Ny Marselis Boulevard
En grøn og tryg Marselis Boulevard skal forbinde bykvartererne. Sådan lyder visionen for fremtidens Marselis Boulevard. Følg med i udviklingen af en ny boulevard her på siden.
Med Marselistunnelen får trafikken til og fra Aarhus Havn en direkte forbindelse under jorden fra Aarhus Syd Motorvejen. Det betyder, at den tunge trafik på Marselis Boulevard bliver mindre. Derfor gentænker og omdanner vi Marselis Boulevard. Der vil stadig være plads til biltrafikken i to spor (et i hver retning), men her vil blive mere og bedre plads til byliv, cyklister og gående.
Hvordan kan Marselis Boulevard komme til at se ud?
Vi har fremlagt et forslag til en gade- og byrumsplan for Marselis Boulevard. Det er i gade- og byrumsplanen, vi præciserer, hvordan boulevarden kommer til at se ud, når tunnelen er anlagt. Planen er det foreløbige bud på, hvordan byrummet kan indrettes og bruges i fremtiden.
Det bærende greb i gade- og byrumsplanen er et blå-grønt parkstrøg på den nordlige side af boulevarden, som er solsiden. Her bliver plads til ophold og byliv i solen samt en gennemgående, rekreativ sti. I den sydlige side bliver der plads til trafikken i to spor (et spor i hver retning) samt cykelstier. Der vil fortsat være brede, gennemgående fortove langs bygningsfacaderne i begge sider.
Forslaget til planen står på skuldrene af visionen og en stedslæsning af boulevarden. Visionen kan du læse i fold ud-boksen længere nede på siden. Stedslæsningerne er opdelt i delstrækninger og kortlægger stedets særlige identitet, værdier og uforløste potentialer.
Forslag til gade- og byrumsplan for Marselis Boulevard
På billederne herunder kan du se tegninger og kort over, hvordan fremtidens Marselis Boulevard kan se ud.
Planerne viser Marselis Boulevard omdannet til en bygade med et sammenhængende blågrønt parkstrøg med en sammenhængende rekreativ sti, karakteristiske knudepunkter og mødesteder.
Du kan trykke på billederne, og få dem vist i stort format.
Vi vil gerne have input og ideer til den nye gade- og byrumsplan. Derfor vil vi i løbet af foråret 2025 invitere naboer og andre interessenter ind til dialog i forbindelse med byvandringer, fysiske pop ups og møder på boulevarden.
Du er også velkommen til at invitere os på kaffe, så vi kan snakke om fremtidens boulevard. Skriv en mail til Cate.
Rammerne for gade- og byrumsplan forventes at blive vedtaget slutningen af 2025. Inden den vedtages, kan du komme med dine ideer og input i løbet af foråret 2025. Læs mere ovenover.
Den endelige gade- og byrumsplan forventes vedtaget i 2028. Inden da forventer vi at invitere til info- og dialogmøder.
Den færdige boulevard anlægger Vejdirektoratet, når Marselistunnelen er anlagt. Det betyder også, at anlægningen af boulevarden afhænger af Marselistunnelen, som er Vejdirektoratets projekt.
Du kan holde dig opdateret på Vejdirektoratets tidsplan på deres hjemmeside
I 2022 vedtog byrådet en vision for fremtidens Marselis Boulevard, der sætter retning for udviklingen og indretningen af boulevarden, når tunnelen er anlagt. Visionen indeholder fem temaer for boulevarden:
- Den skal være grøn
- Den skal bygge videre på historien og væve bykvartererne sammen
- Den skal have en urban atmosfære
- Nyt byggeri langs boulevarden skal bidrage til bykvalitet
- Den skal skabes sammen med naboer, brugere og borgere
Cate Bang Fløe
Medborgerskab
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon:
29 16 69 66
E-mail: fbca@aarhus.dk
Vil du vide mere om Marselistunnelen?
Så skal du over på Vejdirektoratets hjemmeside, som er ansvarlige for anlægningen af tunnelen. Her kan du læse mere om trafikken i anlægsperioden, støj, ekspropriation og meget mere.
Vejdirektoratet har sendt en miljøkonsekvensvurdering i høring
Vejdirektoratet har gennemført en såkaldt miljøkonsekvensvurdering for at etablere en tunnel under Marselis Boulevard. Det er i den vurdering, du blandt andet kan se, hvordan tunnelen skal bygges og hvordan trafikken og støjen bliver i anlægsfasen.
Se eller gense informationsmødet fra december
På et informationsmøde i december 2024 præsenterede Teknik og Miljø et forslag til, hvordan Marselis Boulevard kan se ud i fremtiden. Lyden er desværre dårlig de første 22 minutter. Vi beklager! Har du ikke en profil på Facebook, kan du blot lukke login-modulet ned i øverste højre hjørne.