Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

PPR arbejder med tidligere indsatser og tættere på praksis

I Aarhus Kommune ønsker vi i langt højere grad at arbejde forebyggende og skabe bredere børnefællesskaber i sampraksis mellem PPR, dagtilbud og skoler.

24. nov. 2025

Indhold

    Opdateret november 2025

     

    Formålet i arbejdet med 'PPR - tidligere indsatser og tættere på praksis' er:

    • at PPR kommer tidligere ind i opgaven, når et barn er på vej i udfordringer. 

    • at PPR, i samarbejde med dagtilbud og skoler, sætter fokus på fællesskaberne, som børnene er en del af. 

    • at PPR arbejder tættere på praksis ved praksisnær understøttelse i skoler og dagtilbud. 

     
    Samtidig er der fokus på at yde tidligere og hurtigere hjælp til familier med børn i udfordringer. 


    Under overlæggeren 'Bredere børnefællesskaber' er 'PPR - tidligere indsats og tættere på praksis' overskrift og mål for to indsatser i Aarhus Kommune. Læs mere om de to indsatser og få overblik over tidsplanen herunder.
     

    Formål 

    Det overordnede formål med dette spor er, at PPR kommer tidligere ind i opgaven og arbejder i praksisnær understøttelse i fællesskabet omkring børnene.

    Det indebærer, at PPR i højere grad arbejder med indsatser for alle børn eller enkeltbørn i den almene gruppe/klasse.


    Samtidig er det målet, at der i takt hermed i mindre grad er behov for at arbejde med indsatser for enkeltbørn uden for gruppen/klassen.
     

      

    Anmodning frem for indstilling  

    PPR har tilrettelagt en ny indgang til PPR, som skal understøtte, at PPR bliver inddraget tidligere i opgaven og i fællesskabet omkring børnene. Konkret arbejdes der med, at skoler og dagtilbud tidligere i forløbet tager kontakt til PPR gennem en anmodning på fællesskabet omkring børnene frem for senere og gennem indstillinger på enkeltbørn. 

    Indstillinger på enkeltbørn anvendes, hvis det forventes, at barnets vanskeligheder er af en karakter, hvor der er behov for specialpædagogisk bistand. 

     

    Kompetenceudvikling 

    I efteråret 2023 og foråret 2024 er gennemført kompetenceudviklingsforløb for PPRs medarbejdere med henblik på at styrke kompetencerne til at komme tidligere ind i opgaven og understøtte tæt på praksis. Kompetenceforløbene fortsætter efter behov. 

    Kompetenceudviklingen har karakter af aktionslæring og er anvendelsesorienteret, så medarbejdere oplever at få konkrete værktøjer til det daglige arbejde. 

      

    Prøvehandlinger  

    Der er igangsat tre prøvehandlinger, som afprøver og indhenter erfaringer med et tidligere og tættere praksisnært samarbejde mellem PPR, dagtilbud og skoler. 

    Prøvehandlingerne bygger på erfaringer og praksis, som allerede er gjort i samarbejdet mellem PPR, dagtilbud og skoler, men som forstørres og følges tæt med henblik på at få mere viden om styrker og udfordringer i de tilrettelagte tiltag. 

    Én prøvehandling foregår i dagtilbud, og én foregår i skole, mens der i den sidste prøvehandling arbejdes med overgangen mellem dagtilbud og skole. Samlet set indgår i alt syv dagtilbud og syv skoler i prøvehandlingerne. 

    Omlægningen af PPR består af en række strukturelle ændringer, der understøtter, at PPR kommer tidligere ind i opgaven og arbejder mere praksisnært. 

    De primære strukturelle greb er: 

    • Pr. 1. januar 2024 er der sket en omorganisering af PPR, der understøtter, at PPR kommer tidligere ind i opgaven og i højere grad arbejder praksisnært. 

    • I takt med tilførsel af ressourcer til PPR, er der ansat flere medarbejdere i form af pædagogiske fagkonsulenter og psykologer.  

    • Der er fokus på at opnå en medarbejdersammensætning, der med profiler og kompetencer afspejler PPRs forskellige opgaver med både forebyggende indsatser og lovbundne individrettede opgaver, og som samtidig tilgodeser behovet og ønsket om en øget forebyggende og praksisnær indsats.

    • Gennem prioriteringen af ressourcer er der et øget fokus på, at den praksisnære understøttelse skal vægtes højt. 

    Relateret indhold

    Bredere børnefællesskaber - bevægelsen er i gang
    Alle nyheder om Bredere børnefællesskaber
    Sidst opdateret: 24. november 2025