Ofte stillede spørgsmål
Har du spørgsmål til din parkeringsafgift, kan du få svar på de ofte stillede spørgsmål her.
Er du blevet pålagt en parkeringsafgift for et køretøj, du ikke længere er ejer af, f.eks. fordi køretøjet er blevet solgt, er der grundlag for annullering af parkeringsafgiften. Du kan indgive din klage via Aarhus Kommunes elektroniske klagesystem.
Ifølge Færdselsloven har ulovlig parkering af andre køretøjer ikke betydning for din parkeringsafgift. Derfor kan en parkeringsafgift ikke annulleres på baggrund af dette.
Aarhus Kommune har opstillet byens parkeringsautomater, så der er en rimelig afstand mellem dem. Hvis den nærmeste parkeringsautomat ikke er funktionsdygtig, kan du derfor med en kort gåtur tilkomme en anden parkeringsautomat. Der er altid maks. 4 minutters gang mellem parkeringsautomaterne.
På hver parkeringsautomat er opsat kort over parkeringsautomater i nærheden, så de altid er nemme at finde.
Kun hvis der ikke forefindes en funktionsdygtig parkeringsautomat inden for 4 minutters gang, kan der være grundlag for at annullere en parkeringsafgift på baggrund af dette.
Endvidere er det også muligt at betale for parkering på de kommunale parkeringspladser gennem smartphone-apps. Vejledning hertil fremgår af informationsskilte på parkeringsautomaterne.
Det er ikke muligt at nedsætte beløbet, da en parkeringsafgift ikke er en bøde, men en afgift.
Hos Opkrævningen kan du høre om dine muligheder for at sætte en regning i bero eller indgå en afdragsordning. Hvis du har gæld til kommunen, kan Opkrævningen hjælpe dig med at lave en plan for, hvordan du betaler afdrag.
Aarhus Kommune Opkrævning kan kontaktes på telefon nr. 8940 3330.
Parkering
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon:
89404410
E-mail: parkering@aarhus.dk Telefoniske åbningstider: Mandag-onsdag og fredag kl. 10-12 og torsdag kl. 12.00-14.00.