Gå til hovedindhold

Generelt om projektet

Hvorfor skal Ringvejen udvides, og hvordan bliver den udvidet? Få svar på det og andet generelt om projektet her.

  • Læs op

Indhold

    Trafikken på Ringvejen omkring Aarhus snegler sig af sted i myldretiden, og fremskrivninger viser, at trafikken kun bliver tættere i de kommende år.

    Den tætte trafik går hårdt ud over linje 6A, der er i dag kører med daglige forsinkelser på Ringvejen fra Skåde til Risskov. Forsinkelser er irriterende for alle - især buspassagererne - og så koster de også busoperatøren dyrt. Som eksempel betyder to minutters ekstra køretid på en strækning med kvartersdrift i dagtimerne og halvtimesdrift aften/weekend en ekstraudgift på næsten 1 mio. kr. pr. år til busoperatøren.

    En udbygning af Ringvejen fra fire til seks spor fra Aarhus Universitetshospital til Viby Torv, vil skabe plads til BRT-busser i eget spor. BRT-busserne er et supplement til den kollektiv trafik i Aarhus. Fordi busserne kører i eget spor, kommer de hurtigere frem end den øvrige trafik - især i myldretiden.

    Den tænkte BRT-strækning fra Skåde til Risskov skal binde byens indfaldskorridorer sammen og understøtte planlagte byudviklinger i bl.a. Gellerup og Skejby. BRT-strækningen krydser letbanens første etape, den planlagte anden etape, den mulige nye jernbane mellem Aarhus og Silkeborg samt de store indfaldsveje, og den sikrer dermed en god sammenhæng med den øvrige almindelige og højklassede kollektive trafik i Aarhus.

    Med den formodede linjeføring vil BRT-busserne passere og stoppe ved flere store arbejdspladser, undervisningsinstitutioner og byudviklingsområder som bl.a. Aarhus Universitetshospital, Gellerup, Viby Station og Viby Gymnasium.

    Teknik og Miljø har tidligere vurderet perspektiverne for en BRT-løsning på Ringgaden og på en strækning fra Aarhus Midtby til Hasselager og konkluderet, at der ikke var grundlag for at arbejde videre med nogen af strækningerne på nuværende tidspunkt.  

    Det er intentionen, at BRT-busbanerne bliver etableret i siden af vejen. Skitseprojektet vil vise, hvor meget de ekstra spor kommer til at fylde, og på nuværende tidspunkt er det derfor uklart, præcist hvor de nødvendige arealer skal tages fra. Aarhus Kommune skal købe arealer af privatpersoner, hvis BRT-projektet skal realiseres. Læs mere om såkaldt ekspropriation her.

    Det er forventningen, at Aarhus Byråd i 2026 tager stilling til, om Ringvejen skal udvise med et spor i hvert retning fra fra Aarhus Universitetshospital til Viby Torv.

    Sidst opdateret: 26. januar 2024