Bliv inspireret til lærerige og sjove cykellege
Hvis du mangler inspiration til gode cykeløvelser eller bare sjove lege på to hjul, kan du for eksempel prøve "Bremsespor" eller "Cykelbingoen". Alle cykellegene er udviklet af Cyklistforbundet.
Cykellege og cykeløvelser
Legeinstruktøren får sæbebobler til at svæve rundt på hele legeområdet. Legen går ud på at fange så mange sæbebobler som muligt. Først med hænderne og derefter med fødderne, cykelhjelmen, cykelhjulene osv. Hvis det er vindstille, kan man også køre over de sæbebobler, som ligger stille på jorden.
Lav en forhindringsbane rundt langs hele legeområdet. Tegn den evt. op med to parallelle streger, som børnene skal forsøge at blive indenfor.
Lad børnene cykle gennem de mange forhindringer i deres eget tempo. Banen skal være ensrettet, så der ikke bliver for meget kaos – men man må gerne overhale og springe forhindringer over, så længe det ikke generer de andre børn.
En voksen er kanonkongen. Han kaster boldene ud over hele arealet. Børnene cykler så ud for at finde ”kanonkuglerne” igen. Boldene transporteres i hånden, under blusen, i lommerne eller lignende og afleveres til kanonkongen. Kanonkongen finder på små opgaver: Pigerne henter gule bolde, drenge henter røde, alle børn finder tre forskelligt farvede bolde osv.
Alle børnene står ved siden af hinanden i startfeltet. Den voksne står bag den anden linje med ryggen til børnene. Den voksne råber: ”Kør” og børnene cykler frem mod målfeltet. Kort efter råber han eller hun: ”1-2-3 rødt lys - stop!”. Den voksne vender sig om, og alle cyklister skal holder helt stille! De cyklister, der bevæger sig, bliver sendt tilbage til startfeltet. Alt gentages indtil et af børnene når hen og rører den voksne
Lad nogle børn holde ”instrumenterne” i hænderne eller placer instrumenterne i god spillehøjde rundt omkring på legeområdet. De cyklende børn kører med en trommestik eller lignende i hånden, og når de passerer instrumenterne, forsøger de at ramme/spille uden at stå af cyklen.
Det gælder om at lave så mange bremsespor henover stregerne, at de bliver visket ud. Børnene stiller sig klar ved siden af hinanden med deres cykler. Send dem afsted med lidt afstand, så de ikke kører ind i hinanden. Der skal god fart på cyklen, og børnene bestemmer selv, hvilken streg, de vil bremse henover. Når stregerne er væk – eller næsten væk – går alle over og beundrer de fine bremsespor.