Gå til hovedindhold

Relationel velfærd

Børn, Familier og Fællesskaber (BFF), som er en del af Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse, er i gang med en tværgående udbredelse af Relationel Velfærd. Vi begyndte i februar 2023 i to skoledistrikter og udbreder løbende til flere skoledistrikter. I foråret 2025 vil vi arbejde med relationel velfærd i hele Aarhus.  

Indhold

    Udviklingen er en igangværende proces, hvor organisation, medarbejdere og samarbejdspartnere øver sig både i en ny struktur og på en ny tilgang til vores fælles velfærdsopgave.  

    Tilgangen 

    Vi arbejder ud fra Aarhuskompassets tilgang om mere borger og mindre system. Vi skal ikke arbejde ud fra en plan, som vi eller andre fagpersoner laver på familiens vegne. I stedet skal vi lytte til familiernes drømme og ønsker om forandring og finde de rigtige løsninger sammen med familien. Som professionelle understøtter vi, at disse løsninger bliver mulige.   

    De første fund fra den igangværende evaluering af relationel velfærd peger på nedenstående forandring, som i citatform beskriver den igangværende udvikling: 

    Fra Til
    "Socialrådgiver var en postkasse for vores frustrationer, fordi det hele var i kasser" (forælder) "Konsulenten er en samarbejdspartner, der finder på kreative løsninger sammen med os" (Forældre)
    "Socialrådgiver var en postkasse for vores frustrationer, fordi det hele var i kasser" (forælder) "Hun finder ud af nye måder at gøre tingene på og kan sætte det i gang med det samme" (Forælder)
    "Jeg har altid følt, at jeg skulle leve på til krav i systemet uden at mine behov blev inddraget" (Forældre) "Nu bliver jeg lyttet til, og mine behov bliver taget alvorligt" (Forælder)
    "Forventningen var, at jeg skulle fixe problemet"
    (Medarbejder)
    "nu spørger jeg: Hvordan kan jeg understøtte den forandring som I ønsker?" (Medarbejder)
    "Der var fokus på et at gøre noget. Dvs. sende en henvisning"
    (Medarbejder)
    "Der er ro til at finde ud af, hvad der er den bedste løsning for familien. Det er at gøre noget"
    (Medarbejder)
    "Følelsen af at arbejde lidt forbudt for at imødekomme familiernes behov" (Medarbejder) "Frihed til at sætte det i gang, der er behov for i familierne" (Medarbejder)
    "Så sad vi til netværksmøderne og sagde: Hvad siger Socialforvaltningen til det?"
    (Samarbejdspartner på skole)
    "Til netværksmøderne spørger vi nu: Hvad kan vi sammen hjælpe familien?
    (Samarbejdspartner på skole)

     

    Strukturen 

    I tværgående teams i Aarhus Kommunes skoledistrikter afprøver vi nye måder at samarbejde på tværs af fagligheder og områder. Vi sætter behandlere fra Børnecentret, der arbejder med socialt udsatte børn og familier, sammen med pædagoger fra Center for Specialpædagogiske Børnetilbud, der arbejder med børn med særlige behov og socialrådgivere fra Familiecentret, der varetager myndighedsopgaven.

    Medarbejdere fra de tre centre arbejder sammen i lokalt forankrede tværfaglige teams, som udgør en ny organisering af den tidlige forebyggende indsats i Aarhus.  Medarbejderne i de tværfaglige teams har ansvar for alle børn og familier med bopæl i det skoledistrikt, som teamet er tilknyttet. Udgangspunktet er, at den medarbejder, som møder familien, tager tov i familiens forløb og koordinerer med andre aktører omkring barnet, så dette ansvar ikke placeres hos familien. Da der er forskellige fagligheder til stede i teamet, kan disse bringes i spil i de enkelte familier i den helt tidlige indsats, men der kan selvfølgelig også igangsættes specialiseret støtte uden for teamet, hvis barnet eller familiens behov kalder på det.

    Styrket tværfagligt samarbejde og tidlig helhedsorienteret indsats 

    Formålet med de tværfaglige og lokalforankrede teams er at kunne støtte familierne tidligere og mere helhedsorienteret og dermed forebygge, at udfordringerne vokser sig større. Medarbejderne arbejder ud i lokalsamfundet, hvor børn og familier har deres hverdag og bliver kendte ansigter på skoler og i dagtilbud.

    Relationel velfærd rummer på den måde også et langt tættere samarbejde mellem almenområdet og socialområdet om at understøtte familier med børn i Aarhus Kommunes dagtilbud, skoler og Ung i Aarhus.

    Derfor sker udbredelsen af relationel velfærd i et samarbejde mellem to magistratsafdelinger: Sociale forhold og Beskæftigelse med afdelingen for Børn, Familier og Fællesskaber samt Børn og Unge.

    De to magistratsafdelingers fælles fortælling, sætter ord på, hvad vi mener med relationel velfærd, og hvad det betyder for vores arbejde med børn og familier – og med hinanden:  

     

    Et billede, der indeholder tekst, skærmbillede, Font/skrifttype, design

Automatisk genereret beskrivelse 

     

    • Velkommen du er gået rigtigt: I Aarhus Kommune møder vi alle med åbenhed og omsorg. Vi lytter som det første: Familiernes historier skal høres. Vi er der tidligt, når problemerne opstår og sikrer koordination og sammenhæng.  
    • Alle gør det bedste de kan: Tillid er udgangspunkt for vores møde med børn, unge og deres familier. Vi tror på dem og sammen søger vi at forstå intentionen bag handlingerne: Børn og unge er ikke problemet – de viser problemet.  
    • Vi skaber muligheder sammen: Sammen er vi åbne og nysgerrige: Vi inspirerer og udfordrer hinanden på tværs af fagligheder, med familiens håb og drømme som udgangspunkt. Vi tilbyder støtte og giver samtidig børn og familier rum til at finde løsninger og tage ansvar for eget liv. Når familien kan selv giver vi slip.  
    • Fællesskaber er udgangspunktet: Børn og unge er mere ens end forskellige og skal alle have mulighed for at lære og trives i positive fællesskaber: Vi udvikler nye og kreative løsninger i samarbejde med civilsamfundet, så familierne selv kan opbygge egne ressourcer i lokale og kendte fællesskaber. 

    Baggrunden 

    Relationel Velfærd som tilgang og struktur er besluttet af Aarhus Kommunes Byråd og er en del af budgetforliget 2023. Der er flere grunde til, at byrådet har truffet beslutningen om at udrulle relationel velfærd som tilgang og samarbejdsmodel i samtlige skoledistrikter i Aarhus. Dybest set handler det om at skabe bedre rammer for en tidlig helhedsorienteret indsats, hvor børn og familier kan få den understøttelse, de ønsker, når de har brug for den. Det tætte samarbejde mellem udfører, myndighed og fagprofessionelle fra MBU betyder, at medarbejderne hurtigere og mere fleksibelt kan trække på andre kompetencer og anden faglig viden, end den man selv råder over . I mange sager vil den samlede faglighed, der ligger i de tværgående teams, være nok. Vi vil dermed kunne spare mange familier for systemets henvisningskultur, ventetid og dermed forværring og øget kompleksitet i forhold til børn og familiers udfordringer. Relationel Velfærd er en udmøntning af Aarhus’ kommunes forståelsesramme Aarhuskompasset.

    Erfaringerne 

    Relationel velfærd bygger videre på gode erfaringer med investeringsmodellerne Relationel Familierådgivning og Tættere på Familien, som du kan læse mere om i evalueringerne: 

    Socialt udviklingscenter (SUS) er i gang med en evaluering af Relationel Velfærd. De første, spæde erfaringer positive, men endnu ikke publicerede.  

     

    Sidst opdateret: 8. juli 2024