Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

Hvad sker der når vi skifter instruktion ud med samarbejde?

Det er PPR ved at undersøge i en række prøvehandlinger, hvor fokus er at komme langt tættere på praksis. 

13. september 2024
  • Læs op

Indhold

    Af Emmaluna Cecilia Cherencq, B&U Kommunikation

    I maj og juni faciliterede talehørekonsulent, Karen Margrete Boel Purup, i samarbejde med Natur- og Miljøbørnehuset Viben i Brabrand, en prøvehandling i et sprogforløb. Daginstitutionen har en stor andel af tosprogede børn, som ville have gavn af et forløb, der styrker deres danske sprogfærdigheder. 

    “Vi er nysgerrige på, hvordan tværfaglig sparring kan være med til at understøtte det enkle barns sproglige udvikling. Dette forløb med en talehørerkonsulent, som deltog i praksis, gjorde en forskel i forhold til inspiration og oplæring i en håndgribelig metode til sprogarbejde,” siger pædagog i Viben Kristina Tønder Larsen. 

     

    Tættere på praksis 

    I dette forløb tog Karen ud i praksis for at instruere i, hvordan et forløb kan faciliteres ude i dagtilbuddene. Hun stod for at føre forløbet for tre børn, i sampraksis med pædagogen Kristina. I følge Kristina var det en stor fordel af at have talehørekonsulenten helt ude i børnehuset, for at demonstrere hvordan et sprogforløb kan se ud.  

    “Før har vi ofte fået en instruktion på skrift på, hvordan vi kan arbejde med sprog, og så har vi selv skulle finde vores vej i at udføre det. Og det kan være rigtig svært,” siger Kristina. 

    Pædagogisk leder i Viben, Merete Horn, ser også en fordel i at samarbejde praksisnært med PPR, og at der kommer udefrakommende øjne på børnene: 

    “Det er meget mere håndholdt. Hvis vi får en guide på skrift, kunne jeg være bekymret for at vi ville komme til at oversætte det på en anden måde. Plus at vi her kunne se, hvor tæt konsulenten kom på børnene. Hvis børnene for eksempel ikke sagde et ord perfekt, hvad gjorde hun så?” 

     

    Fremtidige arbejde 

    Selvom samarbejdet blev afsluttet før sommerferien, kan Kristina og Merete nu se, hvordan de skal bruge deres erfaringer fra forløbet i fremtiden. Ved at have haft Karen ude i praksis og vise, hvordan et sprogforløb kan faciliteres, føler de sig nu meget bedre klædt på til selv at gøre det. Og nu har de et konkret forløb, som de har set, gavner børnene. Derfor har de planer om selv at lave forløbet igen - nu uden en talehørekonsulent: 

    “Det her materiale er så godt, simpelt og nærværende at vi egentlig kunne gøre det som en general måde at forholde sig til ord,” forklarer Merete og Kristina tilføjer: 

    “Lige meget om børnene bøvler med sproget eller ej så har de også brug for at være i en lille gruppe og blive set og hørt af en voksen. Så det er jo guld værd lige meget om at man har behov for en ekstra sprogindsats eller ej.”   

    Efter det praksisnære samarbejde med PPR står værdien for børn og voksne klar for Kristina: 

    “Det er vigtigt at tænke, hvis børnene skal lykkedes, så skal vi også lykkedes som pædagoger. Vi skal lykkedes til at forstå, hvordan vi bedst hjælper børnene med deres udfordringer. Hvis vi forstår, kan vi sprede det ud til børnene for at de kan lykkedes og udvikle sig.”  

     

    Baggrund 

    Praksisprøvehandlinger med henblik på at komme tidligere og tættere på praksis er en del af alle PPRs talehørekonsulenters hverdag.              

    Sammen med børneforsker, ph.d. Pia Thomsen har talehørekonsulenterne i PPR siden efteråret 2023 været i gang med kompetenceudviklingsforløb med det formål at styrke kompetencerne til at komme tidligere ind i opgaven og understøtte sproglige deltagelsesmuligheder tættere på praksis for børn med kommunikative- og sproglige vanskeligheder.

    Det betyder at der både på skole- og dagtilbudsområdet er sat en række praksisprøvehandlinger i gang, herunder bl.a. tidlig forebyggende opsporing og forebyggende indsats i almentilbud gennem åben rådgivning og oplæg til fagprofessionelle på skoler og i dagtilbud med fokus på hvordan et barns særlige behov kan komme alle/flere børn til gavn samt kompetenceudvikling til andre fagprofessionelle gennem sampraksis, co-teaching, aktionslæring og feedback, fx med fokus på udvikling af lege-sprogmiljøer og konkrete sprogforløb, som beskrevet i eksemplet fra Natur- og Miljøbørnehuset Viben i Brabrand.

     

    PPR arbejder med tidligere indsatser og tættere på praksis
    Alle nyheder om Bredere børnefællesskaber
    Sidst opdateret: 4. november 2024