Gå til hovedindhold
Nyheder fra Børn og Unge

Indeklima-ambassadører kan bane vejen for bedre læring og trivsel i skolerne

Punktbelysning i læringszoner, akustikdæmpende gardiner, rum-i-rummet med båse, som giver elever mulighed for fokuseret arbejde og nære relationer. Det er nogle af de redskaber, der tages i brug på aarhusianske folkeskoler i indsatsen for et forbedret indeklima. For indeklimaet i skoler og fritidstilbud kan gøres til en pædagogisk ressource, når de fysiske rammer bruges aktivt i det daglige arbejde, viser et nyt forskningsprojekt.

Foto: Lisa Rosén Rasmussen, lektor, DPU

  • Læs op

Indhold

    At god luftkvalitet, naturligt lys og god akustik er vigtige forudsætninger for børn og unges trivsel og læring er veldokumenteret. Det er blevet undersøgt mange gange, men mest fra et teknisk perspektiv. Et nyt forskningsprojekt stiller skarpt på et alternativt perspektiv: Hvordan påvirker det pædagogiske arbejde skolens indeklima? Hvordan kan indeklimaet bruges aktivt til at understøtte læring? Kan mere viden om dette samspil gøre indeklimaet til en pædagogisk ressource?

    Disse spørgsmål bliver undersøgt og afdækket i forskningsprojektet ‘Læringsrum og indeklima’, der er en del af et initiativ i Børn og Unge, Aarhus Kommune om at efteruddanne lærere, skoleledere, pædagogiske ledere, klubpædagoger, embedsfolk i forvaltningen, m.fl., til såkaldte pædagogiske indeklima-ambassadører.

    Med støtte fra den filantropiske forening Realdania er der indtil videre uddannet 33 lokale pædagogiske indeklima-ambassadører. På skoler, i fritidstilbud og på forvaltningsniveau arbejder de med at samtænke indeklimaet med de fysiske rammer, den pædagogisk praksis og organisering.

    Rum er ikke neutrale containere

    Casestudier fra skoler og fritidstilbud i Aarhus Kommune viser, at lærere og pædagoger kan gøre en betydelig forskel ved at tilpasse de fysiske omgivelser og forbedre indeklimaet for at skabe mere optimale læringsmiljøer.

    For rum skal ikke ses som neutrale containere og med indeklimaet som en passiv baggrundsfaktor. I stedet kan begge være en del af den pædagogiske værktøjskasse og blive en ressource, når skoler og fritidstilbud lærer at bruge de fysiske rammer aktivt i det daglige arbejde.

    Det er svært for børn at koncentrere sig i undervisningen, hvis klasseværelset er præget af dårlig akustik, skarpt sollys eller træk fra vinduerne på kolde vinterdage. Hos Børn og Unge har vi i flere år arbejdet med indeklima ud fra antagelsen om, at kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø er påvirket af de fysiske rammer. De pædagogiske indeklima-ambassadører kan bidrage til at skabe et godt samspil mellem rum, pædagogik og indeklima. Jeg er glad for, at vi med forskningsrapporten i hænderne, nu har et solidt udgangspunkt for at fortsætte udviklingen og forbedre indeklimaet endnu mere på vores folkeskoler,” siger Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge i Aarhus Kommune.

    Værktøjer til at samtænke pædagogik og det fysiske læringsrum

    Uddannelsen har udstyret deltagerne med værktøjer til at samtænke pædagogik og det fysiske læringsrum, samt at arbejde aktivt med indeklimafaktorer som lys, luft og lyd. Faktorer, der traditionelt bliver betragtet fra et teknisk perspektiv, men i uddannelsen forstået og anvendt som pædagogiske ressourcer.

    Mange skoler er presset af et dårligt indeklima med store konsekvenser for både elevernes trivsel og for medarbejderne. Et opgør med dårligt indeklima handler ikke kun om tekniske løsninger og indeklimaforbedringer. Et godt indeklima skal tænkes ind i den pædagogiske praksis i hverdagen – til glæde for både læreren og eleverne. Indeklima-ambassadører er et skoleeksempel på et initiativ med et stort potentiale – også for skoler i resten af landet,” siger Anne Gade Iversen, projektchef i Realdania, der har støttet projektet.

    Uddannelsen til pædagogisk indeklima-ambassadør er blevet til i et samarbejde mellem Aarhus Kommune, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Aarhus Universitet og Det Kgl. Akademi – Arkitektur, Design, Konservering, med det formål, at ambassadørerne med deres særlige viden om indeklima kan vejlede kolleger, ledelse og elever i, hvordan de bedst muligt bruger skolernes fysiske rammer.

    Uddannelsen bliver i dag udbudt hos Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM). Lige nu bliver den gennemført på alle skoler i Norddjurs Kommune.

    Du kan læse hele forskningsrapporten her

     

    Yderligere oplysninger

    Rasmus Ellermann-Aarslev, pressekonsulent, Børn og Unge, tlf. 24 79 29 89.

    Bodil Hovaldt Bøjer, Ph.D, adjunkt, Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering, tlf. 41 70 15 71.

    Ulla Kjærvang, specialkonsulent, Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM), tlf. 50 88 34 11.

     

    Om rapporten

    Rapporten “Læringsrum og indeklima - en forskningsrapport om samspillet mellem pædagogik, læringsrum og indeklima” undersøger samspillet mellem indeklima, fysiske læringsrum og pædagogik.

    Den er udarbejdet af forskere fra Aarhus Universitet og Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering og tager afsæt i et tværfagligt forskningsprojekt støttet af Realdania og Børn og Unge, Aarhus Kommune.

    Forskningsrapporten beskriver uddannelsesforskere, designere og ingeniørers undersøgelse af, hvordan skoler og fritidstilbuds indeklima – som en del af det fysiske læringsmiljø – påvirker og påvirkes af den pædagogiske praksis, og hvordan man kan integrere indeklimaet som en aktiv del af undervisningen og det pædagogiske arbejde.

    Rapporten indeholder dels et forskningsreview, dels en analyse og resultater fra følgeforskning på uddannelsen til pædagogisk indeklima-ambassadør, som Aarhus Kommune i to omgange har udbudt for lærere og pædagoger i skoler og fritidstilbud.

    Sidst opdateret: 26. november 2024