Bor du på en privat fællesvej?

Hvis du er grundejer ved en privat fællesvej, skal du, sammen med de andre grundejere sikre at vejen er i god og forsvarlig stand. De nærmere regler afhænger af den zone, som vejen ligger i.

Generelt om private fællesveje

De private fællesveje bliver administreret af kommunen efter privatvejsloven. Bliv klogere på, hvad det betyder for dig.

Bor du på en privat fællesvej i en byzone?

En privat fællesvej i byzone er offentligt tilgængelig og indgår ofte i det almindelige vejnet. I en byzone må alle færdes på en privat fællesvej, medmindre der er godkendt skiltning, der siger andet.

Bor du på en privat fællesvej i en landzone?

Private fællesveje i landzone er åben for grundejere med ret til at bruge vejen.

Hvad er en privat fællesvej?

Private fællesveje vedligeholdes ikke af kommunen, men af grundejere ved vejen. Der gælder de samme regler for private fællesstier som for private fællesveje.

Vejens status afgøres ikke af, hvem der ejer matriklen, som vejen ligger på.

En vej omfatter blandt andet kørebane, cykelsti, fortove, kantsten, rabat og asfaltramper.

Sidst opdateret: 4. juli 2024