Gå til hovedindhold
Bredere børnefællesskaber

Ledere lærer og udvikler sig (også) bedst, når de er sammen

I Aarhus har vi en ambition om, at flere børn og unge kan deltage, trives og udvikle sig i de almene tilbud i nærområdet. Det kræver god ledelse. I december samledes ledere fra dagtilbud, skoler, UngiAarhus og fællesfunktioner i Børn og Unge for sammen at understøtte vores fortsatte bevægelse mod Bredere Børnefællesskaber.

11. dec. 2024

Indhold

    Den norske professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Innlandet og skolechef i Lillehammer Kommune, Trond Johnsen, har i mange år forsket og samlet erfaringer med at skabe inkluderende læringsmiljøer og fællesskaber. De var inviteret til at dele deres perspektiver ved ledernes inspirations- og uddannelsesdag.  

    Trygge i almenfællesskaberne 

    Thomas Nordahl bød blandt andet ind med disse tre perspektiver: 

    • Lær børn og unge at være trygge sammen med andre børn og unge, der ikke er som dem 
    • I dagtilbud og skole er tid valuta. Prioriter og synliggør værdien af inkluderende fællesskaber 
    • Gør børn og unges læring, udvikling og trivsel til hovedfokus i den udøvende ledelse 

    Værdien af at skabe inkluderende fællesskaber formulerede Thomas Nordahl med andre forskerkollegaers ord:  

    At være sammen med dem, som er lige som os giver tryghed - at være sammen med nogen, som ikke er lige som os - er noget, vi må lære. Men uden den erfaring kan vi ikke blive trygge, fordi vi stadig kommer til at møde mennesker, som ikke er lige som os”. (Persson og Persson 2016)  

    Børn får støtten i deres almene tilbud 

    Fra Lillehammer Kommune kunne skolechef Trond Johnsen fortælle om, hvordan alle børn i dag er del af de almene dagtilbud og skoler, uden at blive segregeret til særskilte specialtilbud. I Lillehammer har man valgt, at børn med særlige behov får den nødvendige støtte som del af fællesskaberne i deres almene tilbud. Trond Johnsen fortalte at: 

    • De kommunale dagtilbud og skoler har styrket børns læsning markant 
    • Dagtilbud og skoler arbejder systematisk med overgangen fra dagtilbud til skole 
    • De i dag bruger flere specialpædagogiske greb i undervisningen  
    • De samarbejder om tidlig kortlægning af, hvilke børn og unge der har behov for ekstra hjælp, så de sammen kan skabe de bedste rammer for deres læring, udvikling og trivsel  

    Bevægelsen for Bredere Børnefællesskaber lever i dagtilbud, skoler og klubber 

    Med inspirationen fra Thomas Nordahl og Trond Johnsen arbejdede lederne videre med fremtidens lokale og samlede ledelsespraksis i arbejdet med Bredere Børnefællesskaber. Arbejdet har allerede betydet, at Børn og Unge i dag: 

    • Arbejder stadig mere datainformeret  
    • Har igangsat prøvehandlinger i PPR 
    • Er startet op med PLUSklasser på flere skoler  
    • Er godt i gang med kompetenceforløb i alle dagtilbud 
    • Og har fået seks specialpædagogiske netværk i UngiAarhus, på tværs af byen  

    Det er tydeligt, at Børn og Unge har sat en bevægelse i gang,” kunne direktør i Børn og Unge Tanja Nyborg samle op på en dag med videndeling, dialog og ledelsessamarbejde. 

    Ledelseskonsulent Andreas Granhof Juhl fra konsulenthuset AGORA faciliterede og perspektiverede dagens dialog om ledelse af Bredere Børnefællesskaber og samarbejdet om den vigtige dagsorden.  

    Tre eksempler på lokal ledelsespraksis og -samarbejde om Bredere Børnefællesskaber

    Her kan I se lokale ledere i dagtilbud, skole og UngiAarhus fortælle om deres ledelsesopgave og -samarbejde om Bredere Børnefællesskaber: 

    Fra Klubben Sabro med Titte Randvig, viceleder i UngiAarhus Øst og Signe Soelberg Køpke, pædagogisk leder i Klubben Sabro: 

    Fra Skåde Skole med skoleleder Mogens Steen Pedersen og pædagogisk leder Anne-Mette Bak Thomsen: 

    Fra Skæring-Sølyst Dagtilbud med dagtilbudsleder Erik Heltoft og pædagogisk leder i Gl. Egå Børnehus Tina Pontoppidan: 

    Sidst opdateret: 11. december 2024