Gå til hovedindhold
Teknik og Miljø

Ny asfalt er fuld af gammelt glas

Glasskår på kørebanen er som regel noget, man kører udenom. Det bliver imidlertid noget vanskeligt for bilisterne i Højbjerg. Her har Teknik og Miljø netop lagt en ny type asfalt, som består af 35 procent gammelt vinduesglas plus lokale genbrugsmaterialer.

13. sep. 2022
  • Læs op

Indhold

    Teknik og Miljø har længe efterspurgt mere bæredygtige alternativer til det klassiske asfaltslidlag. Entreprenørvirksomheden NCC har taget udfordringen op og fremstillet en ny asfalt, hvor størstedelen af de granitskærver, som fragtes ned fra Norge og Sverige, er erstattet med knust vinduesglas fra Danmark.

    "Hvis vi skal være en klimaneutral storby, må vi tænke i alternative løsninger. Så når vinduesglas er lige så godt som granit, skal vi selvfølgelig spare på råstoffer og brændstof og i stedet undersøge, hvad vi har tæt på", siger Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø.

    Man kunne frygte, at løsningen vil være dyrere end den almindelige asfalt, men det er ikke tilfældet – prisen er den samme.

    "I en tid med stigende materialepriser er det helt fantastisk, at vi kan samarbejde om kreative løsninger, der gør det muligt for os stadig at træffe bæredygtige valg", siger Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø.

    Mandag blev det nye produkt lagt ud på den østlige del af Emiliedalsvej i Højbjerg. Strækningen fra Oddervej og ned til den første rundkørsel har fået helt almindelig asfalt. På den måde kan kommunen og NCC sammenligne holdbarheden.

    Går ikke ned på kvaliteten

    Det er første gang, at den nye type asfalt med iblandet vinduesglas bliver lagt på offentlig vej. Og det er nærliggende at spørge sig selv, om vinduesglas nu også er lige så godt som granitskærver.

    Det er NCC dog ikke i tvivl om. Siden 2013 har de nemlig haft asfalt med knust glas liggende på P-pladsen ved deres fabriksanlæg i Kolding:

    "Denne type asfaltbelægning viser ingen tegn på at være mindre slidstærk end den almindelige. Og nej, vi har heller ikke flere punkteringer end normalt", siger Bjarne Bo Lund-Jensen, produktchef i NCC Industry.

    Han fortæller, at der er den ene lille forskel på de to produkter, at glasset efter et par måneder bliver tydeligt i vejen, så den kan komme til at se ud som en stjernehimmel.

    Lokale genbrugsmaterialer

    Glas er imidlertid ikke den eneste nye ingrediens i asfaltblandingen. Normalt indeholder asfalt stenmel, som fremstilles af knust granit. I den nye asfalt har man i stedet brugt fyldsand, som er fremstillet hos Kredsløb i Lisbjerg. Fyldsandet består af knuste byggematerialer fra Aarhus og omegn.

    "Der er både pres og mangel på jordens resurser, og derfor er det vigtigt, at vi hele tiden tænker genanvendelse og genbrug ind, hvor det er muligt og giver mening. Det gælder lige fra mindre enkeltprodukter til infrastruktur og anlægsprojekter som dette, hvor genanvendelsen af aflagt vinduesglas fremfor granit kommer særligt til sin ret", siger Lene van der Raad, der er chef for Genbrug i Kredsløb.

    Fakta

    Det knuste vinduesglas kommer fra en leverandør på Sjælland. Men Teknik og Miljø har fået lovning på, at det i fremtiden kan indsamles og opbevares i
    Jylland også.

    Almindelig asfalt består af:
    • Granitskærver
    • Genbrugsasfalt
    • Stenmel
    • Bindemiddel

    Den nye asfaltblanding består af:
    • Glas
    • Genbrugsasfalt
    • Fyldsand
    • Granitskærver
    • Bindemiddel