Bor du på en privat fællesvej i en landzone?

Private fællesveje i landzone er åben for grundejere med ret til at bruge vejen.

Private fællesveje i en landzone må bruges af de vejberettigede og trafik, der er vedkommende for de vejberettigedes ejendomme.

Hvis en kommunalt ejet ejendom har ret til at benytte den private fællesvej, er færdslen til ejendommen berettiget. Det betyder ikke, at vejen ikke kan være en privat fællesvej.

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at der kan være andre regler, der tillader færdsel på private fællesveje i landzone – herunder mark- og vejfredsloven samt naturbeskyttelsesloven.

Læs mark- og vejfredsloven her

Når kommunen som vejmyndighed træffer afgørelse på veje i en landzone, kan afgørelsen omfatte bestemmelser for nuværende og fremtidigt vedligehold, indtil der kommer en ny afgørelse. En ny afgørelse kan være relevant, hvis der sker ændringer ved vejen, for eksempel hvis en matrikel går fra at være landbrug til bolig.

På landet er det de vejberettigede, der er vedligeholdelsesforpligtede. Det betyder, at dem der har ret til at benytte vejen, skal vedligeholde den. At være tilgrænsende grundejer til en privat fællesvej i landzone er ikke afgørende for vedligeholdelsespligten. Udgifterne fordeles, efter hvordan vejen benyttes af de enkelte vejberettigede.

Sidst opdateret: 4. juli 2024