Gå til hovedindhold
Nyheder fra Teknik og Miljø

Ambitiøst projekt skal beskytte Aarhus mod store oversvømmelser

Klimaforandringer med mere regn er gået fra at være en sjælden hændelse til at være den nye normal. Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø, foreslår derfor, at man udnytter nogle lavtliggende arealer nordvest for Aarhus til midlertidig parkering af regnvand i særlige tilfælde. Projektet skal mindske risikoen for alvorlige oversvømmelser af omgivelserne omkring Brabrand Sø og dele af midtbyen i fremtiden.

Indhold

    I 2020 var Aarhus Midtby meget tæt på at blive oversvømmet. Heldigvis vendte vinden i sidste øjeblik, så vi undgik stormflod og Aarhus Midtby slap med skrækken.


    I sidste weekend var det igen tæt på at gå galt. Var det ekstreme regnvejr fortsat, mens alle vanddepoter var fulde og jorden mættet af vand, kunne mange aarhusianere have fået alvorlige oversvømmelser.


    For rådmand for Teknik og Miljø Nicolaj Bang er det vigtigt, at beboere og erhvervsdrivende i midtbyen og omkring Brabrand Sø ikke behøver frygte alvorlige oversvømmelser i fremtiden. Derfor har han sat gang i et arbejde med at finde løsninger, til at parkere store vandmængder udenfor byen, så vi undgår, at Aarhus Midtby oversvømmer i fremtiden, når det regner hver dag i lang tid.


    Der er fundet nogle egnede arealer nordvest for Aarhus kaldet Maden.

    Mange aarhusianere har netop mærket, at det kan have store konsekvenser for deres hverdag og hjem, når regnen fortsætter med at vælte ned. Maden kan gøre, at Aarhus bliver mindre udsat, når det regner i lange perioder, så vi de næste mange år forhåbentlig ikke behøver bekymre os om meget værre scenarier end det, vi oplevede i sidste uge og i 2020,

    Nicolaj Bang.

    Hvis der kommer en stormflod samtidig med, at det har regnet gennem længere tid, vil det også være en stor hjælp, at der kan parkeres vand i Maden.


    Vandparkering skal holde vandstanden nede

    Maden ligger mellem Tilst og Harlev og består primært af landbrugsjord, men også dele af en golfbane. Undersøgelser viser, at det er teknisk muligt at parkere 1,1 mio. m3 vand i området. Lige nu er en forundersøgelse blandt lodsejerne i gang. Den skal afklare, om de vil indgå aftale om at lade dele af deres marker oversvømme for at undgå alvorlige oversvømmelser omkring Brabrand Sø og dele af Aarhus Midtby.


    Måden, vandparkeringen skal foregå på, er ved at bygge et dige, hvor ådalen er smal, så det i særlige situationer bliver muligt at parkere vand fra Lyngbygård Å ved Maden, inden det løber videre ned i først Årslev Engsø og derefter videre til Brabrand Sø og ned gennem midtbyen ud mod slusen ved Dokk1.


    Samarbejde med lodsejere

    Teknik og Miljø har længe haft opmærksomheden rettet mod Maden ifm. udtagning af lavbundsjorder for at mindske udledningen af CO2 og kvælstof. Håbet er, at området i samarbejde med lodsejerne og lokale interessenter skal omdannes fra landbrugsjord til naturområde med mulighed for rekreativ anvendelse. Klimatilpasninger er en synergieffekt til dette

    Det er win win på den helt store skala, når vi kan lave et multifunktionelt projekt, der både kan være et projekt, der mindsker CO2- og kvælstofudledning, kan bruges rekreativt og i ekstreme tilfælde oversvømme større arealer i en større sags tjeneste,

    Nicolaj Bang.

    Han sender en stor tak for de første positive tilkendegivelser fra lodsejerne.


    Projektet er stadig i sin forundersøgelse og hvis alt går vel, kan projektet gennemføres i 2025.

    Fakta

    Anbefalingen er et projekt, der kan parkere vand på et niveau, der er tilstrækkeligt til at holde Brabrand Sø under det niveau, der på baggrund af modeller vurderes som det kritiske frem til 2070. Beregningerne bygger på data fra oversvømmelsen i 2020.


    Hvis det lykkes at holde os under det kritiske niveau i Brabrand Sø, viser regnemodeller, at det kritiske vejnet, forsyningsanlæg og store samfundsøkonomiske værdier undgår at blive oversvømmet.


    Med klimafremskrivninger frem til 2070, vil der statistisk set være behov for vandparkering i Maden hvert 50.-75. år. Detailfasen skal fastlægge, hvordan styringspraksis skal være.


    Både udtagningen af lavbundsjorder og vandparkering bygger på frivillige aftaler med lodsejerne.


    Klima-lavbundsprojektet er finansieret af statens klima-lavbundsordning. Herunder kompenseres lodsejerne økonomisk for udtagning af deres landbrugsjorder. Arbejdet med at undersøge effekten af vandparkering er 
    finansieret af kommunens blågrønne anlægsprogram.

    Sidst opdateret: 13. november 2023