Gå til hovedindhold

Anbefalinger fra Medborgerskabsforum

Læs de otte anbefalinger og syv initiativer fra Medborgerskabsforummet.

  • Læs op

Indhold

    Medborgerskabsforummet vil indledningsvis understrege vigtigheden i, at tilliden mellem borgere, forvaltning og byråd skal opbygges og styrkes på ny. Man skal kunne stole på, at alle præmisser, forhold og fakta er kendte og synlige i projekterne – også borgernes. Mandatet er givet til politikerne ved kommunalvalget, og det skal ikke gives videre. I borgerinddragelsen skal aarhusianerne bidrage til at belyse sagen, fordi de er hverdagseksperter med værdifuld og uundværlig viden.

    Otte anbefalinger

    Borgere bør kun inddrages i en beslutningsproces, hvis er er et problem, som borgerne kan være med til at løse, og at der er plads i beslutningsprocessen til, at borgerne kan få indflydelse på bestemte beslutninger.  

    I skal altid afstemme med os borgere og informere os om, hvad vi kan forvente at opnå med inddragelsen – her er det særligt vigtigt, at scenen er sat fra start, og at der er klarhed over den proces og beslutning, vi kan få indflydelse på, og den lovgivning vi er påvirkede af. I skal være opmærksomme og forberedte på, at borgerinddragelsen kan afdække og give jer ny viden, som I skal forholde jer til, bruge, forstå og respektere!

    Borgere bør kun inddrages i en beslutningsproces, hvis er er et problem, som borgerne kan være med til at løse, og at der er plads i beslutningsprocessen til, at borgerne kan få indflydelse på bestemte beslutninger.
    I skal altid afstemme med os borgere og informere os om, hvad vi kan forvente at opnå med inddragelsen – her er det særligt vigtigt, at scenen er sat fra start, og at der er klarhed over den proces og beslutning, vi kan få indflydelse på, og den lovgivning vi er påvirkede af. I skal være opmærksomme og forberedte på, at borgerinddragelsen kan afdække og give jer ny viden, som I skal forholde jer til, bruge, forstå og respektere!

    I skal undgå at anvende sociale medier som hovedplatform for diskussionen af projekter og i stedet fokusere på mere dedikerede kommunikationskanaler. Den digitale kommunikation skal have ”one point of entry”, og vi skal kunne sortere i informationsgraden via velkendte figurer og symboler, så vi let kan fremsøge det indhold, der er relevant for os. Information om jeres projekter skal generelt gøres bredt tilgængelig gennem aktuelle formidlingskanaler og andre fysiske medier i lokalområderne. I kan med fordel blive bedre til at hjælpe hinanden på tværs af magistratsafdelingerne, så I kan nå ud til flere, og møde os – og informere om jeres projekter – der, hvor vi er. 

    Brugen af digitale metoder og platforme skal udvides for at engagere en bredere demografisk gruppe. I skal – i den sammenhæng – være opmærksomme på, at digital inddragelse kræver fysisk kommunikation for at lykkedes. Sørg for at skabe enklere digitale løsninger, der gør det lettere for borgerne at deltage og sørg for at adgangen til inddragelsen også er let. Tænk visuelt, så det er intuitivt at finde rundt i de digitale muligheder, I gør brug af. Skab jeres egen platform, en lokal platform, og sørg for hele tiden at forbedre og være på forkant med tilgængeligheden af løsningerne!

    Tilgængelighed skal ikke kun være en strategi, men også noget der opleves og mærkes i dét, I som kommune gør. I skal huske, at der ikke er lige forudsætninger for at få indflydelse og deltage – nogen har nemmere adgang end andre – og derfor er det ikke kun vigtigt at kigge på hvor mange, men også hvem, der deltager. I skal være opmærksomme på forskellige målgruppers forskellige behov, så i altid kan tilpasse tilgangen til de konkrete målgrupper – også de mere usynlige borgergrupper, der måske har brug for lidt mere information og hjælp til at deltage. I skal huske at møde borgerne der hvor de er. I skal arbejde for, at der sker en udligning i borgerinddragelsen på tværs af stærke og svage grupper så alle kan bidrage på et ligeværdigt niveau. Husk derfor også, at inddrage dem, der ikke selv aktivt søger indflydelse!  

    Når I inddrager, skal I involvere et bredt spektrum af forskellige samarbejdspartnere, herunder lokale interessegrupper, fællesråd, foreninger og erhvervs-, handels-, restaurations- og kulturlivet, for at sikre forskellige perspektiver og synspunkter. Det er desuden vigtigt, at I understøtter mangfoldighed, repræsentativitet og diversitet i deltagelsen, og arbejder for at få flere forskellige mennesker med på tværs af alder, køn, etnicitet, kulturel baggrund, religion, uddannelsesniveau, geografisk placering, seksuel orientering, socialstatus og økonomi. Husk, at formålet med inddragelsen er at berige projekterne og belyse nuancerne, så beslutninger bliver truffet på det bedst tænkelige grundlag. Vi anbefaler, at I definerer målgrupperne i det enkelte projekt ud fra spørgsmålene: ”Hvem er projektet for?” og særligt ”hvem kommer det til at påvirke?”. 

    Forskellige grupper har forskellige behov: Nogle vil gerne inddrages tidligt i det strategiske arbejde og andre først senere, når det bliver mere konkret og håndgribeligt. Derfor er det vigtigt, at I skaber en kultur, hvor vi – aarhusianere – bliver inddraget på forskellige niveauer. I den tidlige inddragelse – inden noget forslag forelægger – bliver der åbnet op for reel indflydelse. Her skal vores visioner frem, så vi kan være med til at styre udviklingen for vores by og lokalområder – gerne igennem arbejdet med planstrategi og kommuneplanlægning. Forvaltningen og politikerne skal være villige til at tage risici og involvere os i de vigtige øjeblikke og rigtige tidspunkter i processen, velvidende at alt ikke er på plads. I den inddragelse – hvor tingene er mere konkrete, men endnu ikke endelig – er det ikke nok at præsentere ét enkelt forslag. Der skal altid præsenteres flere scenarier og alternativer, så man kan se, at processen stadigvæk er åben, og at forvaltningen og politikerne ikke har besluttet sig på forhånd. Fremstår forslagene for færdigbearbejdede i form og udtryk, bliver det tydeligt, at intet er til forhandling. Uanset hvad – om inddragelsen er tidlig eller senere – er det vigtigt, at der formuleres et konkret formål med borgerinddragelsen, så borgerne altid inddrages i at løse en konkret opgave i fællesskab. 

    Tænk feedback ind fra start! Det er vigtigt, at I implementerer en struktureret feedback-proces, hvor vores input anerkendes og besvares klart og åbent af forvaltning og politikere. Resultatet af borgerinddragelsen skal altid kommunikeres tydeligt tilbage til deltagerne.  

    Syv initiativer

    1. Indfør foretræde for embedsværket, i stedet for foretræde for Teknisk Udvalg
    2. Lokalplaner skal gennemarbejdes, så man undgår skønmaling. Kommunen laver lokalplaner, bygherre betaler. 
    3. Unge vil gerne inddrages, men forstår ikke det politiske system. Oplys de unge om systemet og om at de har indflydelse. Lav for eksempel videoer, der kommunikerer til de unge og os ”almindelige” borgere.
    4. I skal have fortællingen om borgerinddragelse ud i bybilledet. Informér i svømmehaller, folkehuse, uddannelsesinstitutioner, idrætsfaciliteter, stoppesteder mm.
    5. Lav spørgeskemaer i e-Boks og digital inddragelse til dem, der ikke vil stille sig op og sige noget 
    6. Lav en kortbaseret, digital platform, der er åben for alle og let at finde rundt på. Den skal rumme viden om alle projekter, planer og andre ting, der er relevante i borgerinddragelsessammenhænge.
    7. Sørg for at få ekspertviden frem i de forskellige sager, så borgere får hjælp til at forstå sammenhænge. 
    Sidst opdateret: 13. maj 2024