Gå til hovedindhold
Nyheder fra Teknik og Miljø

Forslag til endeligt Vesterbro Torv på vej til byrådet

Et grønnere, smukkere og mere levende torv. Nu skal byrådet drøfte den endelige omdannelse, der skal give aarhusianerne et fredeligere Vesterbro Torv, en tryggere cykelforbindelse og en hurtigere tur med bussen.

Indhold

    Fra losseplads, til kvægtorv, til parkeringsplads og trafikeret knudepunkt. Vesterbro Torv har haft forskellige funktioner gennem de seneste 200 år, og i 2026 skal den centrale plads iklæde sig et nyt og smukkere antræk. Teknik og Miljø er nemlig klar med det endelige forslag til, hvordan torvet skal se ud.

    Først og fremmest vil jeg gerne rette en tak til borgerne for deres bidrag og for samarbejdet med fællesrådet og torvets naboer gennem processen. Forslaget til torvet samler i ét flot arkitektonisk greb mange af de drømme for torvet, tilgængelighed og behovet for at håndtere stigende mængde regnvand, busser og cyklister. Desuden ønskede vi at bevare træerne og genbruge belægningen. Forslagets ambition er et smukt urbant og grønt torv, der bliver et bylivsknudepunkt for både bykvarteret og hele Aarhus med plads til at mødes med andre, nyde solen et roligt øjeblik og til bykvarterets fællesaktivitet,” siger Anne Mette Boye, stadsarkitekt i Aarhus.

    Torvet bliver et stort sammenhængende grønt torv, der følger terrænet i tre terrasser. På nordsiden er der sol med plads til ophold, fællesspisning, marked og aktiviteter, mens der på midten skal være plads til gående, vand, træer og ophold. På sydsiden gives plads til at vente på bussen samt til de mange cyklister.

    Der vil fremover stå cirka 25 træer på selve torvet og 70 træer yderligere på gaderne omkring torvet. Ombygning af torvet omfatter også de tilstødende gader, så det alt i alt bliver en tryggere oplevelse at færdes i området.

    Trafikændringer sker gradvist

    Omdannelsen af Vesterbro Torv blev sat i gang i foråret med en række midlertidige tiltag og nedrivning af den gamle p-kælder under torvet. Den blev sat på pause, da rådmand Nicolaj Bang ønskede at genåbne torvet. Der var dog ikke opbakning i forligskredsen til rådmandens ønske. Derfor fortsætter omdannelsen af torvet nu og vil ske i etaper. Anlægsarbejderne vil blive søgt koordineret, så de ikke falder sammen med andre større projekter i midtbyen.

    Teknik og Miljø har ud fra erfaringerne fra omdannelsen i foråret foretaget vigtige justeringer af vejnettet og planlægger flere inden arbejdets opstart. Herudover vil der være fokus på bedre skilning og forudgående information.

    Det er ikke nogen lynoperation, som vi laver, hvor alt står færdigt efter få dage. Mange trafikanter kommer til at skulle ændre vaner, men vi kan allerede nu se at de ændringer, der er foretaget i området herunder busslusen ved torvets ændring har vundet indpas hos trafikanterne,” siger Morten Skou Nicolaisen, afdelingsleder, Teknik og Miljø.

    Projektet har også fokus på nødvendig klimatilpasning i området. Aarhus Vand indgår derfor i arbejdet og medvirker i projektet fra idéoplæg til udførelse.

    Teknik og Miljø forventer, at sagen skal drøftes i Magistraten i næste uge, inden den behandles i byrådet. Indstillingen er det sidste politiske skridt, der skal til for at sætte anlægget i gang. Herefter skal entreprenøropgaven i udbud, så opbygningen af det nye Vesterbro Torv kan gå i gang i løbet af foråret 2025.

    Fakta

    • Omdannelsen af Vesterbro Torv blev besluttet af et flertal af Aarhus Byråd i 2018 som en del af den samlede mobilitetsplan for Aarhus Midtby.
    • Ændringerne i trafikken skal bl.a. give cyklister en tryggere rute gennem midtbyen.
    • Ændringerne skal også skabe bedre fremkommelighed for busserne. Blandt andet vil buslinjerne 2A, 3A, 4A, 11 og 13 gennem Vesterbro Torv tilsammen kunne spare op imod 15 minutter hver time i myldretiden.
    • Ændringerne giver mindre gennemkørende trafik i flere gader, der støder op til torvet – det vil give mere plads til beboere, der skal ind og ud, og bedre adgang for dem, der skal handle i byens butikker.
    • Omdannelsen af torvet kommer til at omfatte flere blågrønne løsninger med klimatilpasning, så midtbyen kan håndtere de store vandmængder under skybrud og lede det sikkert videre.
    • I forslaget bliver de eksisterende træer bevaret på det nye torv og belægningen og kanterne genbrugt
    • Borgernes ønsker om plads til at mødes, flere træer og regnvand er indarbejdet i det nye torv.
    • Omdannelsen af torvet sker i samarbejde med Aarhus Vand, der også bidrager til finansieringen af torvet.
    • Ensretning af Hjortensgade sker syd for Møllevejen, som beboerne i området blev stillet i udsigt i foråret. På den måde kan de fortsat komme hjem nordfra. Teknik og Miljø vil nøje følge, hvilken betydning det har for den trafikale afvikling gennem Æbeløgade og tilstødende gader.
    • Forslaget er tegnet af LYTT Architects i samarbejde med Teknik og Miljø.

    Læs det samlede dispositionsforslag

    Sidst opdateret: 27. september 2024