Mikrohandlinger åbner fællesskaber for flere børn
Legemanuskripter er bare en af mange mikrohandlinger, som kan give flere børn deltagelsesmuligheder i de almene fællesskaber – her kommer forklaringen.
Når vi arbejder med legemanuskripter til små grupper af børn i børnehaven, får alle børnene en læring, som de kan overføre til andre sammenhænge – fx større grupper på legepladsen.
Lige nu ser vi gode eksempler på dette i Børnehuset Næringen, som er del af Ellevang Dagtilbud i Aarhus Kommune. Her samarbejder personale, ledelse og PPRs pædagogiske fagkonsulenter om at identificere og udvikle mikrohandlinger. Til det bruger de specialpædagogiske greb.
Små justeringer skal gavne alle børn
Mikrohandlinger kan, ud over at være legemanuskripter til små grupper børn, også være andre finjusteringer, som tilsammen giver flere børn mulighed for at deltage i fællesskabet i deres lokale almentilbud. Fx børn med specialpædagogiske behov eller børn, for hvem det er vanskeligt at deltage i børnehavens fællesskaber.
I Børnehuset Næringen har ledelsen sammen med personalet og PPR valgt at forpligte hinanden på at:
- Arbejde systematisk med fælles læring
- Afprøve et arbejde med børn i mindre grupper, som skal rette sig mod det store fællesskab
- Arbejde med en række temaer, der hver tilknyttes mikrohandlinger: Fx i forhold til mikro-overgange, hvor børn oplever nye rutiner og skift.
Fælles fokus giver pædagogisk sammenhæng
Den fælles afprøvning af arbejdet med mindre grupper har skabt mere pædagogisk sammenhæng og fokus på at styrke generelle færdigheder i hele børnegruppen, så alle børn kan deltage i børnegruppens aktiviteter. Det har også styrket den fælles pædagogiske forståelse og sat retning på arbejdet med udvikling.
Det fortæller husets pædagogiske leder Lene Bach Riber og pædagog Gitte Sarvig om i videoen ovenfor. De fortæller også om at skabe forandringer med mikrohandlinger og om at skabe god ledelsesopbakning og systematik i den fælles læring, på tværs af fagligheder.
Om afprøvningen af arbejdet med små grupper i Næringen
Afprøvningen er endnu et skridt Børn og Unges fælles retning for udvikling af Dagtilbud for alle børn og Bredere børnefællesskaber i hele Aarhus Kommune – se, hvad vi også arbejder med: