Gå til hovedindhold

Tidslinje

Få overblik over projektet fra idé til de første BRT-busser på Ringvejen.

  • Læs op

Indhold

    De første hurtigbusser ruller ud i eget spor (forudsætter byrådets endelige vedtagelse).

    Anlægsfase (forudsætter byrådets endelige vedtagelse).

    Aarhus Byråd tager - efter planen - endelig stilling til, om projektet med  BRT-busser på Ringvejen skal realiseres.

    Miljøkonsekvensvurdering kommer - efter planen - i offentlig høring i løbet af året.

    I skiteprojektet kigger man blandt andet på byrum og arealer, der vil blive berørt af projektet, på muligheden for cykelstier, behovet for støjskærme samt adgangsforhold til og fra stationer herunder forpladser og cykelparkering.

    VVM-redegørelsen skal vise, hvordan projektet vil påvirke miljøet. Hvordan vil anlæg og drift støje, hvor mange mennesker vil projektet påvirke, og hvor meget CO2-udleder det? Dét og meget andet svarer VVM-redegørelsen på.

    Vi undersøger desuden vi to alternative forløb for BRT-ruten. Det ene forløb har endestation ved Torsøvej letbanestation og vil bl.a. betjene boligområderne på Arresøvej/Brassøvej m.fl. Det andet forløb har endestation ved Vestre Strandallé letbanestation og vil betjene de mange busser mm., der kommer til Aarhus via Grenåvej.

    I Viby undersøges ligeledes to alternative ruter – enten via Sønderhøj eller via Søndervangs Allé. Begge ruter er udfordret, idet der ingen af stederne er meget plads til BRT-busser, men det er vurderingen, at det er vigtigt at BRT-busserne kører forbi Viby Station, da det er et vigtigt knudepunkt for omstigning af passagerer mellem forskellige transportformer.

    Se kort over den formodede BRT-strækning her

    For at sikre den bedst mulige høringsproces og deraf det bedst mulige beslutningsgrundlag for politikerne i Aarhus Byråd finder borgerinddragelsen sted, før miljøkonsekvensvurderingen kommer i offentlig høring.

    I maj igangsætter Aarhus Byråd skitseprojekt og miljøkonsekvensvurdering for BRT på Ringvejen.

    Byrådet beslutter derudover bl.a., at der skal planlægges med cykelstier på de dele af BRT-strækningen, hvor der der i dag ikke er cykelstier, og at der ikke skal arbejdes videre med et såkaldt to-pladskryds ved hverken Silkeborgvej eller Viborgvej.

    Læs pressemeddelelse om byrådsbeslutningen her.

    Læs mere om beslutningen i referatet fra byrådsmødet her (pkt. 2).

    Teknik og Miljø bliver færdige med forundersøgelserne, herunder undersøgelserne af alternative linjeføringer mod nord og syd.   

    I løbet af efteråret afholder Teknik og Miljø en workshop med fællesråd og øvrige interessenter. Teknik og Miljø har nedsat en arbejdsgruppe, der skal tilrettelægge en god og grundig borgerinddragelse.

    Ved workshoppen får fællesråd og interessenter mulighed for at pege på væsentlige forhold i netop deres område, som vil være relevante at se på i det videre projektarbejde. 

    Læs mere om borgerinddragelsen her.

    Aarhus Byråd beslutter at fastlægge en del af BRT-strækningen; den til Aarhus Universitetshospital. Byrådet beslutter også, at yderstrækningerne mod nord og syd skal belyses yderligere i forundersøgelsen.

    Læs mere om beslutningen i referatet fra byrådsmødet her (pkt. 19).

    Der bliver lavet indledende undersøgelser af strækningen på Ringvejen. Det bliver bl.a. undersøgt, om busbanerne skal ligge i midten eller i siden af vejen.

    Forligspartierne bag ’Budgetforlig 2015-2018’ beder Teknik og Miljø om at vurdere perspektiverne for en BRT-løsning i Aarhus herunder på Ringvejen.

    Tidsplanen kan være genstand for ændring.

    Sidst opdateret: 25. marts 2024