Plejehjem
Du kan ansøge om en bolig på et plejehjem, hvis du har et omfattende behov for hjælp til pleje og praktiske opgaver, samt behov for tæt kontakt med plejepersonale gennem hele døgnet.
Plejehjem i Aarhus kommune
- Handicapvenlig indrettet 1- eller 2-rums boliger med eget bad og toilet.
- Indrettet så den tilgodeser behov for omfattende hjælp, og mulighed for personalekontakt gennem hele døgnet
- Hvert plejehjem har en hjemmeside, hvor du kan læse om forstanderen, dagligdagen, aktiviteter, mad og fællesskaber. Gå til plejehjemmenes hjemmeside
Det skal du vide før du ansøger
Det gør mennesker, der:
- har et varigt og omfattende behov for hjælp hele døgnet
- har et behov for samvær og tæt kontakt med plejepersonale hele døgnet
Hvem bor også på plejehjem?
- På nogle plejehjem er det muligt at ægtefælle eller samlever kan flytte med.
- Hvis du har husdyr, du ønsker, skal flytte med, kan du se i hvilke boliger man må have husdyr i boligkataloget. Det er forstanderen på det enkelte plejehjem, der bestemmer om du må have dit husdyr med. Desuden kræves det, at du selv kan varetage al pleje af dit dyr.
Læs mere om dine muligheder i pjecen Sammen om et bedre liv.
- Du betaler indskud, månedlig husleje og aconto forbrug ud fra din lejekontrakt
- Huslejen varierer, derfor kan du først få den oplyst i forbindelse med, at du tilbydes en bolig
- Din samlede udgift til husleje afhænger af din boligstøtte, som du kan søge digitalt på borger.dk
- Ud over husleje koster fuld forplejning 4.261 kr./mdr. i 2025
- Du kan søge om lån til indskud på borger.dk eller ved Borgerservice
- Du udfylder ansøgningsskemaet
Find linket til ansøgningsskemaet øverst på siden. Når du har indsendt din ansøgning, modtager du en kvittering. Hvis du ansøger på vegne af en anden, kan du bruge samme ansøgning. - Vi modtager din ansøgning
Fra vi modtager din ansøgning til du får en afgørelse, kan der gå op til 20 hverdage. - Vi behandler din ansøgning
Aarhus Kommune vurderer din ansøgning ud fra din og evt. din ægtefælles individuelle behov, livssituation, helbred og trivsel. Du bliver kontaktet af en borgerkonsulent. - Vi træffer en afgørelse
Ud fra en konkret individuel vurdering træffes en afgørelse. Vi kontakter dig telefonisk eller skriftligt.
Hvis du bliver bevilget en bolig på et plejehjem:
- Du bliver skrevet op til en bolig på et plejehjem
Du kan blive skrevet op flere steder. Ventetiden varierer. Er der behov for en bolig på et plejehjem hurtigst mulig, kan du skrives op på garantiventelisten og få tilbudt en bolig indenfor 2 måneder. Hvis du står på garantiventelisten er det ikke muligt at ønske en bolig på et bestemt plejehjem, og det er ikke sikkert din ægtefælle eller samlever kan flytte med. - Bolig tildeles efter behov
Boligtildelingsteamet i Sundhed og Omsorg vurderer og tildeler boligen til dig.
Den der har det største behov tildeles næste ledige bolig, hvis den matcher dine ønsker og behov. - Din nuværende bolig
Du må ikke opsige eller sælge din nuværende bolig før du har et konkret boligtilbud fra Aarhus Kommune. Det er på eget ansvar, hvis du opsiger eller sælger din nuværende bolig, før du er tildelt en bolig på plejehjem.
Har du brug for at tale med os?
- Hvis du har brug for hjælp til din ansøgning, eller brug for at tale med os, fx om du er i målgruppen for at kunne ansøge, kan du kontakte Sundhed og Omsorgslinjen i Aarhus kommune.
- Er du skrevet op til et plejehjem, kan du kontakte Boligtildelingsteamet direkte via Min Dialog, Kontaktformular eller på tlf. 87 13 16 18 (hverdage kl. 9-11, undtagen onsdag).
Når du flytter ind
- Du får tilsendt en lejekontrakt
Underskriv lejekontrakt og send til Udlejning almene boliger, Bautavej 6, 8210 Aarhus V eller indscannet via digital post. - Hent nøgler og aftal indflytningssyn
Kontakt synsmedarbejderne, der træffes på hverdage kl. 8-10 på tlf. 87134001 eller på boligsyn@mtm.aarhus.dk
Har du spørgsmål om indskud, husleje, lejekontrakt m.m. kan de rettes til Udlejning almene boliger på tlf. 89 40 66 44 mandag og onsdag kl. 9-12 og fredag 9.30-12 og på mail udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk
Du kan ansøge om boligstøtte ved Udbetaling Danmark.
Ansøg om boligstøtte på borger.dk
Læs mere om boligstøtte
Du kan ansøge om lån til indskud ved kommunen
Ansøg om lån til indskud på borger.dk. Ansøgningen skal ske senest fire uger efter indflytningsdatoen.
Læs mere om lån til indskud
Har du brug for hjælp til at ansøge, kan du kontakte den digitale hotline i Aarhus kommune
- Om du kan opsige din tv-pakke, afhænger af den aftale der er i din boligforening. Du kan sende en anmodning om opsigelse af tv-pakken til udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk eller via digital post. Oplys navn og adresse samt fødselsdato.
- Antennestikket kan ikke bruges til internet eller til at skifte til anden leverandør.
- Uanset pakke størrelse, kan man altid opsige antennen hos os. Dette kan se via mail udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk eller via telefon.
El opkræves oftest direkte hos el-selskabet. Det står i huslejekontrakten, hvorvidt det er tilfældet. Du kan frit vælge el-selskab. Vand og varme leveres jf. vedligeholdelsesreglementet. Du kan ikke selv vælge leverandør af vand og varme.
Når du bor på plejehjem
- Mad og måltider på plejehjem: Måltiderne sammensættes med udgangspunkt i de officielle anbefalinger for mad til ældre borgere på plejehjem. Det er med fokus på at den rette ernæring skal hjælpe borgerne med at bevare fysisk funktionsevne og livskvalitet.
Læs om de officielle anbefalinger her.
- Supplement til de daglige måltider: Sundhedsstyrelsen anbefaler et dagligt tilskud af D-vitamin på 20 mikrogram kombineret med et tilskud af kalcium på 800-1000 mg til borgere der bor på plejehjem. Læs om de konkrete anbefalinger her
- Ved behov for særlig diætkost grundet sygdom, skal det være lægebegrundet. Det enkelte plejehjem kan bede om, at der foreligger en lægeerklæring.
- Måltider bliver tilberedt i det lokale plejehjemskøkken af gode, nærende og overvejende økologiske råvarer. Samtidig arbejdes der med at tilføje bæredygtighed og klimavenlige råvarer.
Menuplaner tilrettelægges med inspiration fra borgernes ønsker, årstid osv.
Der er mulighed for at spise dagens måltider i den fælles stue, i egen lejlighed alene eller sammen med besøgende/pårørende. - Aarhus Kommune har kostfagligt personale ansat i køkkenerne på plejehjem og i caféerne.
Der er ansat kliniske diætister, som understøtter og indgår i det tværprofessionelle arbejde om borgernes ernæringstilstand.
På kommunens hjemmeside findes materialer, som fortæller mere om mad og måltider til syge og ældre.
Se mere om mad og måltider generelt her
En stor del af Aarhus Kommunes plejehjem har en fast læge tilknyttet, som beboerne kan vælge som deres egen læge. Den faste læge vil ofte være på plejehjemmet og yder også rådgivning til personalet.
Evaluering af ordningen
Registerdata 1,45 MB pdf
Spørgeskema 1,56 MB pdf
Interview 0,90 MB pdf
Anbefalinger 0,97 MB pdf
Plejehjemsråd
Som beboer eller pårørende har du mulighed for at engagere dig i Plejehjemsrådet. Rådene skal medvirke til:
- At gøre plejehjemmet til et godt sted at bo med fokus på nærvær og trivsel og udvikle plejehjemmet i samarbejde med ledelse og medarbejdere
- At understøtte beboernes interesser i overensstemmelse med gældende kvalitetsstandarder og lovkrav
Læs mere om Plejehjemsråd i dokumenterne herunder.
Dokumenter til brug for plejehjemsråd:
Minihåndbog til plejehjemsrådet 2,89 MB pdf
Vedtægter for plejehjemsråd 0,22 MB pdf
Skabelon til dagsorden og årshjul for plejehjemsrådet 0,13 MB pdf
Afdelingsbestyrelse
Et plejehjem er en lejebolig og dermed en del af Lov om almene boliger. Det betyder, at der minimum én gang årligt indkaldes til et afdelingsmøde. I Sundhed og Omsorg er det Afdelingen for Bygninger, der inviterer og afholder mødet. På mødes præsenteres afdelings budget m.m.
Hvis det besluttes på afdelingsmødet, kan der nedsættes en afdelingsbestyrelse, der ifølge lovgivningen kan få et fast beløb pr. husstand til fællesskabet, fx til aktiviteter på plejehjemmet.
Der er dog en række krav til at få adgang til disse midler – se mere herom samt praktiske oplysninger her
Afdelingsmidler og aktivitetsudvalg
- Afdelingsmidler og praktiske oplysninger 0,10 MB pdf
- Aktivitetsudvalg: Derudover er det muligt på det enkelte plejehjem at lave et aktivitetsudvalg, der planlægger oplevelser og arrangementer på plejehjemmet i samarbejde med ledere, medarbejdere, frivillige og relevante aktører i lokalområdet.
- Rammer for aktivitetsudvalg på plejehjem 0,10 MB pdf
Når du flytter ud
- Opsig boligen
Du kan sende din opsigelse med navn, adresse og fødselsdato til udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk.
Du kan hente en opsigelsesblanket og download her eller sende via digital post.
Vær opmærksom på, at du betaler husleje for løbende måned + 3 måneder efter din opsigelse. Ved dødsfald i plejeboliger er hæftelsen løbende måned + 1. måned. - Aftal fraflytningssyn
Du skal lave synsaftale med synsmedarbejderne i Boligsyn, der kan træffes på hverdage kl. 8-10 på tlf. 87134001 eller på boligsyn@mtm.aarhus.dk - Aflever boligen senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb
Du betaler for husleje, varme, vand, el og antenne i perioden jf. lejeloven.
Aflever nøgler til pedel når boligen er klargjort til syn, eller til synsmedarbejder ved fraflytningssynet.
Det skal du gøre senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb:
- Tømme boligen for lejers møbler, tæpper, tæppelister, lamper, gardiner og persienner.
- Rengøre skabe og skuffer.
- Rengøre træværk, vinduer, karme, gulve, toilet, vaske og blandingsbatterier (både udvendigt og indvendigt).
- Rengøre emhætte og -filter, køleskab, ovn, fryser, radiatorer (inkl. hulrum), el-afbrydere, el-dåser, kaldeanlæg og lign.
- Pulterrum ryddes og fejes – efterlades ulåst.
- Ældreboligens udstyr (evt. bordovn, underskabe, antenneledning) skal være til stede ved syn.
Hvis boligen ikke er klar til istandsættelse senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb, sørger udlejer for det, og udgiften trækkes fra din flytteopgørelse.
- Depositum Indskud – indskuddet medtages i flytteopgørelse til at betale for mulig skyldig husleje og flytteregninger.
- Efter fraflytningssynet modtager du en flytteopgørelse.
- Du skal højest betale husleje for den løbende måned + 3 måneder efter opsigelse. Ved dødsfald i ældreboliger er hæftelsen løbende måned + 1. måned.
- Tilgodehavender til fraflyttere udbetales til deres NemKonto. Ved dødsbo sendes tilgodehavende eller regningen til Skifteportalen Ved dødsbo lægges flytteopgørelse med bilag på skifteportalen, ved muligt tilgodehavende udbetales dette til boets kontaktpersons NemKonto.
- Flytteregning medtages i flytteopgørelse.
Kontaktoplysninger vedr. fraflytning
Har du yderligere spørgsmål om fraflytning kan du kontakte Udlejning almene boliger på tlf. 89 40 66 44 mandag og onsdag kl. 9-12 og fredag 9.30-12 og på mail udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk.
Ofte stillede spørgsmål
Din ægtefælle eller samlever har ret til at flytte med ind på plejehjemmet, hvis boligen er egnet til 2 personer. Den længstlevende har ret til at blive boende på plejehjemmet.
Forstander og pedeller har ikke mulighed for at tildele boliger, selvom de ved der er en bolig ledig.
Hvis du ønsker et plejehjem i en anden kommune, skal du altid henvende dig til din bopælskommune for at blive godkendt til en plejehjemsplads først. Herefter kan din hjemkommune hjælpe dig videre med din ansøgning om plejehjem.
Sundhed og Omsorgslinjen
Åbningstider
Alle hverdage 10.00-15.00
Ved akut uopsættelig henvendelse kan du ringe alle hverdage 8.00-15.00
Telefon: 87 13 16 00