Økonomi i dagtilbud, SFO og skole
Her kan du finde analyser af folkeskolernes og dagtilbuddenes økonomi, information om budgettildelingsmodeller og materiale om økonomi til MED-udvalgene i Børn og Unge.
Overblik over økonomien giver ro til at løse kerneopgaven. Når der er styr på økonomien, giver det mulighed for langsigtet planlægning og man kan få ”råd” til at tage den rigtige beslutning.
Økonomistyringen i Børn og Unge tager afsæt i decentraliseringsordningen, som betyder at den lokale ledelse på skoler og dagtilbud træffer beslutningerne om, hvordan pengene skal bruges, fordi de har viden om de særlige lokale forhold. Det er med til at sikre den mest effektive brug af midlerne.
Analyse af dagtilbuddenes økonomi 2020
I Børn og Unge har vi sammen med Borgmesterens Afdeling analyseret dagtilbuddenes økonomi. Formålet med analysen er at give et solidt afsæt til drøftelser af økonomien på dagtilbudsområdet.
Budgettildelingsmodel på dagtilbudsområdet
Budgettildelingsmodellen fordeler det samlede dagtilbudsbudget ud fra kendte og ens principper, så fordelingen mellem dagtilbuddene bliver gennemsigtig og retfærdig.
Analyse af folkeskolernes økonomi 2019
I Børn og Unge har vi sammen med Borgmesterens Afdeling analyseret folkeskolernes økonomi. Formålet med analysen er at sikre en bæredygtig økonomi på skoleområdet, at ressourcerne udnyttes bedre så eleverne får den bedst mulige skole.
Budgettildelingsmodel på skoleområdet
Budgettildelingsmodellen til folkeskolerne tager udgangspunkt i afvejningen mellem tre overordnede hensyn: gennemsigtighed, retfærdighed og incitamenter. Det vil sige, at det skal være enkelt at gennemskue, hvordan modellen fordeler midlerne. Modellen skal ligeledes tilgodese alle skoler, uanset deres rammevilkår, og samtidig tilskynde skolerne til en adfærd, som er pædagogisk forsvarlig og økonomisk bæredygtig.