Gå til hovedindhold

Personlig assistance til personer med handicap

Personlig assistance er en mulighed for støtte, til personer med funktionsnedsættelse der møder barrierer i forbindelse med job, uddannelse eller deltagelse i tilbud.

Indhold

    Hvis en medarbejder har en varig og betydelig begrænsning i sine fysiske eller psykiske funktionsevner, og derfor har behov for hjælp i udførelsen af sine arbejdsopgaver, kan ordningen for personlig assistance være en mulighed. 

    Jeres medarbejder skal selv kunne varetage det faglige indhold i jobbet, men kan få personlig assistance til udførelsen af arbejdsopgaverne.

    Ordningen må ikke have vikarlignede karakter, og der må ikke være merbeskæftigelse i ordningen. Det betyder, at medarbejderens opgavemængde ikke må øges grundet den personlige assistance. Opgavemængden skal således være den samme som andre medarbejdere med samme opgavefunktion har.

    Som virksomhed kan I og jeres medarbejder ansøge om personlig assistance via henvendelse til Jobcenter Aarhus. I finder kontaktoplysninger her på siden.

    Jobcentret anvender et dialogskema til vurdering af betydningen af din medarbejderes funktionsevne, og om nedsættelsen er foreneligt med arbejdet.

    Hent dialogskema

    Ved ændringer i arbejdsforhold, som har betydning for ordningen, skal jobcentret orienteres. Dette er gældende ved længerevarende fravær grundet sygdom, og senest efter 3 ugers sygdom hos den ansatte.

    Jobcenter Aarhus følger løbende op på ordningen, og anvender skemaet herunder ved opfølgningen.

    Hent opfølgningsskema

    Der kan ligeledes ansøges digitalt om Personlig assistance via ansøgnings- og bevillingssystemet VITAS.

    VITAS
    Sidst opdateret: 2. juni 2025