Timeafløsning i eget hjem
Har du et barn med handicap, der bor hjemme, kan du søge om at få timeafløsning i jeres eget hjem.
Timeafløsning kan give dig som forælder et pusterum, som kan benyttes til fx voksentid, familiens andre børn eller andet.
Formålet med timeafløsning
Formålet er at støtte forældrene til et barn med nedsat fysisk- eller psykisk funktionsevne. Vi tilbyder timeafløsning, når behovet for afløsning er opstået alene på grund af barnets funktionsnedsættelse og når afløsningen sker af hensyn til den øvrige familie.
Timeafløserens opgave
Timeafløsning kan bruges på forskellige måder, men udgangspunktet er altid samvær med dit barn. Det kan være at passe barnet i hjemmet, lave aktiviteter med barnet eller at tage barnet med på små ture ud af hjemmet. Timeafløseren arbejder i de timer, som I har fået bevilget, hvilket typisk er 3-7 timer om ugen.
Timeafløsningen må ikke bruges til rengøring og overnatning m.m. medmindre det fremgår af bevillingen. Timeafløseren må ikke passe søskende, og barnet må ikke passes i timeafløserens hjem.
Sådan får du adgang til tilbuddet
Du kan ansøge om timeafløsning ved din rådgiver i Familiecentret. Hvis du ikke har en rådgiver, kan du kontakte Familiecentrets Modtagelse på telefon for råd og vejledning.
Lovgivningen
Timeafløsning til børn gives efter barnets lov § 90, stk. 1, nr. 2, jf. servicelovens § 84, stk. 1.
Når du har fået timeafløsning
Senest den anden hverdag i måneden skal du godkende de timer, timeafløseren indberetter hver måned. Det gør du i selvbetjeningsløsningen.
Du oprettes i systemet i forbindelse med ansættelse af timeafløser og logger ind med MitID. Du kan finde vejledning og hjælp her:
Vejledning til godkendelse af timer
Du skal kontrollere og godkende indberettede timer senest anden hverdag i efterfølgende måned. Godkendes timerne ikke rettidigt, bliver lønnen udbetalt med en måneds forsinkelse. Du skal godkende timer hver måned.
Aarhus Kommune udbetaler løn til timeafløserens Nemkonto omkring den 16. i måneden.
Vi kan hjælpe med at finde en timeafløser til barnet. Du har også selv mulighed for at pege på en person, som skal varetage jobbet. Timeafløseren kommer til ansættelsessamtale hos dig. Her skal I lave aftaler om oplæring og planlægning af arbejdet.
Efter samtalen skal du give besked til os, om du ønsker timeafløseren ansat. Timeafløseren gør det samme. Hvis I begge er interesserede, sørger vi for det administrative omkring ansættelse. Alle timeafløsere skal godkendes af os.
Vi ansætter og aflønner timeafløseren. Du planlægger opgaven sammen med timeafløseren og med udgangspunkt i bevillingen. Vi kommer på besøg inden opstart for at møde barnet og tale om ønsker og forventninger til timeafløsningen. På besøget vurderer vi, om der er et acceptabelt fysisk og psykisk arbejdsmiljø for timeafløseren.
Timeafløseren er ansat i Familiecentret, Aarhus Kommune, og tilknyttet vores arbejdsmiljøorganisation.
Aarhus Kommune er en røgfri arbejdsplads. Derfor må hverken forældre eller timeafløser ryge, når timeafløseren er på arbejde.
Timeafløseren er dækket af Aarhus Kommunes arbejdsskadeforsikring, hvis vedkommende kommer til skade i forbindelse med arbejde.
Du kender som forælder dit barn bedst, og du skal oplære timeafløseren. Hvis du ikke har mulighed for at oplære timeafløseren, vil vi varetage oplæringen.
Hvis dit barn har et fysisk handicap, vil vi sammen afklare, om du har de nødvendige hjælpemidler i hjemmet og aftale, hvordan timeafløseren bliver oplært i brugen af hjælpemidler.
Du skal, hver måned, sammen med timeafløseren, planlægge arbejdsopgaverne. Timerne kan, medmindre andet fremgår af bevillingen, bruges på hverdage fra kl. 16:30, i weekender og på helligdage. Det er dig, der har ansvaret for, at der ikke bruges flere timer, end der er bevilget. Merforbrug udbetales ikke. Timerne kan ikke overføres fra måned til måned.
Vi har det fulde arbejdsgiveransvar og skal blandt andet sikre oplæring og planlægning af arbejdet. Er der behov for kørsel med barnet, skal det foregå med offentlig transport. Det kræver din tilladelse, hvis timeafløser kører i din bil. Det er bilejerens forsikringer, der dækker ved skade eller uheld – ansvarsforsikring dækker barnet. Timeafløser må ikke benytte egen bil.
Alle udgifter i forbindelse med timeafløsningen betales af dig både for barnet og for timeafløseren – det gælder fx udgifter til entré til svømmehal, museum eller biograf. Du bestemmer omfanget af udgifter.
Du kan søge om ledsagekort til dit barn hos Danske Handicaporganisationer.
Ansøg om ledsagerkort hos Danske Handicaporganisationers brugerservice
Aflyser du en planlagt timeafløsning, skal det ske senest 24 timer før planlagt mødetid. Ellers er timeafløser berettiget til løn for de planlagte timer.
Hvis timeafløser melder afbud, kan timerne efter aftale benyttes på et andet tidspunkt i indeværende måned.
Vi har som udgangspunkt ikke mulighed for at tilbyde en vikar.
Timeafløseren har tavshedspligt med hensyn til alle fortrolige oplysninger om dig og din familie. Brud på tavshedspligten er strafbart. Tavshedspligten ophører ikke ved arbejdsforholdets ophør.
Underretningspligt
Timeafløseren er som offentligt ansat underlagt skærpet underretningspligt efter Lov om social service § 153.
Timeafløseren er ansat som timelønnet og ansættelsesforholdet kan opsiges med dags varsel af timeafløseren og af dig. Vi anbefaler, at opsigelser varsles i så god tid som muligt.
Husk at opsige din timeafløser, hvis din bevilling ophører. Det er dit ansvar at give os besked, hvis dit barns timeafløser stopper.
Team Afløsning, Kontakt- og Støttepersoner
Familiecentret
Åbningstider:
Mandag – onsdag kl. 8-15
Torsdag kl. 8:30-17:30
Fredag klokken 8-15
Blixens
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon:
89 40 62 00
Den Digitale Hotline
Mandag - torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 16.00
Søndag: 16.00 - 20.00
Telefon:
70 20 00 00