Parkering for motorcykler og 45-knallerter

Motorcykler er sidestillet med biler, når det gælder beboerparkering i Aarhus Kommunes beboerparkeringszoner.

Hvis du har folkeregisteradresse i et af Aarhus Kommunes beboerparkeringsområder, kan du søge om beboerlicens til parkering af din motorcykel eller 45-knallert. Licensen giver tilladelse til parkering på kommunale betalingsparkeringspladser med betaling i dit eget beboerparkeringsområde.

Du kan ansøge, forny eller ændre din beboerlicens til din motorcykel eller 45-knallert ved at trykke på den blå knap herunder. Du skal være oprettet som privat bruger i selvbetjeningssystemet via enten MitID eller med mail. For at oprette dig som bruger, skal du også trykke på linket herunder.

Du kan ansøge, forny eller ændre din beboerlicens her

Vær opmærksom på, at køb af beboerlicenser købt i 2023 ikke kan fortrydes og ikke bliver refunderet ved opsigelse. Hvis du har købt en beboerlicens i 2024, kan du få refunderet beløbet for de resterende, hele måneder.

Du opsiger en gældende beboerlicens ved at sende en mail til parkering@aarhus.dk med dit køretøjs registreringsnummer. Du modtager en bekræftelse på mail, når din beboerlicens er opsagt – licensen er opsagt fra det øjeblik, du modtager en bekræftelse.

Det er dit eget ansvar at sørge for ny, gyldig parkering for køretøjet.

Det er ikke muligt at annullere beboerlicenser i selvbetjeningen på vores hjemmeside.

Kortet er vejledende. Vær derfor altid opmærksom på om der er skilte, der angiver, at der er motorcykelparkering.

Licenstype Pris Varighed
    Beboerlicens til motorcykler og 45-knallerter 2500 kr. 1 år
    Beboerlicens for el motorcykler og el 45-knallerter 500 kr. 1 år
    Værkstedslicens 0 kr. 7 dage

Færdelslovens § 2, stk. 15 definerer motorcykler og 45-knallerter som motorkøretøjer. Motorcykelejere er ikke undtaget fra kravet om betaling for parkering eller beboerparkering.

Sidst opdateret: 24. september 2024