Gå til hovedindhold
Nyheder fra Teknik og Miljø

Udvalg er klar med de første anbefalinger til fremtidens kollektive trafik

Et særligt, midlertidigt udvalg har siden juni 2021 arbejdet med at udvikle mulige scenarier for den fremtidige kollektive trafik i Aarhus. Udvalget er nu klar med dets første anbefalinger.

28. mar. 2022

Indhold

    Magistraten har i dag behandlet anbefalinger og afrapportering fra Udvalget for fremtidens højklassede kollektive trafik. Udvalget blev nedsat i juni 2021 og har koncentreret dets arbejde på at identificere hovedudfordringer, opstilling af mål samt pejlemærker for den kollektive trafik i et længere perspektiv.

    Udvalgets afrapportering tager afsæt i, at indbyggertallet og biltrafikken stiger. Væksten i biltrafikken nedsætter fremkommeligheden og betyder øgede rejsetider på vejnettet ikke mindst i morgentrafikken.

    For at imødegå udviklingen og nedbringe CO2-udledningen – foreslår udvalget, at der bliver opstillet et målbillede for 2040 og fem pejlemærker for udbygning af den kollektive trafik.

    Udvalget består af Bünyamin Simsek, Jan Ravn Christensen, Steen Bording Andersen og Steen Stavnsbo, rådmand for Teknik og Miljø, der også er formand for udvalget.

    ”Jeg er glad for, at der er konsensus i udvalget om den videre retning. Udvalgets arbejde giver et godt afsæt for det videre arbejde med fremtidens trafikale udfordringer. Der er kommet ca. 1/3 flere biler i Aarhus kommune siden 2009 og biltrafikken er stærkt stigende. Det betyder øget trængsel og rejsetider, som vil ramme alle trafikanter, især i myldretiden. Trængsel er en stor udfordring, som vi er nødt til at søge at minimere og den kollektive trafik er især en effektiv løsning i myldretiden hvor trængslen er størst fordi bus, letbane og tog kapacitetsmæssigt er mere effektive end bilen og udnytter pladsen bedre i den tætte by. Og så er vi også nødt til at understøtte den kollektive trafiks potentiale i forhold til den grønne omstilling og CO2 reduktion,” siger Steen Stavnsbo.

    Mobilitetsområdet er den største udleder af CO2 i Aarhus Kommune og udgør omkring halvdelen af den samlede udledning. Personbilerne er den største kilde til udledning.

    Der er derfor behov for, for, at transportsektoren samlet set udleder 345.000 tons CO2 mindre hvert år, hvilket er ca. en halvering af den nuværende udledning som kræver, at flere tilvælger kollektiv trafik.

    ”I fremtidens Aarhus kommer den kollektive trafik til i højere og højere grad at danne rygraden for den grønne omstilling af hverdagstransporten. Det kræver, at den er et attraktivt og konkurrencedygtigt tilbud for alle aarhusianere. Derfor er det vigtigt, at vi får sat brugeren i centrum og får afdækket, om opgaverne i den kollektive trafik kan løses på en smartere måde og om de forskellige tilbud kan spille bedre sammen,”
    siger Jan Ravn Christensen, medlem af Aarhus Byråd.

    Udvalget anbefaler, at arbejdet med etape 2 af højklasset kollektiv trafik til Brabrand bliver suppleret med analyser af et muligt BRT-projekts linjeføring som alternativ til letbane. BRT er Bus Rapid Transit, store el-busser på ca. 25m med en kapacitet på 150-200 passagerer, og Byrådet har allerede vedtaget planer om BRT på ringvejen.

    ”For at vi kan udvikle den højklassede kollektive trafik på en klog og omkostningseffektiv måde er det afgørende, at der bliver sat en klar retning for udviklingen, som forløber over mange år - og at det bliver ledsaget af rettidige investeringer. Derfor skal vi have udviklet klare redskaber, så vi bliver bedre i stand til at sætte ambitionsniveauet og vurdere de fremtidige investeringsbehov,” siger Bünyamin Simsek, medlem af Aarhus Byråd.

    Udvalget peger på, at man skal have flere pendlere til at stille bilen og bruge kollektive transportformer, hvilket blandt skal ske ved, at der bliver etableret højklassede skifte- og omstigningsmuligheder i såkaldte mobilitetsknudepunkter.

    ”Vi skal sikre borgerne et fintmasket kollektivt trafiksystem som rækker ud over kommunens grænser. Vi skal have set på, hvordan vi kan blive bedre til at ’indfange’ pendlerne, før de når ind i byen med deres biler, måske ved at give den kollektive trafik større konkurrencedygtighed over for bilen. For vi ved jo alle, at når først man sidder i sin behagelige bil, så kan det være lidt svært at skifte transportmiddel det sidste stykke vej,” siger Steen Bording Andersen, tidligere medlem af Aarhus Byråd.

    Udvalget anbefaler ligeledes, at man forlænger dets levetid med nogle måneder, bl.a. for at få belyst BRT-alternativet bedre og for at få analyseret, hvordan den samlede kollektive trafik kan organiseres bedre når nu der kommer både busser, letbane og BRT i fremtiden.

    Fakta

    Udvalget foreslår, at der fastsættes følgende fem pejlemærker for udbygning af den kollektive trafik i Aarhus:

    1. Den kollektive trafik skal være attraktiv og konkurrencedygtig.
    2. Den kollektive trafik skal give mest og bedst mulig kollektiv trafik for pengene.
    3. Den kollektive trafik skal indgå i et sammenhængende, effektivt og bæredygtigt mobilitetssystem.
    4. Den kollektive trafik skal tilbyde brugervenlige og brugerorienterede produkter.
    5. Den højklasset kollektive trafik skal sammentænkes med den fysiske byudvikling.