Rådmand sætter gang i trafikforbedringer på Aarhus Ø
Bilister fra Aarhus Ø kan se frem til et ekstra spor mellem Hjortholmsvej og Inge Lehmanns Gade. Tiltaget skal minimere risikoen for kø og forsinkelser på strækningen.
Teknik og Miljø har haft droner ude ved Aarhus Ø og i Nørreport-krydset, der de seneste uger har været plaget af køkørsel. Optagelserne viser, at krydset bliver presset af, at mange bilister fra Aarhus Ø skal svinge til venstre, hvor letbanen har fortrinsret.
I krydset har den store byggeplads ved Hængslet spist noget af vejbanen på Bernhardt Jensens Boulevard og reduceret de tidligere to spor til ét, som både venstresvingende og ligeud-kørende deles om. Teknik og miljø-rådmand Nicolaj Bang sætter derfor gang i at fjerne en række heller, så der igen kan være to spor.
”Nu får vi igen to spor, så det bliver lettere at komme til og fra Aarhus Ø i bil. Der bliver nu en lang periode med byggeri ved Hængslet, og de seneste uger har vist, at netop Nørreport-krydset er sårbart, når der sker forandringer i trafikken. Jeg har derfor bedt min forvaltning om at se på, hvordan vi kan mindske generne her og nu for bilister på den strækning. Der bliver derfor lavet et ekstra spor på Bernhardt Jensens Boulevard, som vi vil følge effekterne af. Jeg har desuden bedt fagfolkene kigge på mere langsigtede løsninger for Nørreport-krydset, som jeg kan drøfte med mine kollegaer i byrådet, ” siger Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.
Droneoptagelserne bekræfter desuden, at det særligt har været U-vendinger ved Inge Lehmanns Gade, der har blokeret for den øvrige trafik fra Aarhus Ø. Teknik og Miljø har nu sat tavler op med U-vending forbudt, og inden længe etableres også en spærreflade, der skal gøre det mere synligt, at det ikke er tilladt at foretage den manøvre.
Byrumschef: Kør ad ringgaden
Problemerne i Nørreport-krydset er begrænset til myldretiden morgen og eftermiddag. Trine Buus Karlsen, der er chef for Byrum i Teknik og Miljø, vurderer, at bilisterne med fordel kan fordele sig, så flere kører ligeud i krydset og tager ringgaden rundt, når presset er størst.
”Vores handlemuligheder er udfordret af, at venstresvingende i krydset kun har grønt lys i meget kort tid. Både på grund af letbanen, der kører langsomt gennem krydset, men også af hensyn til fremkommeligheden på hele kystvejsstrækningen. Med et ekstra spor bliver det nu lidt lettere at køre ligeud i krydset, så for dem, der måske ikke har et ærinde lige omkring domkirken eller i sydbyen, vil det kunne give bedre mening at køre lige over og komme rundt via ringgaden, ” siger Trine Buus Karlsen, chef for Byrum, Teknik og Miljø.
Flere dele af ringgaden har været presset efter trafikændringerne på Vesterbro Torv. Men her er en god del af trængslen aftaget igen, i takt med at bilisterne har fundet andre veje rundt.
Arbejdet med at fjerne heller og etablere et ekstra spor på Bernhardt Jensens Boulevard er netop gået i gang mandag formiddag. Arbejdet forventes at være færdigt om et par uger.