Personlig Assistance
Hvis din medarbejdere har en varig og betydelig begrænsning i sine fysiske eller psykiske funktionsevner, og har heraf behov for hjælp i udførelsen af sine arbejdsopgaver, kan ordningen for personlig assistance være en mulighed.
Dine medarbejdere skal selv kunne varetage det faglige indhold i jobbet, men kan få personlig assistance til udførelsen af arbejdsopgaverne.
Ordningen må ikke have vikarlignede karakter, og der må ikke være merbeskæftigelse i ordningen. Det betyder, at din medarbejders opgavemængde ikke må øges grundet den personlige assistance, men skal være den samme som andre medarbejdere med samme opgavefunktion.
Som arbejdsgiver kan du og din medarbejder ansøge om personlig assistance via henvendelse til jobcentret. Se kontaktoplysninger i højre side.
Jobcentret anvender et dialogskema til vurderingen af betydningen af din medarbejderes funktionsevne og om nedsættelsen er foreneligt med arbejdet.
Ved ændringer i arbejdsforhold, som har betydningen for ordningen, skal jobcentrets orienteres. Dette er gældende ved længerevarende fravær grundet sygdom, og senest efter 3 ugers sygdom hos den ansatte.
Jobcentret følger løbende op på ordningen, og anvender et skema ved opfølgningen.
Anmodning om refusion
Hvis den personlige assistent er ansat på din virksomhed, skal du anmode om udbetaling af tilskud til personlig assistance.
Se blanket til anmodning om refusion.
Ved en bevilling af personlig assistance betaler jobcentret et tilskud til arbejdsgiver. Tilskuddet dækker udgifter til ansættelse af en personlig assistent. Tilskuddet til personlig assistance svarer som hovedregel til studentertimelønssatsen trin 3, stedtillægssats 4, der er fastlagt i overenskomsten mellem HK og Staten.
Der kan kun anmodes om refusion for den faktiske lønudgift til den personlige assistent.
Hvis den personlige assistent er syg, kan der ikke både anmodes om sygedagpenge og refusion på tilskuddet til lønnen.
Anmodningen om refusion for den personlige assistance skal indsendes enten månedsvis eller kvartalsvis ved udgangen af det efterfølgende kvartal. Der udbetales ikke refusion, hvis fristen overskrides.
Anmodningen skal sendes til følgende adresse:
Mål, Økonomi og Boliger
Værkmestergade 15 B
8000 Aarhus C
Hvis du har spørgsmål til ordningen, kan du kontakte Fastholdelsesteamet på 41 85 50 25.
Job & sundhed
Mandag 07:00 – 15:00
Tirsdag 07:00 – 15:00
Onsdag 07.00 – 15:00
Torsdag 07:00 – 17:00
Fredag 07:00 – 15:00
Vejlby Centervej 52
8240 Risskov
Telefon:
87 13 41 10