Gå til hovedindhold

Budgetaftale med stærkt fokus på velfærd og klima

Velfærd og omsorg for samfundets mest udsatte samt en stærkere indsats for klima er de væsentligste elementer i den budgetaftale, som 29 ud af 31 medlemmer af Aarhus Byråd har indgået forlig om.

  • Læs op

Indhold

    Følgende parter i Aarhus Byråd har sat deres underskrift på budgetaftalen: Socialdemokratiet, Konservative, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Det Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne samt Thure Hastrup uden for partierne. Kun Enhedslistens enlige medlem og Henrik Arens, uden for partierne, har valgt ikke at være med. 

    Borgmester Jacob Bundsgaard: ”Jeg er meget tilfreds med, at et meget bredt flertal i byrådet har landet en aftale, der sikrer fortsat høj velfærd over for de grupper, der har allermest behov, socialt udsatte, hjemløse, ældre og ikke mindst børn i risiko for mistrivsel. Det er her, vi som kommune og byråd har en bunden opgave, så vi er nødt til at omprioritere på andre områder. Budgetforliget er resultatet af et rigtig godt samarbejde i byrådet, hvor vi prioriterer vigtige velfærdsområder og skærper vores indsats for klimaet,” siger borgmesteren. 

    Aarhus Kommune har en grundlæggende sund økonomi, og udgangspunktet for budgetlægningen har derfor været et budget i balance, når de administrative besparelser, som regeringen har krævet, er indregnet. Samlet set giver det mulighed for at prioritere ekstra 937 mio. kr. i budgetperioden (2024-2027) til den borgernære service via budgetmodellerne.  

    Trods dette er velfærden for de mest sårbare og udsatte i kommunen på tværs af alder under pres. Derfor er der i budgettet også afsat en Velfærdspulje på 90 mio. kr., der kan sikre omprioritering af velfærden.  

    Det specialiserede socialområde er fortsat under pres 

    Særligt socialområdet har behov for midler fra Velfærdspuljen. Flere og flere aarhusianere har brug for hjælp og støtte. Det er mennesker med handicap eller psykiske udfordringer, mennesker med ønsker og drømme om et mere selvstændigt liv, men som i stigende grad oplever komplekse udfordringer i deres hverdag og liv generelt. Forligsparterne er enige om at tage fælles ansvar ved at prioritere et løft af socialområdets ramme på 30 mio. årligt fra 2024. 

    Klimaindsats samles og skærpes for at opnå nødvendige CO2-reduktioner 

    Aarhus Byråd har siden 2008 forpligtet sig på et CO2-neutralt Aarhus i 2030. Forligsparterne er enige om at fastholde målsætningen og sætte en fornyet retning for Aarhus Kommunes klimaindsats for at sikre, at de nødvendige CO2-reduktioner frem mod 2030 kan realiseres. Derfor igangsættes følgende tre elementer: 1) en ny klimastrategi, 2) en grøn mobilitetsplan og 3) en styrket klimaøkonomisk tilgang samt finansiering via en målretning af klimamidlerne, som samlet udgør 50 mio. kr. 

    Øget indsats mod hjemløshed 

    Mange aarhusianere lever stadig et udsat liv i hjemløshed trods ønsket om et liv i egen bolig. Forligsparterne er enige om at prioritere 5 mio. Kr. årligt til at understøtte omstillingen af hjemløseområdet.  

    Opioidmisbrug blandt unge i Aarhus er et stigende problem, forligsparterne vil sætte ind over for og afsætter afsætter 1 mio. kr. årligt hertil. 

    Flere børn og unge med specialpædagogiske behov 

    Ligesom på landsplan er der i Aarhus Kommune en stigning i antallet af børn med behov for specialundervisning, og det er ikke kun blandt skoleeleverne, der opleves mistrivsel. I Aarhus Kommune er der en stigning i antallet af børn i dagtilbud, som har brug for et specialiseret tilbud. Forligsparterne er derfor enige om, at der afsættes 42 mio. kr. årligt fra 2024 til folkeskolerne og til børn med behov for ekstra støtte i dagtilbuddene. 

    Indsatser mod mistrivsel blandt unge 

    Stigningen i mistrivsel blandt unge er et problem – ikke mindst for de unge selv, men det skaber også et pres på psykiatrien, i skole- og uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet og i familierne. 

    Der afsættes 5 mio. kr. årligt til indsatser, som styrker børn og unges trivsel i en række indsatser i samarbejde mellem Børn og Unge og Sociale Forhold og Beskæftigelse.  

    Det gode ældreliv 

    Der er mange veje til at understøtte det gode ældreliv, og gennem en prioritering af rehabilitering og samarbejdet med pårørende og civilsamfund, selvstyrende teams, særlige indsatser for borgere med demens og tryghed via nødkald kan indsatserne i fællesskab understøtte en bedre omsorg for de ældre. Derfor er forligsparterne enige om at afsætte 26 mio. kr. årligt til ældreområdet.  

    Udvidelse af Tandplejens målgruppe  

    Frem mod 2026 udvides den kommunale Tandplejes målgruppe til at omfatte de 18-21-årige, hvilket betyder en udvidelse med ca. 26.000 personer eller ca. 40 procent. Forligsparterne afsætter anlægsmidler på 36 mio. Kr. til opførelse af en stor-klinik inden for Ringgaden samt udvidelse med tre behandlingsrum i distrikt Nordvest. Herudover afsættes driftsmidler fra 1,4 mio. kr. i 2024 stigende til 10,6 mio. kr. i 2027 og frem til at dække merudgifterne ved udvidelsen af målgruppen. 

    Flere nye tiltag i budgetforliget 

    Budgetforliget sætter en ny retning på flere andre områder: 

    • HPX (Højere Praktisk Eksamen) - Forligsparterne ønsker derfor at styrke den sammenhængende indsats for at øge antallet af faglærte ved blandt andet at afprøve Reformkommissionens forslag om etablering af HPX som et praksisfagligt alternativ til en gymnasial uddannelse.  
    • Nyt stadion i Vejlby – Forligsparterne ønsker at der etableres nyt stadion i Vejlby – først som midlertidigt stadion for AGF’s Superligahold og dernæst som permanent stadion til a. AGF’s kvindehold og som stadion for VSK. Sallingfondene har ydet et bidrag på 30 mio. kr. til anlægget, og restfinansiering på ca. 30 mio. kr. findes i Innovationspuljen, samlokaliseringspuljen samt fra bedre data.
    • Kunstig intelligens – Forligspartierne ønsker, at Aarhus Kommune skal være førende inden for kunstig intelligens og digital transformation. Kunstig intelligens kan optimere mange af kommunens kerneopgaveområder, fx indenfor diagnosticering på sundhedsområdet, målretning af tilbud på beskæftigelsesområdet, automatisering af administrative sagsgange mv. På sigt kan mange opgaver med kunstig intelligens dermed frigøre ressourcer til borgernær velfærd.

     Budgettet skal formelt vedtages af Aarhus Byråd ved 2. behandlingen onsdag 11. oktober.  

    Sidst opdateret: 14. november 2023