Gå til hovedindhold
Nyheder fra Teknik og Miljø

52 initiativer skal skabe et bedre Aarhus: Nu tager politikerne stilling til, hvordan vi skal komme rundt i fremtiden

Den nye mobilitetsplan kommer med initiativer, der skal gøre det mere attraktivt at vælge grønne og aktive transportformer. Bilister vil stadig kunne komme rundt og ind til midtbyen.

Indhold

    Cykelstier bliver bredere, kollektiv trafik kommer oftere og bliver i nogle tilfælde gratis at køre med, der kommer flere ladestandere til elbiler, fodgængere får bedre forhold, og bilister får nemmere ved at kombinere rejsen med bil og letbane. Det er bare noget af det, der er lagt op til med den grønne mobilitetsplan, som rådmanden for Teknik og Miljø, Nicolaj Bang, nu lægger frem for sine byrådskolleger. 

    Den grønne mobilitetsplan kommer med flere end 50 konkrete initiativer, der vil forandre måden, vi i Aarhus bevæger os rundt på. Det bliver lettere og mere attraktivt at være cyklist og gående, og aarhusianere i den kollektive trafik vil opleve markante forbedringer. Samtidig sikrer planen, at alle bilister også fremover kan komme rundt i vores kommune og helt ind til de store parkeringshuse i midtbyen, der samlet har flere tusinde pladser. I tæt dialog med organisationer og foreninger har vi skabt en plan, der tager livtag med CO2-udledningen i transportsektoren og bidrager til vores ambition om, at Aarhus Kommune skal være CO2-neutral i 2030,” siger Nicolaj Bang.

    Rådmanden glæder sig over, at det er lykkes at skabe en plan, der sikrer bedre vilkår for cyklister, gående og aarhusianere i den kollektive trafik, og som samtidig har blik for, at man også i fremtiden skal kunne komme nemt rundt i bil – både i oplandsbyerne og helt inde i midtbyen, hvor der fortsat vil være direkte adgang til parkeringshuse, der samlet har plads til mange tusinde biler.  

    Hvis politikerne vedtager den grønne mobilitetsplan, bliver flere initiativer igangsat allerede i år. Blandt andet bliver det gratis at tage letbanen fra Klokhøjen ved Lisbjerg, og så skal nye, dynamiske skilte gøre parkeringshusene i Aarhus lettere at finde.

    Input fra 85 organisationer og foreninger

    Den grønne mobilitetsplan er konkretiseringen af den aftale, et bredt flertal af Aarhus Byråd indgik i august 2024. I løbet af efteråret har 85 organisationer og foreninger leveret input til planen. De mange input er blevet taget ned og formuleret som en lang række punkter, Teknik og Miljø skal være særligt opmærksomme på, når initiativerne bliver ført ud i virkeligheden. Hvis altså politikerne vedtager planen.

    Politikerne i Magistraten behandler sagen på tirsdag. Om få uger er planen på dagsordenen i byrådet. Alle aarhusianere får mulighed for at mene noget om den grønne mobilitetsplan, når den forventeligt skal i høring i fire uger i løbet af foråret. 

    Selvom planen er meget konkret og gennemarbejdet, er det vigtigt, vi hører aarhusianerne om den, inden vi beslutter os endegyldigt. Derfor ser jeg meget frem til, at alle aarhusianere får mulighed for at give deres mening om den grønne mobilitetsplan til kende i høringen. Jeg håber, at rigtig mange vil bruge anledningen til at komme med input til planen,” siger Nicolaj Bang. 

    Det er foreløbigt planen, at byrådet skal behandle og eventuelt vedtage den grønne mobilitetsplan endeligt i juni.

    Fakta om Aarhus’ grønne mobilitetsplan

    Den grønne mobilitetsplan består af 52 initiativer, der blandt meget andet skal give bedre kollektiv transport, bedre forhold for cyklister og trygge lokalområder. Derudover består planen af en 94 siders lang afrapportering af dialogen med organisationer og foreninger samt et tillæg, der er et sammenkog af opmærksomheder og pointer fra selvsamme dialog.

    Se forslaget til grøn mobilitetsplan på dagsordenen for tirsdagens magistratsmøde her

    Forligspartierne bag aftalen om grøn mobilitetsplan: 

    • Socialdemokratiet
    • Det Konservative Folkeparti
    • Socialistisk Folkeparti
    • Enhedslisten
    • Radikale Venstre
    • Danmarksdemokraterne
    • Thure Hastrup (uden for parti på tidspunkt for aftale) 

    Læs mere om grøn mobilitetsplan her

    Sidst opdateret: 27. februar 2025