PPR arbejder med tidligere indsatser og tættere på praksis
I Aarhus Kommune ønsker vi i langt højere grad at arbejde forebyggende og skabe bredere børnefællesskaber i sampraksis mellem PPR, dagtilbud og skoler. Netop dét arbejder vi lige nu med under overskriften 'PPR - tidligere indsatser og tættere på praksis'.
Formålet i arbejdet med 'PPR - tidligere indsatser og tættere på praksis' er:
- at PPR kommer tidligere ind i opgaven, når et barn er på vej i udfordringer.
- at PPR, i samarbejde med dagtilbud og skoler, sætter fokus på fællesskaberne, som børnene er en del af.
- at PPR arbejder tættere på praksis ved praksisnær understøttelse i skoler og dagtilbud.
Samtidig skal der tidligere og hurtigere hjælp til familier med børn i udfordringer.
Under overlæggeren 'Bredere børnefællesskaber' er 'PPR - tidligere indsats og tættere på praksis' overskrift og mål for to indsatser i Aarhus Kommune. Læs mere om de to indsatser og få overblik over tidsplanen herunder.
Formål
Det overordnede formål med dette spor er, at PPR kommer tidligere ind i opgaven og arbejder i praksisnær understøttelse i fællesskabet omkring børnene.
Det indebærer, at PPR i højere grad skal arbejde med indsatser for alle børn eller enkeltbørn i den almene gruppe/klasse.
Samtidig er det målet, at der i takt hermed i mindre grad bliver behov for at arbejde med indsatser for enkeltbørn uden for gruppen/klassen.
Anmodning frem for indstilling
PPR har tilrettelagt en ny indgang til PPR, som skal understøtte, at PPR bliver inddraget tidligere i opgaven og i fællesskabet omkring børnene. Konkret arbejdes med, at skoler og dagtilbud tidligere i forløbet tager kontakt til PPR gennem en anmodning på fællesskabet omkring børnene frem for senere og gennem indstillinger på enkeltbørn.
Der arbejdes i øjeblikket på at udbrede kendskabet til den nye indgang i organisationen, herunder i forhold til medarbejdere og ledere i dagtilbud og skoler.
Indstillinger på enkeltbørn skal fremadrettet kun laves, hvis det forventes, at barnets vanskeligheder er af en karakter, hvor et særligt tilbud er nødvendigt.
Kompetenceudvikling
I efteråret 2023 og foråret 2024 er gennemført kompetenceudviklingsforløb for PPRs medarbejdere med henblik på at styrke kompetencerne til at komme tidligere ind i opgaven og understøtte tæt på praksis. Kompetenceforløbene fortsætter efter behov.
Kompetenceudviklingen har karakter af aktionslæring og er anvendelsesorienteret, så medarbejdere oplever at få konkrete værktøjer til det daglige arbejde.
Prøvehandlinger
Det er besluttet at igangsætte tre prøvehandlinger med henblik på at afprøve og indhente erfaringer med et tidligere og tættere praksisnært samarbejde mellem PPR, dagtilbud og skoler.
Prøvehandlingerne bygger på erfaringer og praksis, som allerede er gjort i samarbejdet mellem PPR, dagtilbud og skoler, men som forstørres i endnu højere grad og følges tæt med henblik på at få mere viden om styrker og udfordringer i de tilrettelagte tiltag.
Én prøvehandling foregår i dagtilbud, og én foregår i skole, mens der i den sidste prøvehandling arbejdes med overgangen mellem dagtilbud og skole. Samlet set indgår i alt 7 dagtilbud og 7 skoler i prøvehandlingerne.
Omlægningen af PPR består af en række strukturelle ændringer, der skal understøtte, at PPR kommer tidligere ind i opgaven og arbejder mere praksisnært.
De primære strukturelle greb er:
- Pr. 1. januar 2024 er der sket en omorganisering af PPR, der understøtter, at PPR kommer tidligere ind i opgaven og i højere grad arbejder praksisnært.
- I takt med tilførsel af ressourcer til PPR er der ansat flere medarbejdere i form af pædagogiske fagkonsulenter og psykologer. Det skal sikre hurtigere hjælp til familier med børn i udfordringer og samtidig tilføre mere tid til tidlig praksisnær understøttelse.
- Gennem prioriteringen af ressourcer er der et øget fokus på, at den praksisnære understøttelse skal vægtes højt.
PPR i Aarhus Kommune
Børn og Unge
Mandag-fredag kl. 9-13
Grøndalsvej 2, 8260 Viby J.
Telefon:
89 40 37 77
E-mail: ppr@mbu.aarhus.dk