Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

I Skæringhus skaber de læringsmiljøer, hvor alle børn kan være med

"Det falder rigtig godt i hak".
Ledere og medarbejdere i Skæringhus ændrer deres organisering og skaber de læringsmiljøer, de drømmer om: De er midt i kompetenceforløbet 'Dagtilbud for Alle'.

09. sep. 2024
  • Læs op

Indhold

    ”Det er en drøm, vi har haft”.

    Lærke Kaas Svendsen er fagligt fyrtårn i vuggestuen i den integrerede institution Skæringhus. 

    ”Vi er ved at lave vores læringsmiljøer om, så vi får en rød tråd igennem hele huset – med tydelige zoner og indbydende miljøer, som inspirerer børnene til deres leg,” fortæller Lærke Kaas Svensen.

    Skæringhus er del af Skæring-Sølyst Dagtilbud. Afdelingen er blandt de første deltagere i Børn og Unges bydækkende kompetenceforløb, hvor ledelsesteams og personale arbejder med at udvikle pædagogisk praksis med reflekteret brug af specialpædagogiske metoder.

     

    Var et tema ved pædagogisk tilsyn

    Arbejdet med de fysiske læringsmiljøer er en af afdelingens øvebaner. Den valgte de at arbejde med, efter at have deltaget i to indledende workshops.

    ”De fysiske læringsmiljøer var et tema, der blev drøftet på det pædagogiske tilsyn, og vi har drømt om at udvikle dem. Så det falder rigtig godt i hak” fortæller pædagogisk leder i afdelingen Grethe Andreasen.

    Hun har i valget af øvebane bygget videre på både tilsynets anbefalinger og samtaler i afdelingen – og for hende har den fælles kompetenceudvikling understøttet hende i overvejelserne om, hvor afdelingen skal udvikle sig hen.

     

    Giver ny energi

    ”Det vigtige for os er, at hver stue får lov til at udvikle sig ud fra, hvad der giver mening for os. Vi har fået ny inspiration udefra og bruger den til at lyse på læringsmiljøerne. Det har givet ny energi,” fortæller Jacob Hau.

    Han er fagligt fyrtårn i børnehaven og stedfortræder.

    ”Vores kolleger har været både glade for det og entusiastiske”, fortæller han.

    Ser udbyttet i de kommende år

    Pædagogisk leder Grethe Andreasen har oplevet, at mange i forvejen kender til indholdet i kompetenceforløbene.

    ”Men for andre er stoffet nyt, og vi har alle haft det sådan ”nå ja, det er jo det, vi kan – det er det, vi skal,” siger hun.

    ”Og det stopper ikke her. Vi ser effekten i de næste år, for vi arbejder så godt vi kan lige nu.”

    ”Og vi skal også bruge mere tid. Det er vigtigt, at vi får samlet op og vender tilbage, så vi professionelt kan arbejde bedre og bedre med det,” supplerer Jacob Hau.

     

     

    ”Yes! Vores fælles analysemodel var lige det, der kunne hjælpe os til at se, hvad vi skulle tune op og ned på. Nu bruger vi fælles teorier, uanset om vi er medhjælpere eller erfarne pædagoger. Vi har et fælles sprog og kan planlægge ud fra det.”

                                            Jacob Hau, pædagog, fagligt fyrtårn og stedfortræder i Skæringhus

     

     

    INSPIRATION FRA SKÆRINGHUS

    Sådan organiserede Skæringhus sit kompetenceforløb:

     🧩 Pædagogisk leder Grethe Andreasen faciliterer kompetenceudviklingen, sammen med afdelingens to faglige fyrtårne.

     🧩 Afdelingen bruger et nyt materiale, som er udviklet i Børn og Unges pædagogiske afdeling PUF og PPR.

     🧩 Leder og faglige fyrtårne gennemgår et kompetenceforløb med workshops og omsætter dem til et lokalt forløb med lokalt fokus og øvebaner.

     🧩 Alle stuer arbejder med samme øvebaner, som udvikler sig i forløbet.

     🧩 Skæringhus får – lige som alle andre afdelinger - midler med til at omsætte øvebaner i praksis.

     🧩 Alle grupper i Skæringhus bruger samme analyse- og planlægningsmodel i deres udvikling af øvebaner.

     🧩 Første øvebane i Skæringhus var ny organisering, rammer og de voksnes positionering. Det fælles fokus var at få alle børn med i fællesskaberne og at lave en struktur, som gav mening for alle børn og voksne.

     

    Disse 5 fokuspunkter valgte Skæringhus:

     🧩 Et tydeligt kodet fysisk læringsmiljø er godt for alle børn, og børn med behov særligt tilrettelagt støtte har brug for det.

     🧩 Et legeområde med køkkenmøbler for børn består ikke blot af et komfur. Der skal også være rekvisitter eller tilbehør, der hjælper børnene med at afkode: "Hvad kan jeg lege her". Et godt legeområde med relevant legetøj inspirerer børn til leg med tilpas støtte fra de voksne.

     🧩 En rød tråd: I Skæringhus får alle stuer samme type reoler med samme kassesystem. Alle stuer får konstruktionslegetøj som magneter, duplo, lego og togbane.

     🧩 Fleksible ”pop-up”- læringsmiljøer: Alle stuer får kasser med hjul og materialer til 7 typer lege, bl.a. en lægekasse med kitler, røntgenbilleder og bøger om kroppen samt en bondegård og et havmiljø. Stuerne kan bytte kasser, så børnene oplever nyt til deres leg.

     🧩 Stationære legestationer: Børnene kan altid finde et hjørne med fx frisør og butik, køkken og dukkekrog på stuerne. Alle stuer får et læsehjørne og plads til ro.

     

    Bredere Børnefællesskaber

    Dagtilbud for alle er del af Børn og Unges fælles bevægelse for Bredere Børnefællesskaber.

    Følg med i nyheder om Bredere Børnefællesskaber

    Læs introduktion og se videoer med erfaringer fra praksis i andre dagtilbud

     

    Fotos fra Skæringhus: Fagligt fyrtårn i børnehaven og stedfortræder Jacob Hau, pædagogisk leder Grethe Andreasen og fagligt fyrtårn i vuggestuen Lærke Kaas Svendsen.

    Sidst opdateret: 01. oktober 2024