et redskab eller systematik til at dele erfaringer og metoder, så de næste nye PLUSklasse-teams kan lære af os.” 

    Kathrine Møller Kristensen, Skåde skole 

     

     

    Tror du, at den nye PLUSklasse får betydning for skolen som helhed? 

    “Mange af de ting, som vi hører om på kompetenceforløbene, bruger vi allerede i børnehaveklasserne – men samtidig har jeg fået input til at skrue lidt på det og blive helt skarpe. 

    Jeg har en drøm om at kunne udbrede strukturer, metoder og erfaringer fra PLUSklassen til mine kolleger på hele skolen, så ‘ja’.” 

    Kathrine Møller Kristensen, Skåde skole 

     

    “Dagen i dag bekræfter også mig i, at det vi gør, er godt, og det virker. Med andre ord er det virkelig den vej vi skal gå - på hele skolen og ikke kun i børnehaveklassen. Nu bliver vi rigtig dygtige i PLUSklasserne, og så er drømmen helt sikkert at være med til at udbrede det til hele skolen. Nogle børn ligger jo i en form for gråzone, hvor de ikke er, eller bliver, udredt, men stadig har store udfordringer. Tænk, hvis vores kompetencer på skolen engang i fremtiden gør, at de børn ikke skiller sig ud fra klassekammeraterne...” 

    Lise Hohlmann Tucker, Sabro-Korsvejen Skole  

     

    “Ja, dér hvor det bliver rigtig spændende er, når de mange elever, som i dag har udfordringer, kan trives, lære og udvikle sig i almenklasserne. Den forandring håber jeg også, at jeg kan være med at skabe gennem mit arbejde med skolens 0.PLUSklasse.”  

    Karoline Reppien, Vorrevangskolen 

     

    Relateret indhold

    Vi arbejder for en skole for alle
    Når klasseværelset kommunikerer
    Alle nyheder om Bredere børnefællesskaber
    Sidst opdateret: 3. oktober 2024