Gå til hovedindhold

Søg tilladelse til at opstille en byggeplads

Her kan du søge om tilladelse til at opstille en byggeplads på offentlig og privat fællesvej. Du skal starte med at bede om et møde, så vi kan gøre din ansøgningsproces så smidig som muligt.

Indhold

    Skabeloner

    Vælg den skabelon, som svarer til forholdene på det sted, du ønsker at reservere. Udfyld de skrivbare felter, og vedhæft den udfyldte skabelon din ansøgning. 

    Kan du ikke finde en skabelon, der passer? Så tag fat i os, og vi hjælper dig på vej.

    Med fortov

    Vælg den skabelon, som svarer til forholdene på det sted, du ønsker at reservere. Udfyld de skrivbare felter, og vedhæft den udfyldte skabelon din ansøgning. 

    Kan du ikke finde en skabelon, der passer? Så tag fat i os, og vi hjælper dig på vej.

    Med cykelsti

    Ansøg om tilladelse til at råde over vejareal

    Spørgsmål og svar

    Kontakt venligst Råden over Vejareal snarest på tlf. 89 40 44 10 eller mail raadenovervejareal@mtm.aarhus.dk med henblik på en drøftelse af det kommende byggeprojekt.
    For god ordens skyld gør vi opmærksom på, at det som udgangspunkt forventes, at alle byggefaser samt opbevaring af materiel foregår på privat grund. Brug af vejarealer medfører ofte påvirkninger, som det kan være vanskeligt at etablere afværgende foranstaltninger, der sikrer en tilfredsstillende trafiksikkerhed, fremkommelighed og samfundsøkonomi.

     

    En tilladelse kræver, at du sender os en ansøgning. Tryk på linkknappen øverst på denne side, login og udfyld felterne.

    Husk: Der er et fritekstfelt i ansøgningen - her skal du skrive, hvorfor du ikke kan være på privat grund og har brug for at reservere vejen til dit arbejde. Det skal vi vide for at behandle din ansøgning. 

    Sagsbehandlingen bliver bedre og hurtigere, når ansøgningen indeholder alle de informationer, vi skal bruge.

    Ansøgning om midlertidig råden over vejareal

    For at mindske generne for andre brugere af kommunens veje skal du så vidt muligt placere dit materiel på privat grund. Når det ikke er muligt, kan du søge om tilladelse til at reservere et offentligt vejareal i en kortere eller længere periode.

    Når du har fået tilladelse til at råde over arealet, betyder det, at øvrige brugere ikke længere - eller kun i et begrænset omfang - kan benytte det. Derfor er Aarhus Kommune som udgangspunkt interesseret i, at arealet er så lille som muligt og perioden for tilladelse så kort som mulig.

    Når du ansøger om rådighedstilladelser, skal du udarbejde en afmærkningsplan, der fremstår præcis, entydig og af høj kvalitet. 

    Hensyn til trafikanter

    Udgangspunktet for vores tilladelser til at benytte vejarealet er, at det ikke må påvirke trafiksikkerheden, fremkommeligheden eller samfundsøkonomien (fx risiko for kødannelse, omkørsler og uheld). Her har vi et særligt fokus på sårbare trafikanter såsom kørestolsbrugere, gangbesværede, børn m.v., der ikke blot kan gå over på den modsatte side af vejen.

    Vi ved også fra Vejdirektoratets rapport “Vejarbejde og lette trafikanter – Adfærdsanalyse af fodgængere ved vejarbejde” (2024), at fodgængere og cyklister ofte vælger den korteste og mest logiske rute ved vejarbejder, og dermed ikke nødvendigvis den anviste omvej. Hvis ruten ikke er kort, tydelig og tryg, vælger mange at gå langs afspærringen eller ud på kørebanen. Det skaber konflikter med kørende trafik og øger risikoen for uheld, især for sårbare trafikanter.

    Dermed kan vi som udgangspunkt ikke give tilladelser, hvis der ikke kan etableres afværgeforanstaltninger, som sikrer, at tilladelsen ikke påvirker trafiksikkerheden, fremkommeligheden eller samfundsøkonomien.

    Det betyder, at hvis afmærkningsplanen viser et behov for at bruge vejarealet eller for råden over vejareal for at kunne realisere formålet med ansøgningen, kan vi som udgangspunkt ikke give tilladelser til dette, medmindre der kan etableres afværgeforanstaltninger på stedet.

    Korrekt udført skilteplan

    Aarhus Kommune og Politiet skal også kunne håndhæve parkeringsreglerne korrekt ud fra skilteplanen. Skilteplanen fungerer nemlig som det juridiske grundlag for kontrol og eventuel udstedelse af parkeringsafgifter og -bøder, og derfor skal dette være udført 100 % korrekt.

    Det er som udgangspunkt muligt at reservere plads på de mest trafikerede veje, det såkaldt kritiske vejnet, men kun på begrænsede tidspunkter af døgnet: kl. 9.00-14.00 og kl. 18.00-06.00.

    På kortet kan du se, hvilke veje der er en del af det kritiske vejnet i Aarhus Kommune.

    Det tager op til 10 arbejdsdage at behandle mindre og simple sager, mens behandlingen af store og komplekse sager kan tage længere tid. 

    Hvis der er interessenter, der har en konkret, væsentlig, direkte og/eller individuel retlig interesse i tilladelsen, skal Aarhus Kommune høre dem på baggrund af din ansøgning. Det kan give en længere sagsbehandlingstid. 

    Når du har modtaget din tilladelse og vil i gang med arbejdet, skal du være opmærksom på en række krav til afmærkning, tilsyn, renhold mm. Det vil alt sammen fremgå af din tilladelse, hvad du skal huske. 

    Er der naboer, som dit arbejde vil påvirke? Så er det dit ansvar at tage kontakt og fortælle dem, hvad der skal ske, hvor længe det vil stå på, og hvilke gener de vil kunne opleve. 

    Er det et større projekt, som tager længere tid, så er det en god idé at kommunikere løbende, hvordan arbejdet skrider frem, og om der er ændringer, som vil få betydning for dem og deres hverdag. 

    Sidst opdateret: 19. november 2025