Ældreboliger
Du kan ansøge om en ældrebolig, hvis du har behov for en handicapvenlig bolig med særlig hensyn til din helbredsmæssige situation
Aarhus Kommunes ældreboliger
- Er en handicapvenligt indrettet 1- og 2-rums bolig med plads til eventuelle hjælpemidler og hjælp i hjemmet
- Er indrettet, så du lettere kan klare dig selv i dagligdagen.
- Kan, med sin handicapvenlige indretning, gøre dig mere selvhjulpen i hverdagen og give adgang til fællesskaber, træning og aktiviteter.
- Er ikke døgnbemandet.
Det skal du vide før du ansøger
Det gør mennesker, der:
- har varige fysiske, psykiske eller sociale udfordringer, der gør det vanskeligt at klare daglige aktiviteter i en almindelig bolig.
- har et varigt behov for pleje og praktisk hjælp i hverdagen.
- har et varigt behov for en handicapvenligt indrettet bolig, f.eks. med brede døre og uden dørtrin, så det er lettere at færdes med hjælpemidler og/eller modtage hjælp i hjemmet.
- har brug for at bo et sted, hvor boligens indretning gør det lettere at være selvhjulpen.
- har behov for at bo tæt på folkehuse, hvor man kan deltage i fællesskaber, spisning, aktiviteter og træning.
Hvem bor også i ældrebolig?
- Det gør ægtefælle eller samlever til de mennesker der har behov for at bo i en ældrebolig.
- Den længstlevende har ret til at blive boende i ældreboligen.
Der findes forskellige typer af boliger, nogle er:
- tæt på folkehuse, aktiviteter og fællesskaber – andre er ikke.
- med altan eller have – andre uden.
- med elevator – andre er med rampe til boligen.
- det muligt at have husdyr i - andre er det ikke.
Læs om boligtyperne i Boligkataloget
Hvad koster det at bo til leje i en ældrebolig?
- Huslejen varierer, derfor får du først oplyst huslejen i forbindelse med, at du tilbydes en bolig.
- Du betaler indskud og månedlig husleje og aconto forbrug ud fra din lejekontrakt.
- Din reelle udgift afhænger af din boligstøtte, som du kan søge digitalt på borger.dk.
- Du kan søge lån til indskud på borger.dk eller ved Borgerservice.
- Du udfylder ansøgningsskemaet
Find linket til ansøgningsskemaet øverst på siden. Når du har indsendt din ansøgning, modtager du en kvittering. Hvis du ansøger på vegne af en anden, kan du bruge samme ansøgning. - Vi modtager din ansøgning
Fra vi modtager din ansøgning til du får en afgørelse, kan der gå op til 20 hverdage. - Vi behandler din ansøgning
Aarhus Kommune vurderer din ansøgning ud fra din og evt. din ægtefælles individuelle behov, livssituation, helbred og trivsel. Du bliver kontaktet af en borgerkonsulent. - Vi træffer en afgørelse
Ud fra en konkret individuel vurdering træffes en afgørelse. Vi kontakter dig telefonisk eller skriftligt.
Hvis du bliver bevilget en ældrebolig:
- Du bliver skrevet op til en ældrebolig
Du kan blive skrevet op til flere steder. Ventetiden varierer. - Bolig tildeles efter behov
Boligtildelingsteamet i Sundhed og Omsorg vurderer og tildeler boligen til dig. Den der har det største behov, tildeles næste ledige bolig, hvis den matcher dine ønsker og behov. - Din nuværende bolig
Du må ikke opsige eller sælge din nuværende bolig før du har et konkret boligtilbud fra Aarhus Kommune. Det er på eget ansvar, hvis du opsiger eller sælger din nuværende bolig, før du er tildelt en ældrebolig.
Har du brug for at tale med os?
- Hvis du har brug for hjælp til din ansøgning, eller brug for at tale med os, fx om du er i målgruppen for at kunne ansøge, kan du kontakte Sundhed og Omsorgslinjen i Aarhus kommune.
- Er du skrevet op til en ældrebolig, kan du kontakte Boligtildelingsteamet direkte via Min Dialog, Kontaktformular eller på tlf. 87 13 16 18 (hverdage kl. 9-11, undtagen onsdag).
Når du flytter ind
- Du får tilsendt en lejekontrakt
Underskriv lejekontrakt og send til Udlejning almene boliger, Bautavej 6, 8210 Aarhus V eller indscannet via digital post. - Hent nøgler og aftal indflytningssyn
Kontakt synsmedarbejderne, der træffes på hverdage kl. 8-10 på tlf. 87134001 eller på boligsyn@mtm.aarhus.dk
Har du spørgsmål om indskud, husleje, lejekontrakt m.m. kan de rettes til Udlejning almene boliger på tlf. 89 40 66 44 mandag og onsdag kl. 9-12 og fredag 9.30-12 og på mail udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk
Du kan ansøge om boligstøtte ved Udbetaling Danmark.
Ansøg om boligstøtte på borger.dk
Læs mere om boligstøtte
Du kan ansøge om lån til indskud ved kommunen
Ansøg om lån til indskud på borger.dk. Ansøgningen skal ske senest fire uger efter indflytningsdatoen.
Læs mere om lån til indskud
Har du brug for hjælp til at ansøge, kan du kontakte den digitale hotline i Aarhus kommune
- Om du kan opsige din tv-pakke, afhænger af den aftale der er i din boligforening. Du kan sende en anmodning om opsigelse af tv-pakken til udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk eller via digital post. Oplys navn og adresse samt fødselsdato.
- Antennestikket kan ikke bruges til internet eller til at skifte til anden leverandør.
- Uanset pakke størrelse, kan man altid opsige antennen hos os. Dette kan se via mail udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk eller via telefon.
El opkræves oftest direkte hos el-selskabet. Det står i huslejekontrakten, hvorvidt det er tilfældet. Du kan frit vælge el-selskab. Vand og varme leveres jf. vedligeholdelsesreglementet. Du kan ikke selv vælge leverandør af vand og varme.
Når du flytter ud
- Opsig boligen
Du kan sende din opsigelse med navn, adresse og fødselsdato til udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk.
Du kan hente en opsigelsesblanket og download her eller sende via digital post.
Vær opmærksom på, at du betaler husleje for løbende måned + 3 måneder efter din opsigelse. - Aftal fraflytningssyn
Du skal lave synsaftale med synsmedarbejderne i Boligsyn, der kan træffes på hverdage kl. 8-10 på tlf. 87134001 eller på boligsyn@mtm.aarhus.dk - Aflever boligen senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb
Du betaler for husleje, varme, vand, el og antenne i perioden jf. lejeloven.
Aflever nøgler til pedel når boligen er klargjort til syn, eller til synsmedarbejder ved fraflytningssynet.
Det skal du gøre senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb:
- Tømme boligen for lejers møbler, tæpper, tæppelister, lamper, gardiner og persienner.
- Rengøre skabe og skuffer.
- Rengøre træværk, vinduer, karme, gulve, toilet, vaske og blandingsbatterier (både udvendigt og indvendigt).
- Rengøre emhætte og -filter, køleskab, ovn, fryser, radiatorer (inkl. hulrum), el-afbrydere, el-dåser, kaldeanlæg og lign.
- Pulterrum ryddes og fejes – efterlades ulåst.
- Ældreboligens udstyr (evt. bordovn, underskabe, antenneledning) skal være til stede ved syn.
Hvis boligen ikke er klar til istandsættelse senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb, sørger udlejer for det, og udgiften trækkes fra din flytteopgørelse.
- Depositum Indskud – indskuddet medtages i flytteopgørelse til at betale for mulig skyldig husleje og flytteregninger.
- Efter fraflytningssynet modtager du en flytteopgørelse.
- Du skal højest betale husleje for den løbende måned + 3 måneder efter opsigelse. Ved dødsfald i ældreboliger er hæftelsen løbende måned + 1. måned.
- Tilgodehavender til fraflyttere udbetales til deres NemKonto. Ved dødsbo sendes tilgodehavende eller regningen til Skifteportalen Ved dødsbo lægges flytteopgørelse med bilag på skifteportalen, ved muligt tilgodehavende udbetales dette til boets kontaktpersons NemKonto.
- Flytteregning medtages i flytteopgørelse.
Kontaktoplysninger vedr. fraflytning
Har du yderligere spørgsmål om fraflytning kan du kontakte Udlejning almene boliger på tlf. 89 40 66 44 mandag og onsdag kl. 9-12 og fredag 9.30-12 og på mail udlalmeneboliger@mtm.aarhus.dk.
Ofte stillede spørgsmål
Hvis du ønsker en ældrebolig i en anden kommune, skal du altid kontakt din bopælskommune. Du skal opfylde kriterierne for ældrebolig både i din bopælskommune og evt. anden kommune.
Kontakt kommunen for en ny vurdering.
Du skal selv betale for din flytning, hvis du lejer et flyttefirma. Hvis ikke du selv kan betale for flytningen, kan du kontakte borgerservice i Aarhus kommune for økonomisk støtte.
Ældreboligerne tildeles efter behov, derfor er det ikke muligt at angive en ventetid.
Er du skrevet op til en ældrebolig, kan du kontakte Boligtildelingsteamet direkte via Min Dialog, Kontaktformularen eller på tlf. 87 13 16 18 (hverdage kl. 9-11, undtagen onsdag).
Sundhed og Omsorgslinjen
Åbningstider
Alle hverdage 10.00-15.00
Ved akut uopsættelig henvendelse kan du ringe alle hverdage 8.00-15.00
Telefon: 87 13 16 00