Hvad gør Aarhus Kommune ved herreløse cykler?

Man kan i byrummet støde på efterladte cykler, men hvad sker der egentlig med alle de herreløse cykler i Aarhus?

På cykelparkeringer og offentlige pladser er det kommunens tilsynsførende, som vurderer, hvilke cykler der ser ud til at være blevet efterladt.

Cyklerne markeres med tape og efter 30 dage fjernes de cykler, der har ubrudt tape. Aarhus Kommune fjerner altså ikke cykler, der ikke har været markeret med tape i minimum 30 dage. Borgerne opfordres derfor til ikke at efterlade cyklen i det offentlige rum i længere tid.

Cyklerne, der er mistænkt for at være efterladt på offentlige pladser og cykelparkeringer, markeres med en label, som ejeren skal fjerne inden for en måned.

Hvis labelen ikke er fjernet, bliver cyklen samlet ind, tjekket om den er efterlyst, og derefter kan Aarhus Kommune disponere over den.

Det er herefter ikke muligt at få den udleveret.

Du kan underrette kommunen om efterladte cykler ved at bruge kommunens app Borgertip.

Læs mere om Borgertip her

Er din egen cykel forsvundet, kan du melde den stjålet hos politiet. Husk stelnummeret.

Du kan også fortælle politiet om efterladte, fundne hittegodscykler, som du ønsker, de skal afhente.

Du kan indberette efterladte cykler og knallerter til politiet her

Sidst opdateret: 11. oktober 2023