Gå til hovedindhold

Temamøde 8 - Havmiljø

Se formål, dagsorden, deltagere og opsamling med mere om temamøde 8.

  • Læs op

Indhold

    Emnet ”Havmiljø” er udvalgt på baggrund af bl.a. de mange høringssvar hvor der udtrykkes bekymring for om havmiljøet vil tage skade, og om der vil ske en forringelse ift. vandmiljøet i og omkring bugten. På baggrund af drøftelsen af dette tema på et tidligere møde, vurderes det at være relevant at genbesøge, og få mere viden for information vedr. havmiljøets tilstand, og hvorledes der kan arbejdes med dette.

    Formålet med møderne er at skabe det bedste grundlag for politisk behandling gennem åbenhed og gennemsigtighed om valgene, prioriteterne og vægtningen af de mange og store spørgsmål. Deltagerne inviteres ind i et rum, hvor nøgleinteressenter sammen med videnspersoner/fagpersoner skal være en aktiv del af at hjælpe med at belyse bekymringer og tvivlsspørgsmål omkring havneudvidelsen og indgå i en dialog omkring de udvalgte emner. Aarhus Kommune ønsker at få forskellige holdninger og opfattelser belyst. Det er ikke målet, at vi skal blive enige, men at vi skal blive klogere på dilemmaer.

    Dette skal være med til at sikre, at vi får belyst og kvalificeret de forskellige dilemmaer, som senere skal indgå i den myndighedsindstilling Teknik og Miljø fremviser for politikerne. I er derfor en vigtig del af at kvalificere byrådets beslutningsgrundlag.

    I forhold til emnet ”havmiljø” ligger der et fyldestgørende og godkendt vurderingsarbejde i miljøkonsekvensrapporten, som alligevel betvivles i mange høringssvar. Det er mødets hensigt at få en uddybende gennemgang af det fremlagte materiale, som udgangspunkt for en drøftelse af emnet.

    Forud for mødet har alle deltagere modtaget denne mail.

    25. oktober

    18.45 – 18.50

    Kort præsentation af oplægsholdere og tema  

    18.50 – 19.05

    Oplæg om det nære havmiljøs konkrete tilstand og erfaringer i, at designe rev i Danmark
    v. Peter Grønkjær, Aarhus Universitet    

    19.05 – 19.15

    Oplæg om havmiljøet i bugten, og opfordring til samarbejde i en arbejdsgruppe med henblik på belysning af havmiljøkonsekvenserne
    v. Torben Ankjærø, Danmarks Sportsfiskerforbund 

    19.15 – 19.40

    Spørgsmål og dialog i plenum

    19.40 – 20.15

    Dialog i grupper

    20.15 – 20.45

    Drøftelse i plenum

    20.45 – 20.55

    Opsamling på temaet

    20.55 – 21.30

    Status på analyserne af alternativer

    21.30 – 21.45

    Blik frem mod anden borgerkonference

    21.45 – 22.00

    Afsluttende bemærkninger og tak for i aften

     

    Ledelsen i Aarhus Kommune:

    Luise Pape Rydahl - Aarhus Kommune, Forvaltningschef Teknik og Miljø

    Christian Mølgaard, Juridisk Chef, Borgmesterens Afdeling

    Aarhus Havn:

    Anne Zachariassen - Aarhus Havn

    Kim Meilstrup - Aarhus Havn, Projektleder på udvidelsen

    Henrik Munch Jensen - Aarhus Havn

    Faglige konsulenter:

    Lisa Bak Rasmussen - COWI, Projektleder på miljøkonsekvensrapporten

    Thomas Gierlevsen - COWI, Assisterende projektleder på miljøkonsekvensrapporten

    Anne Mette Von Benson – COWI

    Carsten Jürgensen – COWI

    Esben Anton Schultz– HBS Economics

    Interessenter:

    Svend Erik Kristensen - Beskyt Aarhusbugten

    Jens Jensen - Beskyt Aarhusbugten

    Sebastian Jonshøj - Danmarks Naturfredningsforening, Aarhus

    Rie Øhlenschlæger - Akademisk Arkitektforening

    Jens Peter Schou Nielsen - Friluftsrådet Aarhus Bugt

    Jess Abildskou – Aarhus Transport Group

    Jacob Svane - Danske Shipping- og Havnevirksomheder

    Camilla Rosenhagen – Danske Havne

    Lars Møller Andersen - Erhverv Aarhus

    Ole Mikkelsen - Fællesråd Aarhus Ø

    Henrik Olsen - Frederiksbjerg og Langenæs Fællesråd

    Thomas Kruse - Midtbyens fællesråd

    Søren Matthiesen – Holme Højbjerg Skåde Fællesråd

    Fagpersoner:

    Torben Ankjærø, Biolog – Danmarks Sportsfiskerforbund

    Peter Grønkjær, professor – Aarhus Universitet

    Moderator:

    Simon Kratholm Ankjærgaard

    Aarhus kommune:

    Rikke Sørensen - Aarhus Kommune, borgerinddrager

    Katja Kristensen Tøttrup - Aarhus Kommune, Borgmesterens afdeling

    Dorte Ringgaard Simonsen - Aarhus Kommune, Byplanlægger

    Søren Lave – Aarhus Kommune, Teknik og Miljø

    Mikkel Staffensen – Aarhus Kommune, Borgmesterens afdeling

    Johannes Møller Christensen - Aarhus Kommune, Teknik og Miljø

    Forvaltningschef Luise Pape Rydahl ledede mødet, som blev faciliteret af professionel moderator Simon Ankjærgaard (ekstern hyret). Desuden var Teknik og Miljøs borgerinddrager til stede som facilitator.

    Indledningsvist holdt Peter Grønkjær oplæg, hvor havets tilstand i bugten var omdrejningspunktet. Han pegede desuden på tiltag der kunne bidrage til et forbedret havmiljø og øget biodiversitet.

    Oplægget kan tilgås her

    Desuden fremlagde Torben Ankjærø, fra dansk sportsfiskerforbund, et supplerende oplæg der ligeledes italesatte havets tilstand i bugten, og påvirkningen af havmiljøet ved en udvidelse. Han advokerede ligeledes for nedsættelse af en arbejdsgruppe, med henblik på at oversætte og kvalificere konklusionerne i VVM’en vedr. havmiljøet.

    Oplægget kan tilgås her

    Herefter var der både gruppedrøftelser og dialog i plenum, før der blev opsamlet på temaet vedr. havmiljø.

    Efterfølgende kom HBS Economics og præsenterede deres foreløbige arbejde med belysningen af alternativer. Afslutningsvist rundede Forvaltningschef Luise Pape Rydahl og Moderator Simon Ankjærgaard af, og programmet for anden borgerkonference blev præsentere, heriblandt et tilbud til deltagerne om plads til tre oplæg, og muligheden for at byde ind på disse.

    Forvaltningschef Luise Pape Rydahl introducerede temaet, og specificerede at fokus i denne omgang var på tilstanden for havmiljøet i aarhusbugten, samt handlemulighederne for at forbedre det. Efterfølgende blev aftenen to oplægsholdere præsenteret, Peter Grønkjær, professor i marin biologi fra AU, samt Torben Ankjærø, biolog og repræsentant for Danmarks sportsfiskerforbund.

    Efterfølgende lagde Peter Grønkjær for, og præsenterede med sit oplæg temamødedeltagerne for havmiljøets tilstand, samt de tiltag der arbejdes med for at forbedre denne. Han kom ligeledes omkring mulige fremtidige tiltag. I sit oplæg startede han ud med at konkludere, at det Danske havmiljø er udsat for et ekstremt pres, og at Aarhusbugten ikke er en undtagelse.

    Peter Grønkjær pointerede blandt andet, at man med Vandområderne (2021-2027) har forpligtet sig på at arbejde med havmiljøet i bugten, og sikre sig en forbedring inden 2027. I dag er tilstanden ”moderat” til ”ringe” i Aarhusbugten, og der er lang vej igen. Her var der også en opmærksomhed på at det særligt er den kemiske tilstand, der udfordrer havmiljøet. Han tilføjede desuden, at der er samarbejder med havnen om projekter som forbedrer det kystnære havmiljø. Blandt andet ved at anlægge stenrev, da stenrev tiltrækker liv og langsomt forbedrer den lokale biodiversitet. I forbindelse med en eventuel udvidelse, pointerede han at man med fordel ville kunne designe og anlægge stenrev, da dette vil medvirke til en forbedring af biodiversiteten, selvom man ville skulle nedlægge det eksisterende rev ved kajkanten.

    Efterfølgende holdt Torben Ankjærø oplæg. Torben er biolog og repræsenterer Danmarks sportsfiskerforbund. Han lagde for med at pointere, at havneprojektet er en mulighed for at tænke nyt, og få et forbedret havmiljø.

    Torben fremlagde et forslag om at nedsætte en arbejdsgruppe af fagpersoner, som gennemgår og kommenterer på miljøkonsekvensrapportens indhold vedr. havmiljø. 

    Torben påpeger også at den kemiske tilstand i bugten er presset, og at man derfor skal være særlig opmærksom på konsekvenserne af klapning og råstofindvinding i forbindelse med en mulig udvidelse. Han bemærkede ligeledes, at den nuværende plan for en udvidelse af havnen kan risikere at få forværrende konsekvenser for havmiljøet.  

    Mødedeltagerne havde spørgsmål og kommentarer til oplæggene. Her blev der bl.a. stillet spurgt om ikke det er en national opgave at sikre havmiljøet. Samtidig blev der spurgt ind til hvor meget en mulig udvidelse ville påvirke det eksisterende havmiljø. Hvortil det blev bemærket, at det ikke nødvendigvis ville få en stor påvirkning, da tilstanden allerede er meget presset. Det blev præciseret, at det særligt er klapning og råstofindvinding på havet, der påvirker havmiljøet negativt. Samtidig blev det bemærket, at havmiljøet i sig selv ikke bliver godt, blot fordi man undlader at udvide havnen.

    Der blev også stillet spurgt om nedlæggelse af eksisterende rev langs Østhavnsvej og etablering af et nyt rev ville forringe havmiljøet? Hertil blev det konstateret, at de nye rev, der ville kunne blive anlagt i forbindelse med udvidelsen, ville være en forbedring ift. det eksisterende, både ift. placering og muligheden for at designe det optimalt ift. at fremme biodiversiteten. Og at man i forbindelse med udvidelsen ville få et større område at etablere rev på, da det både ville kunne være skråt og samtidig ville kunne bygges på begge sider af molen.

    Myndigheden tilkendegav, at man kunne gå i dialog omkring et samarbejde ift. kvalificering, men præciserede også at kommunen ikke er myndighed på dette område.

    Efter spørgsmål og svar i plenum fortsatte den fri debat omkring temaet i grupper af de deltagende interessenter. Tre grupper blev bedt om at drøfte det hørte, og efterfølgende fremlægge de væsentligste temaer i deres samtaler.

    Den første gruppe der præsenterede, konstaterede at det var nogle interessante oplæg, og at en havneudvidelse skal være så grøn som mulig, så den giver noget positivt tilbage til havmiljøet. Samtidig var de nysgerrige på muligheden for at få opfyldt hullerne, der er skabt af råstofindvinding, med henblik på at forbedre havmiljøet og forholdene for dyrearterne.

    Den anden gruppe var enige om, at det var vigtigt at fokusere på, hvordan man kan forbedre forholdene i bugten, med fokus på at det ikke må blive dårligere, kun bedre. Samtidig så de en kompleksitet ift. området, og de divergerende faglige vurderinger, der har været fremme ift. havmiljøet, også nationalt. Gruppen mener ikke, at havneudvidelsen er nødvendig for at gennemføre Blueline-projektet. Havnen påpegende, at Blueline er et led i havneudvidelsen, og ikke realiseres, hvis ikke havneudvidelsen gør.

    Der blev også spurgt ind til Trafikstyrelsens manglende tilstedeværelse på mødet.

    Den sidste gruppe, var enige om at havmiljøet og tilstanden i bugten er kritisk. De ønsker, at der undersøges alternativer til klapning, og de tilhørende konsekvenser miljømæssigt, klimabelastning og økonomisk.

    I plenum blev også påvirkningen på pattedyr som følge af larmende aktiviteter omtalt. Der kan anvendes forskellige teknikker til at skræmme pattedyr væk inden larmende aktiviteter startes op. Det blev yderligere præciseret, at der selvfølgelig også er regler for at det ikke må pågå i yngleperioder m.m.

    Mødedeltagerne var bl.a. optaget af, om klapning i de eksisterende ”døde” huller ikke er den bedste fremgangsmåde. De var ligeledes nysgerrige på alternativerne til klapning og muligheden for at få disse undersøgt. Aarhus Havn svarede, at det allerede er undersøgt, hvad man alternativt kan gøre ift. Klapning. Hvis sedimentet skal indbygges i projektet, vil det betyde en stabilisering af det eksisterende sediment med cementinddæmning. Det vil betyde en markant større Co2 udledning i forbindelse med projektet, og være økonomisk dyrere.

    Den visuelle opsamling blev gennemgået og er tilgængelig her

    Som opfølgning på det seneste temamøde præsenterede HBS Economics det foreløbige arbejde med belysning af alternativerne, som temamødedeltagerne tidligere havde givet input til. HBS lagde vægt på at man arbejdede ud fra potentialerne i de forskellige alternativer, som bliver vurderet ud fra både gevinster og omkostninger. HBS Economics italesatte at man forventede at have en færdig analyse i december, og at byrådet dagen forinden havde fået samme orientering. I forlængelse af oplægget kom der en række opklarende spørgsmål, som blev besvaret på mødet. Blandt andet bad nogle deltagere om, at analysen forsøger at fokusere på alternativerne med en positiv vinkel i stedet for blot at analysere sig frem til, at det ikke er muligt at gøre andet end at udvide havnen med opfyld.

    I forlængelse af plenum drøftelsen, præsenterede Beskyt Aarhusbugten et oplæg om containertårne. Beskyt Aarhus bugten præsenterede den viden de har opnået gennem samtaler med firmaet bag systemet, og ved et møde med Aarhus Havn om containertårne. Containertårne indgår i arbejdet med alternativer, som udføres af HBS Economics. Både Aarhus Havn og repræsentanter fra shippingvirksomheder bidrog med bemærkninger til løsningen med containertårne. Containertårne er et nyt system, som er udviklet af en tysk virksomhed. Få containerterminaler i verden har installeret det, så erfaringerne er få. Det er ikke Aarhus Havn, der skal drive containertårne, men den virksomhed der er operatør på containerhavnen.

    Afslutningsvist på mødet blev den forestående borgerkonference præsenterede, og muligheden for oplæg fra temamødedeltagerne i forbindelse hermed.

    Moderator og forvaltningschef takkede for deltagelsen i temamøderne. Samtidig blev det annonceret, at der i januar vil blive inviteret til et opsamlende møde. Der var en nysgerrighed hos deltagerne ift. hvordan der endeligt bliver samlet op og videregivet til politikerne fra denne proces. Aarhus Kommune arbejder videre med formatet for overleveringen til politikerne.

    Den visuelle opsamling kan se her

    Sidst opdateret: 29. januar 2024