Spørgsmål, kritik og klager
Undrer du dig over beslutninger i dit barns tilbud, eller er du utilfreds med en afgørelse du har modtaget? Så vil vi gerne i dialog med dig.
Uoverensstemmelser, skuffede forventninger og kommunikation, der brister, en uundgåelig del af hverdagen hvor mange mennesker indgår i relationer med hinanden. Det gælder også i borgernes møde med Børn og Unge, både de mange dagtilbud, skoler og UngIAarhus-tilbud og i forvaltningen. Samtidig er det uundgåeligt, at der begås fejl når 14.000 medarbejdere skal sørge for de aarhusianske børns trivsel, læring og udvikling.
Hvis du står i den situation, vil vi først og fremmest opfordre dig til at kontakte dem, der har taget en beslutning, du undrer dig over, eller truffet en afgørelse du er utilfreds med. Vi ved nemlig, at de fleste uoverensstemmelser bedst løses, så tæt som muligt på hvor de er opstået. Det er også her misforståelser bedst kan opklares. Så overvej i første omgang, om en snak med den lokale leder kan være en ide?
Nogle gange slår det ikke til. Så kan der være brug for at få en forklaring fra andre eller måske for at klage.
Hvis det er tilfældet, er der to veje, afhængigt af hvad din sag drejer sig om.
- Hvis du har modtaget en afgørelse, findes der for nogle sagstyper et klageorgan uden for Børn og Unge, man kan henvende sig til. Det kan for eksempel være afgørelse om optagelse i særlige dagtilbud eller specialpædagogisk bistand. Det vil fremgå af klagevejledningen i den afgørelse, du har modtaget, hvis der findes et klageorgan uden for Børn og Unge og hvordan du klager dertil.
- For rigtig mange dagligdags beslutninger og forhold i dagtilbud, skoler og fritidstilbud, er der ikke adgang til at klage til nogen uden for Børn og Unge. I stedet kan du henvende dig og klage til næste led i Børn og Unges ledelseshierarki.
Nedenfor kan du se, hvordan ledelseshierarkiet ser ud på de tre største områder i Børn og Unge.
Spørg endelig på forhånd, hvis du er i tvivl
Mange synes det er svært og måske lidt grænseoverskridende at aflevere kritik eller at sende en klage. Nogle gange kan det være rart at vende det med nogen, der ”kender systemet” - uden at være helt tæt på - inden man beslutter sig for at tage kontakt.
Er du i tvivl om hvor du skal henvende dig? Eller vil du høre mere om, hvad der sker med din henvendelse, hvis du tager kontakt til os med kritik?
Så kontakt Sekretariatet på sekretariatet@mbu.aarhus.dk Vi vil ringe dig op, og hjælpe med at finde svar på dine spørgsmål.
Hvis du hellere vil tale en uvildig person uden for Børn og Unge, kan Aarhus Kommunes borgermæglere være en mulighed. Dem kan du læse mere om her: Borgermægler (aarhus.dk)
Klagehierarkier (foldes ud ved klik)
Pædagog
Pædagogisk leder
Dagtilbudsleder
Børn og Ungechef
Direktør og Rådmand (Behandles samlet én gang)
Lærer/pædagog
Eventuel afdelingsleder
Skoleleder
Børn og Ungechef
Direktør og Rådmand (Behandles samlet én gang)
Pædagog
Vice FU-leder
FU-leder
Børn og Ungechef
Direktør og Rådmand (Behandles samlet én gang)