Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

Praksisnær kompetenceudvikling i dagtilbud giver positive forandringer

Alle ledere og medarbejdere i Aarhus Kommunes dagtilbud arbejder fra 2024-2026 med praksisnær kompetenceudvikling under overskriften Dagtilbud for alle. En tredjedel af dagtilbuddene er i gang – og alle er med i løbet af 2026. I Dagtilbud for alle arbejder ledere og medarbejdere med at styrke kvaliteten i læringsmiljøerne, så alle børn får øget mulighed for at deltage i fællesskaber med andre børn.

27. jan. 2025

Indhold

    Forskningen fortæller os, at børns oplevelse af at være del af brede børnefælleskaber er af afgørende betydning for alle børn, og især for børn i sårbare og udsatte positioner.  

    Derfor er det besluttet at alle kommunens dagtilbud skal arbejde med at få øget viden og handlekompetencer hos de voksne med henblik på at styrke børns deltagelse i fællesskaberne. Allerede nu, hvor ca. en tredjedel af dagtilbuddene har afsluttet forløbet, kan ledere og medarbejdere fortælle om positive tegn.

    Responsen fra de første dagtilbud viser, at de at oplever, at Dagtilbud for alle hænger godt sammen med tiltag, de selv har arbejdet med, deres udvikling af Stærkere læringsfællesskaber samt anbefalingerne fra de uvildige tilsyn. Dagtilbudsleder i Tilst Dagtilbud Morten Berg oplever blandt andet, at hans personale ser deres egen indsats og udviklingen af læringsmiljøerne gennem nye briller – og at det gør en forskel for børnene:

    “Personalet har fået nye greb til at skabe læringsmiljøer, hvor alle børn kan deltage i læringsfællesskaberne og fællesskaberne generelt,” fortæller Morten Berg.

    I den praksisnære kompetenceudvikling øver ledere og medarbejdere sig sammen på at udvikle pædagogikken i de lokale pædagogiske læringsmiljøer og bruge specialpædagogiske principper, der kan styrke alle børns muligheder for at deltage i fællesskaber. Alle dagtilbud arbejder med at styrke kvaliteten i de fysiske læringsmiljøer, i måden personalet organiserer sig og samarbejder, og ift. at styrke relationskompetencen i arbejdet med alle børn. 

    Fra Tilst Dagtilbud fortæller dagtilbudsleder Morten Berg:  

     

    “Vi skal løbende være opmærksomme på børnene, for de fortæller os rigtig meget. Med inspirationen fra Dagtilbud for alle kan vi nu kigge på børnene og se, hvordan vi kan styrke deres fællesskab. Vi skal som personale sørge for, at børnene er i motiverende og inspirerende læringsmiljøer, som er til gavn for dem alle”.

    Lederne: Det gavner fællesskaberne

    I en første opsamling på erfaringer med Dagtilbud for alle, oplever lidt over halvdelen af lederne, at kompetenceudviklingen i høj grad har skabt forandring i praksis i læringsmiljøerne, til gavn for alle børnene. 

    Ledernes oplevelse af forandring i praksis.


    Det kan Morten Berg og Tilst Dagtilbud også nikke genkendende til:
     

    ”I vores dagtilbud har viden om relationskompetencer været meget nyttigt for os i praksis. Nu fokuserer vi i endnu højere grad på det, der lykkes hos børnene og de positive ting, de gør, frem for at fokusere på det, der ikke lykkes. Det har skabt en stor positiv forskel hos nogle af vores børn,” fortæller han.

     

    De voksne øver sig i at udvikle deres pædagogiske praksis

    Den første feedback fra medarbejderne viser, at de i høj grad oplever, at de udvikler deres pædagogiske praksis med Dagtilbud for alle, og at det har skabt et grundlag for at styrke Bredere børnefællesskaber. Medarbejderne oplever, at de: 

    • Øver sig på at ændre deres pædagogiske praksis for at give børnene bedre muligheder socialt og hjælpe dem i gradvist at øve sig i det, de har brug for.  
    • Har fået viden til at hjælpe børn med at deltage i fællesskaber på forskellige måder.

     
    Medarbejdernes oplevelse at have flere kompetencer til at øge deltagelsesmulighederne for alle børn.


    Medarbejderne oplever blandt andet at have fået erfaringer med:  

    • At kunne arbejde med struktur, forudsigelighed og data som støtte 

    • At kunne udvikle læringsmiljøerne 

    • At arbejde med små grupper og børns deltagelse i fællesskaber 

    • At samarbejde og være i kompetenceudvikling sammen 

    • At styrke børns trivsel og relationer  

     

    Fakta om Dagtilbud for alle

    Alle dagtilbud er en del af et forløb med praksisnær kompetenceudvikling i 6 måneder, hvor ledere og medarbejdere arbejder med oplæg og øvebaner med henblik at øge deltagelsesmulighederne for alle børn. I 2026 vil alle dagtilbud have haft forløb med Dagtilbud. Dagtilbud for alle er tilrettelagt med afsæt i forskning samt hidtidige tiltag i hele Børn og Unge og lokalt i dagtilbuddene.

    Dagtilbud for alle er udviklet og understøttet af ledere og medarbejdere fra PPR og Pædagogik, Undervisning og Fritid i Børn og Unge. 

    "Systematikken i den praksisnære kompetenceudvikling er den største gevinst for os. Ved at gå systematisk til værks kan vi indsamle data på et område, vi gerne vil justere på. Ser vi rigtigt eller er det bare noget, vi tror? Hvis der er noget om snakken, kan vi sætte os og kigge på den viden, vi har fået igennem Dagtilbud for alle. Efterfølgende kan vi justere og få øje på nogle ting, som vi måske ikke har prøvet før. Så kan vi igen indsamle data og se, om vi er lykkes. Hvis ikke, kan vi gå tilbage i værktøjskassen med vores viden fra Dagtilbud for alle".

    Morten Berg, dagtilbudsleder i Tilst Dagtilbud
    Sidst opdateret: 28. januar 2025