Gå til hovedindhold

Jobrotaton

Trin for trin

Indhold

    For at kunne få midler til at ansætte en vikar i forbindelse med efteruddannelse af jeres medarbejdere, skal I kontakte Jobcentret i god tid inden kursusstart.

    Herunder har vi samlet et kort guide til at hjælpe jer igennem forløbet. 

    Jobcentret tilbyder en elektronisk blanketløsning, hvor I skal indtaste jeres medarbejderes kursus-timer for at ansøge om tilskud.
    I skal have en digital virksomhedssignatur / medarbejdersignatur, for at kunne benytte programmet.

    I starter ansøgningen i VITAS:

    VITAS

    Herefter overføres projektet til SKS. Følg linket her til at komme i gang:

    SKS

    Projektet får et projektnummer, som består af et årstal efterfulgt af et nummer. I får brug for at huske det senere.

    For at vi kan matche jeres ønsker bedst muligt, er det vigtigt, at I sender en god og præcis stillingsbeskrivelse.

    Følgende skal som minimum fremgå:

    • Hvad skal vikaren lave
    • Ønsket uddannelsesbaggrund
    • Periode for ansættelsen
    • Timetal
    • Hvordan kandidaten skal kontakte jer (fx mail eller telefonisk)
    • Ansøgningstidsfrist

    Husk slutteligt at oplyse virksomhedens navn og cvr-nummer/p-nummer.

    Vikaren skal ansættes på arbejdspladsen i en tidsbestemt ansættelse på helt almindelig overenskomst/overenskomstlignende vilkår og med de opsigelsesvarsler, som er almindelige inden for området.

    Husk det er jeres ansvar, at vikaren modtager en ansættelseskontrakt og får løn.

    I får udbetalt jobrotationsydelsen ved at søge om ydelsen og uploade lønsedler for vikaren. Det sker i SKS, som er det samme system, I bruger, når I ansøger om midler:

    SKS

    Projektet har et projektnummer, som gør det nemt at finde igen. Jobrotationsydelsen bliver indsat på jeres NemKonto, eller alternativt via SE-nummer.

    Når I søger om jobrotationsmidler, kan Jobcenter Aarhus kræve dokumentation for uddannelsesforløbet og medarbejdernes deltagelse til brug ved eventuel revision.

    Det betyder, at I skal sørge for at gemme den fornødne dokumentation; enten i ansøgningsystemet SKS eller evt. samlet på virksomheden. Sker der ændringer undervejs, er I forpligtet til at informere jobcentret.

    SKS

    Hvad kan dokumentationen bestå af?

    • Kursusbeskrivelse - beskrivelse af kurset, print af udbyders beskrivelse af kurset, hjemmeside eller lignende.
    • Bevis for deltagelse – deltagerliste, kan være en tilmeldingsliste, en faktura for uddannelseskøb, uddannelsesbevis eller lignende.
    • Dokumentation af tjenestefri forberedelsestid – kan være en mail fra leder til medarbejdere om at de har tjenestefri til forberedelse og med hvilket timetal.

    Sådan gør I
    Saml dokumentationen og upload den i SKS. Vælg ”Upload fil”.

    Husk derefter at gemme oplysningerne under fanebladet ’Underskrifter og bevilling’.

    Vælg enten ’Gem og godkend’ eller ’Gem kladde’. Dokumentationen vil derefter blive uploadet på sagen.

    I kan også sende dokumentationen til: jobrotation@aarhus.dk.

    I kan altid kontakte os, hvis I støder på udfordringer eller har spørgsmål til ordningen eller systemer.

    Sidst opdateret: 15. april 2025