Bred aftale skaber et grønt og tilgængeligt Aarhus
Et bredt flertal i Aarhus Byråd har indgået en aftale om en grøn mobilitetsplan. Aftalen sikrer store investeringer i kollektiv transport og cykelstier, at bilister stadig kan komme ind og ud af midtbyen, og at der bliver plads til mere byliv og grønt mellem husene.
Onsdag den 7. august er der sat en politisk retning for udviklingen af et effektivt og grønt mobilitetssystem, der skal gøre det lettere at komme rundt i Aarhus. Et stort flertal i Aarhus Byråd er blevet enige om de konkrete initiativer, der skal fremtidssikre Aarhus som en attraktiv, grøn og tilgængelig by.
Aarhus skal udvikle sig til en grønnere og endnu mere attraktiv by, hvor både handels- og bylivet bliver udviklet og styrket samtidig med, at mobiliteten opretholdes. Kvaliteten i byens rum skal øges med mere byliv, flere træer og mere grønt, og fremtidens transportsystem skal bidrage til, at erhvervsliv og detailhandel kan udvikle sig, og at handelslivet i byen styrkes.
Helt konkret sigter aftalen mod, at aarhusianerne skal køre 50 pct. flere ture i den kollektive trafik. Flere vil også bruge cyklen, imens færre ture skal ske i bil. Målet er, at halvdelen af bilturene sker i en fossilfri bil.
Aftalen er indgået af følgende partier i Aarhus Byråd: Socialdemokratiet, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, og Thure Hastrup (UFP).
Kvart milliard til bedre fremkommelighed for bussen
Den politiske aftale er en udmøntning af klimaaftalen, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 tons i 2030. Aftalen danner nu ramme om en kommende grøn mobilitetsplan, der skal give aarhusianerne bedre alternativer til bilen.
Forligspartierne er enige om at foretage investeringer for 255 mio. kr. frem mod 2030 til anlæg af bl.a. nye busbaner, ombygning af kryds mm., så buspassagerer får en forlomme i trafikken og kommer hurtigere frem. Dertil skal der ske investeringer for 50 mio. kr. om året fra 2027 til flere afgange, så bussen kører så hyppigt, at køreplanen bliver overflødig på særligt prioriterede ruter. Samtidig indføres det for første gang i Aarhus’ historie, at fremtidige investeringer automatisk følger med befolkningstilvæksten i kommunen, så der er plads til de mange nye aarhusianere i trafikken.
Kommer man fra oplandet er der også godt nyt. Et nyt forsøg med gratis kollektiv transport til bilister, der stiller bilen og rejser videre fra det eksisterende parkér og rejs-område i Lisbjerg og to muligt nye parkér og rejs-områder i Tilst og Viby, skal det gøre det mere attraktivt at hoppe over i den kollektive transport på vej ind til byen.
Der bliver også investeret i flere og bedre cykelstier og i mere ladeinfrastruktur, så det bliver mere attraktivt at vælge en elbil, når den udtjente fossilbil skal skiftes ud.
Samtidig konkluderer aftalen, at letbane er det rette og mest fremtidssikrede teknologivalg for etape 2 af den højklassede kollektive trafik mellem Spanien og Brabrand. Det skal skabe den bedste synergi med de eksisterende letbanestrækninger. Danmarksdemokraterne står uden for denne del af aftalen.
God adgang til Kongelunden
Der er også enighed om at afsætte 5 mio. kr. i 2025 til at styrke den grønne mobilitet i Kongelunden. Det skal undersøges, om det er muligt at indføre kollektiv transport som en del af billetprisen til idræts- og kulturarrangementer i bl.a. Kongelunden. Forligspartierne ønsker også at undersøge muligheden for at etablere et parkeringshus i det sydlige sydhavnskvarter, som også vil kunne betjene de mange gæster i Kongelunden.
Forsøg skal give trygge lokalmiljøer
Af helt nye tiltag er forligspartierne enige om at lave forsøg med en nulemissionszone, når det nødvendige lovgrundlag er på plads. Zonen etableres inden for allégaderne og skal bidrage til en renere og mere rolig midtby. Det vil dog stadig være muligt at komme ind til centrale parkeringshuse, uanset om man kører el- eller fossilbil. Derudover vil beboere og erhverv inden for zonen samt bilister med handicaplicens være undtaget.
Forligspartierne har også besluttet at lave forsøg med såkaldte trafik-øer, hvor vejstrukturen minimerer gennemkørende biltrafik og til gengæld sikrer god adgang for beboere og besøgende i bil samt tryggere forhold for cyklister og gående.
Indsatsen skal give mere viden om, hvordan vejstrukturen kan bidrage til bedre lokalområder, der er rare at bo og vokse op i. Partierne ønsker at starte i Øgaderne, Åbyhøj, på Christiansbjerg og i Hasle i samarbejde med de lokale beboere og fællesråd. Det er også en del af aftalen, at trafik-øerne på sigt kan vinde indpas i oplandsbyerne, så de også bliver endnu mere attraktive og trygge at leve i.
Samtidig er forligsparterne enige om at investere yderligere i digital trafikstyring og justerede svingbaner og tilkørselsforhold for at øge kapaciteten på byens indfaldsveje, som det tidligere er sket i ringgadesystemet.
Aftalen om grøn mobilitetsplan er at betragte som et budgetforslag fra forligsparterne til budgetlægningen i forbindelse med budget 2025 eller senere budgetforlig, og byrådets partier vil således have mulighed for at prioritere hele eller dele af elementerne fra den politiske aftale i budgetforhandlingerne.
Der gennemføres nu en ambitiøs borgerdialog, hvor både aarhusianere, erhvervsliv og foreninger får mulighed for at komme med input til de initiativer, som et flertal i byrådet foreslår at sætte i værk.
Resultatet af den dialog præsenteres for forligskredsen inden indstillingen forelægges Aarhus Byråd i begyndelsen af 2025.
Læs aftalen i sin fulde ordlyd
Politiske reaktioner på aftalen
Rådmand Nicolaj Bang (Det Konservative Folkeparti) siger:
"Med et meget bredt forlig sikrer vi i dag aarhusianernes mulighed for at komme rundt i fremtidens Aarhus. Med aftalen fremtidssikrer vi vores infrastruktur, så den kan bære, at 5.000 flere mennesker flere hvert år vil kalde sig aarhusianere, og at vi hvert år skaber mere end 2.000 flere arbejdspladser i landets mest betydende vækstområde uden for Hovedstaden."
"Vi skaber en by, som tilbyder mere sundhed og tryghed for aarhusianerne, der hvor de bor og en midtby, som kan tilbyde større oplevelser og bykvalitet og mere grundlag for handel og arbejdspladser."
"Det har været vigtigt for mig, at vi kunne nå en aftale, som tog udgangspunkt i at skabe nye, gode muligheder frem for at fjerne noget fra nogen. Det synes jeg, at vi er lykkedes med."
"Vi laver en historisk investering i vores kollektive trafik med en ny etape af letbanen og et nyt, højt prioriteret system af A-busser, som kommer effektivt frem i trafikken. Vi afsætter over en kvart mia. kr. til anlæg i bedre busfremkommelighed frem mod 2030, og fra 2027 50 mio. kr. årligt til ekstra køretimer. Og vi investerer i mulighederne for god og tryg cyklisme, der i fremtiden vil være et langt mere attraktivt alternativ til bilisme, end det er i dag."
"Vi sikrer, at de aarhusianere, der har behov for deres bil også kan bruge den i fremtidens Aarhus. Enten ved at bilister kan køre direkte til deres destination eller benytte helt nye muligheder for at parkere uden for byen og transportere sig helt gratis ind med kollektiv trafik."
"I forlængelse af vores klimaaftale var det en bunden opgave at fjerne 270.000 tons CO2 om året for at vi kan holde vores løfte om at blive en klimaneutral storby. Det kræver forandringer i den måde mange af os transporterer os på. Men vores aftale sikrer samtidig, at de aarhusianere, som ikke har mulighed for en omlægning, stadig kan få deres dagligdag til at hænge sammen."
Pressemeddelelse fra SF
Mobilitetsaftale betyder renere luft, flere busser og mindre CO2
Sent onsdag aften har et bredt flertal i Aarhus Byråd indgået en aftale om fremtidens mobilitet i Aarhus. SF’s forhandlere var gerne gået endnu længere i retning af CO2 reduktioner og opprioritering af den kollektive trafik, men er alligevel glade for aftalen:
SF’s politiske leder Thomas Medom:
"Det er en aftale der vil betyde renere luft, flere busser og mindre CO2 udslip. Forsøg med bedre, hurtigere og billigere og endda gratis kollektiv transport samt nye cykelstier balancerer fint med hårdere tiltag som den nye nulemizionszone hvor fossilbilerne ikke i fremtiden kan køre, prioriterede busbaner, et opgør med gennemkørende trafik i boligområder og nye hjertezoner omkring skolerne hvor vi gør op med morgnernes bilkaos."
SF’s politiske ordfører og medlem af Teknisk Udvalg Liv Gro Jensen:
“Vi er glade for at aarhusianerne nu kan se frem til mindre partikelforurening og mindre støj. Aftalen er et godt skridt i den rigtige retning og vi er glade for af vi nu får et trængselsfrit og udbygget A-bus rutenet, mere letbane og cyklisme, men også en midtby med færre biler og mindre forurening og CO2 udledning. Vi gør bilen til et lidt svære valg i midtbyen, men vi gør også cyklen, letbanen og busserne mere attraktive i hele kommunen.”
Reaktion fra Radikale Venstre
"Radikale Venstre er glade for at være med i forligskredsen af partier som har truffet årtiers mest omfattende og vigtige aftale i byrådet. Det er ikke uden svære kompromisser, men det er lige nu, at vi vælger de løsninger som skal sikre den trafikale sammenhængskraft på tværs af kommunen og undgå at den centrale by sander til, samtidigt med at vi er med til at sikre klimaneutralitet i 2030."
Pressemeddelelse fra Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne med i mobilitetsaftale i Aarhus
Danmarksdemokraterne har onsdag aften indgået aftale om en ny mobilitetsplan for Aarhus.
Baggrunden for forhandlingerne er en ny klimaplan, som et flertal i byrådet indgik i slutningen af april. Planen stiller et CO2-reduktionskrav til transportområdet i Aarhus på 270.000 tons CO2 i 2030. Selvom Danmarksdemokraterne ikke er en del af klimaplanen, har partiet dog valgt at være med til at udforme den nye mobilitetsaftale:
Ved at deltage i forhandlingerne har vi i Danmarksdemokraterne opnået stor indflydelse på fremtidens mobilitet i Aarhus. Vi har sat markante aftryk på aftalen. Der er sat et klart fokus på attraktive alternativer til bilen, hvorfor vi blandt andet investerer i nye cykelstier i oplandet, flere og hurtigere busser samt gratis offentlig transport ved arrangementer eller hvis man parkerer bilen og tager bus eller letbane. For os har det været afgørende at sikre, at det fortsat er muligt at komme rundt i bil i Aarhus, samtidig med at vi tilbyder attraktive alternativer til bilen. Det er lykkedes, og det er vi meget glade for lyder det indledningsvist fra byrådsmedlem Jakob Søgaard Clausen.
Danmarksdemokraterne har især haft fokus på kommunens oplandsbyer:
Vores liste over konkrete aftryk på aftalen er lang, og vi har især haft fokus på kommunens mange oplandsbyer og landsbyer. Det er vigtigt for os, at de områder ikke kun huskes, men også styrkes. Derfor er det et gennemgående fokus i aftalen, at der også skal sikres god mobilitet for alle os, som ikke bor i den centrale del af Aarhus. Derfor får Kasted eksempelvis en ny cykelsti til landsbyen, mens Lystrup får et nyt grønt byrum og håb for at Hovmarken Letbanestation kan genåbnes i fremtiden.
Modsat hvad man måske kunne have forventet, så byder aftalen ifølge Jakob Søgaard Clausen også gode tiltag til bilisterne:
I byrådet er vi bestemt ikke enige om tilgangen til biler i Aarhus. Derfor er aftalen også et kompromis. Og der er heldigvis også godt nyt til de aarhusianske bilister. Vi udbygger de overordnede veje relevante steder og sammen med ny teknologi kan vi sikre, at aarhusianerne sidder mindre i bilkø. Bilister, der besøger Ingerslevs Marked, kan se frem til gratis parkering på torvedage. Og så er fraværet af de mange grimme forslag fra handlekataloget også værd at bemærke. Det gælder eksempelvis lukning af Kystvejen, fjernelse af tusindvis af parkeringspladser, stigende p-takster og forbud mod diesel- og benzinbiler i hele Midtbyen. Det er alt sammen noget, som Danmarksdemokraterne har lagt mange kræfter i at undgå, og det er lykkedes.
Danmarksdemokraterne støtter ikke letbanens etape 2 og står derfor uden for denne del af aftalen. Partiet er heller ikke bag tidligere beslutninger vedrørende Vesterbro Torv, Banegårdspladsen og Frederiks Allé og støtter derfor ikke de trafikale ændringer, som disse beslutninger har medført. Dog accepterer Danmarksdemokraterne, at projekterne integreres i mobilitetsplanen for at sikre sammenhæng i trafikken i Aarhus. Aftalen byder også på implementering af en mindre nulemmisionszone i 2027. Danmarksdemokraterne ønsker dog ikke en implementering allerede i 2027, hvilket fremgår af aftalen.
Pressemeddelelse fra Solveig Munk, Enhedslisten
Så er letbane, etape 2 til Brabrand på plads!
Det er vi i Enhedslisten svært tilfredse med.
Letbane eller BRT til Brabrand var et af mange punkter, vi forhandlede om på Rådhuset i dag.
Som led i en lang proces med at blive enige om en plan for såkaldt grøn mobilitet i Århus.
Hele tre dage med forhandlinger blev det til.
Vi er også særligt tilfredse med, at vi nu har besluttet yderligere fredeliggørelse af midtbyen og nedbringelse af CO2 udledning fra transport.
Det har vi gjort ved
- at etablere såkaldt ”parker og rejs” anlæg ved indfaldsvejene til byen.
- en tidsplan for at fredeliggøre Midtbyen med tre torvedannelser, Vesterbro Torv, Banegårdspladsen og sammenlægning af Rådhusparken og Musikhusparken,
- forsøg med nul-emissionszone indenfor Allégade ringen
- at styrke fremkommeligheden for busser, letbane og BRT
Flere steder i planen fik vi gennemført at fællesråd, interessenter, naboer, beboere m.v. skal have indflydelse på projekternes udformning. F.eks. i det, der så smukt kaldes en ”Trafikø” i Havreballe skov = borgmesterens Kongelundsprojekt.
Planen indeholder rigtig mange tiltag ud over de nævnte. Det er for de flestes vedkommende skridt i den rigtige retning, mod det, vi kender fra andre storbyer: At fremtidens mobilitet i højere grad løses af kollektiv trafik, gode cykelforbindelse, og så der frigøres rum på gader og torve til byliv og aktiviteter.
Vi ser meget frem til den dialog, der nu kommer med borgerne om hele planen. Vi ønsker at tage aktiv del i den dialog, og ikke kun overlade det til kommunens embedsmænd.
Vi tager ansvar for de aftaler, vi har indgået, men ser meget gerne forbedringer ud fra det borgerinddragelsen måtte bringe.
En borgerinddragelse der går forud for endelig beslutning i byrådet i 2025.
Desværre lykkedes det ikke for Enhedslisten at gennemføre alle vores gode forslag, som gratis kollektiv trafik. Der er dog tiltag i aftalen til at reducere prisen for at køre med kollektiv trafik.
Vi er bekymret for at aftalen ikke reducerer CO2 aftrykket i det omfang det er nødvendigt for at nå CO2 neutralitet i 2030. Vi kunne ønske os en mere ambitiøs plan for den grønne omstilling, for nedbringelse af biltrafikken og større sikkerhed for finansieringen.
Vi vil ved kommende budgetforhandlinger fremsende forslag til gennemførelse og forbedring af aftalen. Vi har allerede indsendt forslag til budget for 2025 vedr. mobilitet. Bl.a. for Klimasikring og torvedannelse på Nørreport og Østbanetorvet og Fredeliggørelse af Rymarken i Bispehaven.
Pressemeddelelse fra Thure Hastrup (uden for partierne)
En lille lysegrøn trafikplan – det var hvad vi fik
Aarhus har fået en lille lysegrøn trafikplan. Det var, hvad der kom ud af de lange forhandlinger om, hvad der skulle have været en grøn mobilitetsplan med solide indsatser for CO2 reduktion. Men ambitionerne hos Konservative og Socialdemokratiet var ikke til andet end en tynd kop grøn te, med de mindst mulige indgreb for ikke at ”genere” bilisterne. Venstre stod helt af og vil hellere føre valgkamp.
”Planen leverer slet ikke den CO2 reduktion, der er nødvendig for at leve op til målsætningen om et CO2 neutralt Aarhus i 2030. De reelle indsatser er for små. Planen er kun en mindre korrektion for trafik, og i praksis opgives CO2 målet for 2030. Det hele går simpelthen for langsomt. Klima-udfordringerne tages ikke alvorligt nok, og man følger desværre ikke forslagene fra Klima- og Bæredygtighedsudvalget,” siger Thure Hastrup.
I aftalen om Klimastrategi 2025-2030 indgår en CO2 reduktion på transportområdet på 270.000 tons. Mobilitetsplanens reduktion er beregnet til et sted mellem 202.500 og 337.500 tons. Men heraf tegner trængselsafgifter for biler sig for halvdelen, hvilket i høj grad er fugle på taget, da der ikke foreløbig er udsigt til ny lovgivning, der tillader dette. Desuden er skrivebordsøvelsen om, at antallet af el-biler i 2030 vil udgøre 37 pct. af bilerne i Aarhus, regnet med som en CO2 reduktion på 56.000 tons, hvilket er usikkert. De sikre reduktioner i planen ligger snarere på 100.000 – 120.000 tons CO2. Det er alt for lidt.
Der indføres en nul-emissions zone indenfor Allégade-ringen (undtaget beboere, lokale erhverv og trafik til P-huse), hvor der ikke må køre fossile biler. Det er godt, men zonen burde være større, for at give incitament til at skifte til el-bil, og der burde være en plan for en udvidelse frem mod 2035.
”Trods denne tynde kop grøn te, vedrørende CO2 reduktion, er jeg med i aftalen. For der er trods alt flere gode ting i planen for trafikken i Aarhus, hvor der fremover især satses på en bedre kollektiv trafik og i mindre grad bedre forhold for cyklister og gående. Det er dog et stort problem, at der ikke er penge nok til virkelig at fremme cyklismen,” siger Thure Hastrup.
Det er især godt, det nu er besluttet, at udbygge Letbanen med 2. etape fra Spanien til Brabrand. Ja, og ganske meget i planen er faktisk allerede vedtaget af byrådet, såsom lukning af Banegårdspladsen for biltrafik, omlægning af Vesterbro Torv med begrænsning i biltrafikken samt en sammenhængende park mellem Rådhuset og Musikhuset. Alt dette kan nu blive ført ud i livet i et alt for langsomt tempo.
”Jeg glæder mig over, at mit forslag fra februar i år om at satse på el-drevne A-busser i egne busbaner på indfaldsvejene, nu bliver indført, i et vist omfang i hvert fald,” siger Thure Hastrup.
Det betyder at den kollektive trafik kan blive styrket ret kraftigt, også mens vi venter på, at der er penge nok til at bygge Letbanens etape 2 samt BRT-busbaner på Ringvejen. Samtidig skal der etableres en række Parkér-og-Rejs anlæg, hvor man ved indfaldsvejene kan parkere bilen og bruge p-billetten som betaling i letbane og A-bus. Det er et stort fremskridt.
En stor udfordring er kommunens stramme økonomi op til forhandlingerne om Budget 2025, og regeringens mangelfulde understøttelse af kommunerne med love og økonomi.
Læs mere på siden for Grøn Mobilitetsplan
Her finder du bl.a. bilag til den politiske aftale og mere information om den kommende grønne mobilitetsplan, der nu er sat en politisk retning for. Siden opdateres løbende.
Reaktion fra Socialdemokratiet
”Fremtidens grønne mobilitet skal balancere den grønne omstilling af vores transport, behovet for effektiv mobilitet og et sundere og mere levende bymiljø i både Aarhus Midtby, vores oplandsbyer og vores landsbysamfund. Vi tager med aftalen et stort grønt skridt, som samtidig gør Aarhus til en endnu mere attraktiv by og understøtter vores mange stærke lokalsamfund. Vi skaber nye grønne pladser, investerer massivt i kollektiv trafik. Mere Letbane, Højklasset bussystem (BRT), flere busser og bedre plads til både fodgængere og cyklister. Denne aftaler sætter retningen for et Aarhus med mere kvalitet i vores byrum og plads til mennesker, som giver kvalitet til familier med børn og styrker detailhandelen. Det er en stærk, bred og ambitiøs aftale der er indgået i dag”