Har du fået en parkeringsafgift?

Få svar på, om din klage er grundlag for en annullering af p-afgiften, inden du klager.

Der er klare regler for, hvornår det er muligt at få annulleret en parkeringsafgift. Se om din klage fremgår af listen, og få med det samme svar på, om den er grundlag for annullering.

  • Min p-billet lå i forruden, men den er faldet ned

Parkeringsbilletten skal være synlig i forruden på kontroltidspunktet. Derfor kan parkeringsafgiften ikke annulleres efterfølgende – heller ikke selvom du fremviser en gyldig billet.

  • Jeg overså skiltet med parkeringsbegrænsninger

Det er dit eget ansvar at orientere dig om parkeringsbegrænsninger, når du stiller bilen. Derfor kan parkeringsafgiften ikke annulleres på denne baggrund.

  • Min bil er solgt, men jeg har fået en p-afgift

Du kan klage over parkeringsafgiften i Aarhus Kommunes elektroniske klagesystem. Du skal vedhæfte en kopi af slutsedlen, hvor salgsdato, købers navn og adresse klart fremgår. Herefter modtager du nærmere information.

  • Min bil har været stjålet i tidsrummet, hvor p-afgiften blev udstedt

Du kan klage over parkeringsafgiften i Aarhus Kommunes elektroniske klagesystem. Du skal vedhæfte en kopi af journalnummeret fra politirapporten, hvor dato fremgår. Herefter modtager du nærmere information.

  • Andre biler var parkeret som min, men de har ikke fået en p-afgift

Det har ikke betydning for din parkeringsafgift, at andre også parkerede ulovligt. Kun faktuelle fejl ved grundlaget for parkeringsafgiften kan give grundlag for en annullering.

  • Parkeringen var ikke til gene for andre

Det har ikke betydning for din parkeringsafgift, at andre også parkerede ulovligt. Kun faktuelle fejl ved grundlaget for parkeringsafgiften kan give grundlag for en annullering.

  • Der var ikke andre ledige pladser

Antallet af ledige pladser har ikke betydning for parkeringsafgiften. Kun faktuelle fejl ved grundlaget for parkeringsafgiften kan give grundlag for en annullering.

  • Jeg har fået p-afgift selvom jeg har en p-licens

Du kan klage over parkeringsafgiften i Aarhus Kommunes elektroniske klagesystem. Her kan du også se dokumentation for den forseelse, der er baggrund for parkeringsafgiften. Du kan selv tjekke om din P-licens kan være udløbet:

  • Jeg var kun væk i kort tid

Selvom du kun er borte i kort tid, så vil p-afgiften ikke blive annulleret. Kun faktuelle fejl ved grundlaget for parkeringsafgiften kan give grundlag for en annullering.

  • Billetautomaten virkede ikke, og nu har jeg fået en p-afgift

Aarhus Kommune har opstillet sine parkeringsautomater, således at der er en rimelige afstand imellem disse, og sådan at man med en kort gåtur vil kunne benyttet en anden parkeringsautomat. Der er altid under 4 minutters gang til nærmeste p-automat.

Vi har opsat kortmateriale på alle vores p-automater, således at det er nemt at finde den nærmeste parkeringsautomat.

Kun hvis der ikke forefindes en funktionsdygtig p-automat indenfor 4 minutters gang, så vil parkeringsafgiften blive eftergivet.

Aarhus Kommune stiller desuden en række øvrige betalingsmuligheder til rådighed. Det omfatter bl.a. skrabekort og mobiltelefonbetalingsapps som du selv nævner. Men derudover kan man også ringe/sende sms til flere af udbyderne af mobiltelefonbetalingsapps og straks få oprettet en betalingsparkering.

  • Kan jeg få rabat på en p-afgift, hvis jeg er pensionist eller studerende?

Det er ikke muligt at nedsætte beløbet, da en parkeringsafgift ikke er en bøde, men en afgift.

  • Kan jeg afdrage på en p-afgift?

I særlige tilfælde er der mulighed for at få en afdragsordning. Du finder nærmere information herom hos Opkrævningen i Aarhus Kommune, som kan kontaktes på telefon 89 40 33 30.

  • Hvordan klager jeg over en p-afgift?

Du klager over parkeringsafgiften ved at benytte Aarhus Kommunes elektroniske klagesystem. I systemet kan du også se vores dokumentation for den udstedte parkeringsafgift. Inden du klager, anbefaler vi, at du læser vores liste over velkendte klagepunkter. Du finder listen øverst på denne side.

  • Jeg har klaget over en p-afgift, skal jeg stadig betale den?

Nej, det skal du ikke. Vi sætter automatisk betalingsfristen i bero, når vi modtager din klage.

  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er utilfreds med en rykker?

Hvis rykkeren er kommet kort tid efter, du har betalt eller klaget over en p-afgift, er det muligt, at de to har krydset hinanden. I så fald kan du kontakte opkrævningen på telefon 89 40 33 30.

Har du modtaget en rykker for en parkeringsafgift, du ikke har set i forruden, skal du tjekke din digitale postkasse. Aarhus Kommune sender påmindelser om parkeringsafgifter elektronisk. Ønsker du at se baggrunden for parkeringsafgiften, skal du benytte Aarhus Kommune elektroniske klagesystem, hvor vi har samlet alle data om forseelsen.

Har du behov for yderligere oplysninger om betaling af parkeringsafgifter, kan du altid søge nærmere information hos Opkrævningen i Aarhus Kommune.