Administration og Rådgivning
Administration og Rådgivning håndterer administrative opgaver og leverer service til dagtilbud, skoler, fritidstilbud og øvrige tilbud i Børn og Unge.
Den fælles opgave for Administration og Rådgivning er at yde bedst mulig administrativ service og vejledning til medarbejdere og ledere i Børn og Unge.
Ledelse: Forvaltningschef Nikolaj Harbjerg
Økonomi og Administration består af:
Børn og Unge er organiseret i 26 administrative fællesskaber:
- 1 for fritids- og ungdomsområdet,
- 1 for hver af kommunens 2 specialskoler og
- 23 for skoler og dagtilbud.
De administrative fællesskabers opgave er at yde teknisk og administrativ service af medarbejdere, ledere, forældre og børn på byens skoler, dag- og fritidstilbud.
En væsentlig opgave i den forbindelse er at sikre et effektivt, stabilt og ensartet serviceniveau på tværs af kommunen.
De administrative fællesskaber er fysisk placeret på den lokale folkeskole og består af medarbejdere inden for teknisk service, administration og kantinedrift.
Et administrativt fællesskab betjener typisk 2 skoler og 2 dagtilbud og ledes af en administrationsleder, som har ansvaret for den lokale håndtering af:
- Økonomi
- Børne- og elevadministration
- IT og kommunikation
- Indkøbs- og samarbejdsaftaler
- Drift og vedligehold af bygninger og fysiske rammer
- Kantinedrift (personaleledelse)
Organiseringen i Administrative Fællesskaber trådte i kraft pr. 1. august 2019.
Ledelse: Kontorchef Damian A. Hertoft Goldberg
Budget og Regnskab har ansvaret for:
- at sikre, at alle organisatoriske niveauer har klarhed om rammerne for det økonomiske arbejde
- udvikling af kompetencer og værktøjer til at håndtere alle sider af økonomiarbejdet
- videreudvikling af en organisering, som understøtter økonomiarbejdet
- dialog med og information til budgetansvarlige
Ledelse: Kontorchef Martha Berdiin
Digitalisering har ansvaret for:
- Implementering og ledelse af strategiske og tværgående digitaliseringsprojekter, eksempelvis kommunikationsplatformen Aula
- at medvirke til at skabe sammenhængende pædagogiske forløb og digitalisering af den pædagogiske praksis i et 0-18 års perspektiv
- at alle medarbejdere i Børn og Unge har adgang til relevante it-værktøjer, og sikre overholdelse af de gældende regler for it-sikkerhed
- at sikre et fortsat fokus på digitalisering og effektivisering af administrative processer
- at stille data og information til rådighed i et ledelsesinformationssystem målrettet ledelserne på skole, dagtilbud og fritidsområdet med henblik på at understøtte den lokale ledelsesopgave
Ledelse: Digitaliseringschef Signe Hvid Maribo
Kommunikation varetager kommunikative opgaver for organisationen både internt og eksternt, Kommunikation har blandt andet ansvar for:
- Ledelse- og medarbejderkommunikation herunder grafiske ydelser samt kommunikativ betjening af rådmand, direktør og forvaltningschefer
- Rådgivning, undervisning og kompetenceudvikling af ledere i hele organisationen inden for kommunikation
- Børn og Unge på AarhusIntra, aarhus.dk og sociale medier samt brugen af Aula
- Arbejdet med frivillighed og samarbejdet med frivillige i Børn og Unge
- BU Akademi, som er Børn og Unges kursusadministration samt understøttelse af e-læring
Følg Børn og Unge på Facebook og LinkedIn – og besøg vores side med eksempler på DetViGør i praksis aarhus.dk/DetViGør
Ledelse: Kommunikationschef Aase Bak.
Pladsanvisningen har ansvar for:
- anvisning af pladser
- opfyldning af pasningsgarantien
- bevilling af økonomisk friplads
- forældrebetaling
- koordinering af den årlige skoleindskrivning
- skoleindskrivning
- kontrol af undervisningspligten
Ledelse: Kontorchef Ann Olivia Keblovszki
Sekretariatet betjener rådmand, direktør og forvaltningschefer. Sekretariatet er placeret dels på Grøndalsvej 2, dels på rådhuset.
Sekretariatet har blandet andet ansvar for:
- sagsbehandling og tværgående koordineringsopgaver for den strategiske ledelse
- planlægning, forberedelse og opfølgning på rådmandens og direktørens aktiviteter.
- betjening af Børn- og Ungeudvalget
Ledelse: Ole Kiil Jacobsen