Gå til hovedindhold
Teknik og Miljø

Skal Aarhus have mere letbane eller lange BRT-busser på el?

I dag er Magistraten blevet præsenteret for en rapport om to transportformer, der er i spil, når den kollektive trafik i Aarhus efter planen skal styrkes med en rute fra Spanien til Brabrand.

  • Læs op

Indhold

    Skal Aarhus Kommune investere i mere letbane, eller bør pilen pege på BRT-busser, når den kollektive trafik i Aarhus efter planen skal udbygges med en rute fra Spanien til Brabrand? Den drøftelse tog politikerne i Magistraten i dag hul på, da de blev præsenteret for en indstilling om fremtidens højklassede kollektive trafik. Indstillingen kom med en fyldestgørende og imødeset rapport om de to transportformer, der er i spil.

    Vi står foran en beslutning, der er af kolossal betydning for fremtidens kollektive trafik. Det er ikke nogen let beslutning, for der er fordele og ulemper, uanset om vi vælger letbane eller BRT-busser. Jeg vil dog pointere, at der er en væsentlig økonomisk forskel på de to løsninger. For mig at se betyder det formentlig, at Staten skal bidrage, hvis vi skal have mere letbane.

    Teknik og Miljørådmand, Nicolaj Bang, der har været formand for det såkaldte §17, stk. 4-udvalg, som står bag rapporten.

    Udvalget består, udover Teknik- og Miljørådmanden, af de tre byrådsmedlemmer Bünyamin Simsek, Steffen Wich og Jan Ravn samt Otto Anker Nielsen, professor ved DTU Transport.

    Rapporten kommer ikke med en konkret anbefaling af hverken den ene eller anden transportform.

    Indstillingen bliver nu sendt videre til byrådet, som på et møde inden længe skal beslutte, hvordan rapporten skal indgå i de kommende drøftelser om udbygningen af den højklassede kollektive trafik.

    Kommentarer fra §17, stk. 4-udvalgets politiske medlemmer til rapporten om udbygning af den højklassede kollektive trafik:

    Jeg mener, at vi skal gå efter mest muligt for pengene. Uanset hvilken løsning vi ender med, er der ingen tvivl om, at beløbet til kollektiv trafik skal forhøjes væsentligt, så vi kan øge frekvensen, forbedre tilgængelighed og sørge for, at flere områder kan få adgang til kollektiv trafik, så den bliver et reelt alternativ.

    Bünyamin Simsek

    Et intenst forløb er nået til foreløbig ende. Mange analyser er nu på plads til det kommende arbejde i byrådet. Der skal nu vælges retning og vindue mod en langsigtet løsning. Vi ser frem til en høring med alt fra eksperter, til brugere og borgere. Det hilses velkommen.

    Steffen Wich

    Jeg synes, at vi er lykkes godt med at få beskrevet de punkter, der er centrale for at byrådet kan træffe en beslutning. Vi skal vælge, hvad der vægter tungest for os, og hvad der er den rigtige langsigtede løsning for Aarhus. Jeg håber, at både borgere og byråd vil tage del i debatten, så vi kan træffe en beslutning på et godt og oplyst grundlag.

    Jan Ravn

    Det siger rapporten om letbane og BRT

    Af rapporten fremgår det bl.a., at en letbaneløsning vil have flere passagerer end en BRT-løsning og at letbanen kan flytte flest passagerer i timen (1.280 passagerer mod 1.080 passagerer pr. retning på strækningen Hasle Torv-Banegårdspladsen), selvom BRT-busserne vil have en højere frekvens med 12 afgange i timen mod letbanens otte afgange i timen.

    Derudover siger rapporten, at BRT-løsningen er den mindst Co2-udledende over en periode på 50 år, og at letbanen kommer med synlige køreledninger og græs mellem skinnerne, mens BRT-løsningen vil føje mere asfalt til byen.

    Det bliver anslået, at letbaneløsningen vil koste 1,6-2,2 mia. kr. at anlægge, mens BRT-løsningen vil koste mellem 935 mio. og 1,26 mia. kr. at etablere. Over en periode på 50 år vil letbanen forventeligt koste 702 mio. kr. at drifte og vedligeholde, mens prisen for BRT-løsningen anslås at blive 394 mio. kr.

    Højklasset kollektiv trafik

    Højklasset kollektiv trafik er kendetegnet ved at have flere afgange og højere komfort end almindelig kollektiv trafik såsom bybusser. Derudover kan højklasset kollektiv trafik medtage flere passagerer, da selve transportformerne er længere end almindelig kollektiv trafik.

    I Aarhus forstås højklasset kollektiv trafik som enten letbane eller BRT. BRT står for ’Bus Rapid Transit’; et koncept, hvor en mellemting mellem en bybus og et letbanetog kører med høj frekvens i egen vognbane.

    Vedlagte illustrationer viser, hvordan henholdsvis en letbaneløsning og en BRT-løsning vil se ud på udvalgte steder langs strækningen fra Spanien til Brabrand.